۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۳۱
کد خبر: 82863872
T T
۰ نفر
بایدها و نبایدهای میزبانی جام جهانی كشتی فرنگی توسط ایران

تهران - ایرنا - پس از اقدام اتحادیه جهانی در گرفتن میزبانی جهام جهانی كشتی فرنگی از ایران، مسوولان وزارت ورزش و جوانان و كمیته ملی المپیك در اقدامی شایسته و در حمایت از برنامه های فدراسیون كشتی، عزم خود را برای بازپس گرفتن این میزبانی جزم كرده اند.

به گزارش ایرنا، اتحادیه جهانی كشتی روز سه شنبه 22 اسفند ماه جاری در نامه ای به فدراسیون كشتی به دلیل آنچه «شرایط كشتی ایران» نام برده، میزبانی جام جهانی كشتی را یك طرفه پس گرفت.
این اتحادیه اعلام كرده كه با این شرایط امكان برگزاری جام جهانی كشتی فرنگی در روزهای 23 و 24 فروردین ماه سال 97 در اهواز فراهم نیست و این موضوع را به فدراسیون های ملی كشورهای شركت كننده در جام جهانی یعنی روسیه، تركیه، گرجستان، آلمان، ارمنستان، مجارستان و قزاقستان نیز اعلام كرده است.
از سوی دیگر فدراسیون كشتی نیز متقابلا اعلام كرد كه به دلیل گرفتن میزبانی جام جهانی كشتی فرنگی از ایران، تیم ملی كشتی آزاد هم به دلیل جلو آمدن زمان برگزاری انتخابی تیم ملی نمی تواند در مسابقات جام جهانی كشتی آزاد در آمریكا شركت كند.
طی هفته های گذشته كشتی به دلیل برخی موضوعات از جمله استعفای رسول خادم به عنوان رییس فدراسیون، انسجام و همدلی خود را از دست داد و این فرصت خوبی برای اتحادیه جهانی بود تا ضمن گرفتن میزبانی جام جهانی كشتی فرنگی، آن را در زمان دلخواه خود برگزار كند، موضوعی كه به نظر می رسد اتحادیه جهانی تا زمانی كه خادم به عنوان رییس فدراسیون و یكی از اعضا هیات رییسه پرقدرت در راس كار قرار داشت، اجازه چنین كاری را به خود نمی داد و متاسفانه از فضای ایجاد شده در كشتی و ورزش كشورمان در این برهه نهایت استفاده را برد.
با این وجود مسوولان وزارت ورزش و جوانان و كمیته ملی المپیك در اقدامی شایسته با ارسال نامه ای به اتحادیه جهانی كشتی و هفت كشور شركت كننده، تمام قد از میزبانی كشورمان از جام جهانی كشتی فرنگی دفاع كرد و از آمادگی كامل ایران برای برگزاری جام جهانی خبر دادند و حتی جلسه هماهنگی برگزاری جام جهانی كشتی در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و روز گذشته (پنجشنبه) شهنازی دبیركل كمیته ملی المپیك گفت و گوی یك ساعته ای را با «نناد لالوویچ» رییس اتحادیه جهانی كشتی داشت.
در این گفت و گو كه متن آن در رسانه ها انتشار یافت، لالوویچ با توجه به درخواست مسوولان ورزش كشورمان، میزبانی جام جهانی را به كشورمان داد، اما زوایای جدیدی از ناهماهنگی و نبود انسجام در ورزش كشور در سطح بین المللی را نیز روشن ساخت.
فدراسیون كشتی بعد از درخواست اتحادیه جهانی كشتی كه توضیحاتی در مورد استعفاء رسول خادم را خواسته بود، علیرغم همه مسایل و مشكلات موجود می توانستند در ابتدا موضوعات و مشكلات بر سر راه جام جهانی را به اطلاع وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك برسانند تا ضمن در جریان گذاشتن مشكلات،حداقل آنها را پیش از اطلاع اتحادیه جهانی در جریان كار قرار می دادند تا بعد از گرفتن میزبانی، نیاز به این همه پیگیری و به زبانی ساده تر خواهش و التماس از رییس اتحادیه جهانی پیش نیاید تا میزبانی مسابقاتی كه كشورهای دیگر هیچ اشتیاقی برای برگزاری آن ندارد را برای كشورمان بگیریم.
اتحادیه جهانی پیش از این و بنا به درخواست كشورهای اروپایی از فدراسیون كشتی درخواست كرده بود به دلیل نزدیكی جام جهانی كشتی فرنگی در اهواز (30 فروردین)، پیكارهای قهرمانی اروپا (اواسط اردیبهشت در داغستان روسیه)، جام جهانی را آذر ماه برگزار كند (اواخر سال 2018 میلادی) و حتی ایران را تهدید كرده بود چنانچه با این درخواست موافقت نكند، میزبانی را از ایران خواهد گرفت.
فدراسیون كشتی نیز ضمن مخالفت با این طرح به دلیل پر بودن برنامه های فدراسیون، به اتحادیه جهانی پیشنهاد كرد این مسابقات بعد از جام جهانی كشتی آزاد و در روزهای 22 و 23 فروردین برگزار شود تا نظر كشورهای اروپایی نیز تامین گردد كه اتحادیه جهانی با پیشنهاد ایران موافقت كرده بود، اما متاسفانه مسایل به وجود آمده در رشته اول ایران سبب شد تا اتحادیه جهانی كه منتظر بهانه و فرصت بود این میزبانی را از كشورمان بگیرد.
هر چند لالوویچ رییس صربستانی اتحادیه جهانی كشتی با برگزاری جام جهانی كشتی فرنگی در ایران موافقت كرده اما در صحبتی كه با دبیركل كمیته ملی المپیك داشت تعیین زمان آن را نیازمند مذاكره دانسته و به هر ترتیب به نظر می رسد اتحادیه جهانی در این گیر و دار ضمن تامین نظر كشورهای اروپایی به خصوص روسیه، ایران را نیز مجاب خواهد كرد تا جام جهانی را در آذر ماه (اواخر سال 2018 میلادی) برگزار كند.
ایران پیش از این شش مرتبه در سال های 1997، 2005، 2013، 2014 و 2015 در تهران، 2016 در شیراز و 2017 در آبادان میزبان جام جهانی كشتی فرنگی بود و در سال های اخیر فدراسیون كشتی ضمن برعهده گرفتن میزبانی های جام جهانی با برگزاری تورنمنت های مختلف بین المللی جام كودك، جام شاهد، جام جهان پهلوان تختی، ابداع جام باشگاههای كشتی آزاد و فرنگی جهان و میزبانی از این رقابت ها به عنوان یكی از قطب های اصلی كشتی جهان كه در جهت توسعه این رشته به یاری اتحادیه جهانی شتافته بود، فعالیت می كرد و نقش اساسی در ماندگاری این رشته در بازی های المپیك داشت و هزینه های كلانی نیز صرف برگزاری این مسابقات شده بود كه به نظر می رسد این تعامل و همكاری با اتحادیه جهانی و به خصوص میزبانی های متعدد جام های جهانی كشتی و باشگاههای جهان كه سایر كشورها هیچگونه رغبتی برای برگزاری آن ندارد، باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.
اتحادیه جهانی كشتی نیز در این شرایط نشان داد كه هنوز تحت سیطره برخی از كشورها از جمله روسیه است كه نمی توانند موفقیت ها و فعالیت های چشمگیر كشتی كشورمان را ببینند، چرا كه براساس نامه حمید بنی تمیم نایب رییس فدراسیون كشتی، كشورمان از میزبانی جام جهانی به هیچ عنوان كناره گیری نكرده بود و این اتحادیه همانطور كه اشاره شد منتظر فرصتی بود تا جام جهانی را در فروردین ماه برگزار نكند تا نظر كشورهای اروپایی به خصوص روسیه تامین شود.
به هر ترتیب شرایط این روزهای كشتی نشان داد كه ادامه این روند به طور حتم، نتایج غیر قابل جبرانی را برای رشته اول ایران در مسابقات پیش رو همچون بازی های آسیایی و پیكارهای قهرمانی جهان در هر چهار رده سنی نوجوانان، جوانان، زیر 23 سال و بزرگسالان رقم خواهد زد و با توجه به تعهد و رای قاطع مجمع عمومی فدراسیون كشتی به رسول خادم در مجمع انتخاباتی فدراسیون در دی ماه، او در چنین شرایط سختی كه كشتی كشورمان با آن روبرو است باید به صحنه بازگردد و برنامه های خود را ادامه روند موفقیت ها پی بگیرد.
باید بپذیریم نتیجه ضعیف تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی ایران در رقابت های قهرمانی آسیا، به هیچ عنوان واقعیت كشتی ایران نیست و این تیم ها با وجود تغییر نسل در چند ماه باقیمانده تا بازی های آسیایی 2018 جاكارتا و پیكارهای قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان با برگزاری اردوهای آماده سازی و حضور در تورنمنت های بین المللی می توانند پیام آور شادی برای مردم ایران باشند.
از سوی دیگر برخی مشكلات ورزشكاران كشورمان در سطح بین المللی از دیگر موضوعاتی است كه سبب شد، كشتی این روزها دستخوش برخی حوادث شود كه باید بپذیریم موضوع محرومیت و تعلیق كشتی و حتی ورزش ایران بسیار جدی است و به طور حتم نناد لالوویچ رییس اتحادیه جهانی كشتی در گفت و گوی تلفنی روز گذشته خود با شاهرخ شهنازی این موضوع را گوشزد كرده است.
تیم ملی كشتی فرنگی ایران تاكنون 5 بار در سال های 2010 ایروان ارمنستان، 2011 مینسك بلاروس ، 2012 سارانسك روسیه و 2014 تهران و 2016 شیراز عنوان قهرمانی را از آن خود كرده است.
ملی پوشان ایران طی دو نوبت در سال های 2013 تهران و 2004 تفلیس نایب قهرمان شدند و در سال های 2015 تهران، 2008 سمباتهی مجارستان و 2005 تهران تیم كشورمان به عنوان سوم دست یافته است و در مسابقات سال 1997 تهران هم چهارم شد و در 1990 كوتنبورگ سوئد و 2007 آنتالیای تركیه در جایگاه پنجم قرار گرفت.
تیم ملی كشتی فرنگی بزرگسالان ایران برای نخستین مرتبه از سال 1997 در جام جهانی كه به میزبانی كشورمان برگزار شد، شركت كرد و در جایگاه چهارم قرار گرفت و در سال های 2001، 2002، 2003، 2006 و 2009 در جام جهانی حضور نداشت.
ورزشی**1067**1597

سرخط اخبار ورزش