۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۵۰
کد خبر: 82855992
T T
۰ نفر
معاون وزير كشور: نبايد اجازه دهيم فضاي يأس در جامعه حاكم شود

تهران - ايرنا - معاون وزير كشور در امور اجتماعي با بيان اين كه به مسائل اجتماعي نبايد صرفاً از دريچه آسيب هاي اجتماعي نگاه كرد، تاكيد كرد: نبايد اجازه دهيم فضاي ياس و نااميدي در جامعه حاكم شود.

به گزارش روز پنجشنبه پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، تقي رستم وندي رئيس سازمان امور اجتماعي روز گذشته در همايش مديران كل سياسي استانداري ها و فرمانداران سراسر كشور كه در وزارت كشور برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت:بايد با درنظر داشتن آنها، به ساير شاخص هاي اجتماعي هم از وجه ايجابي توجه شود تا تصوير درستي از جامعه داشته باشيم.
معاون وزير كشور در امور اجتماعي با اشاره به بيانات رهبري انقلاب گفت: ايشان آسيب هاي اجتماعي را بزرگترين خطري دانستند كه كشور را تهديد مي كند.
رستم وندي با اشاره به وضعيت اجتماعي كشور اظهار كرد: با توجه به پيمايشي كه از نگاه مردم نسبت به وضعيت كشور انجام شده است، نكته مثبت از نظر مردم مربوط به افزايش امنيت در جامعه است كه مردم از ايجاد امنيت توسط حكومت راضي اند. او افزود: مشكلات اقتصادي، بيكاري و عملكرد ضعيف دستگاه ها، سه معضل مهم مطرح شده از جانب مردم است.
رئيس سازمان امور اجتماعي با بيان اينكه در جامعه با سه چالش اساسي در زمينه توسعه اجتماعي ، سرمايه اجتماعي و سلامت اجتماعي مواجهيم، اظهار كرد: فضاي منفي و ياس آلودي در جامعه ايجاد شده كه بايد با آن مقابله كرد تا فضاي فكري كشور دچار ناامني نشود. او درخواست كرد كه ضمن توجه به آسيب هاي اجتماعي و درنظر داشتن آنها، شاخص هاي سلامت اجتماعي را نيز وجهه نظر قرار دهيم تا بتوانيم زمينه هاي بروز آسيب ها را كاهش دهيم .
وي در ادامه به طرح چالش هاي پيش رو پرداخت و گفت: در جامعه اي كه سرمايه اجتماعي آن بالا باشد، نشاط، اميد و در نهايت رضايتمندي آن جامعه بالا مي رود و كمتر دچار آسيب هاي اجتماعي و مشكلات مي شوند.او افزود: در توسعه انساني جزء كشورهاي متوسط رو به بالا هستيم.
معاون وزير كشور بيان كرد: ايران حدود يازده ميليون حاشيه نشين و 8 ميليون ساكن بافتهاي فرسوده و تاريخي دارد و بيش از 3 ميليون نفر هم بيكار در كشور داريم. او با بيان اينكه يكي از آسيبهاي مهم در حوزه آسيب هاي اجتماعي دادن آمار و ارقام اشتباه است، گفت: برخي آمار اشتباه از ميزان معتادان يا مصرف كنندگان الكل و ساير آسيب ها در كشور مي دهند كه مشكلاتي را ايجاد مي كند. او تاكيد كرد نرخ شيوع اعتياد در كشور 5.4 درصد است.
او اشاره كرد: سالانه حدود 500 هزار تصادف داريم و سالانه حدود 16000 نفر در تلفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند و خود اين امر موجب بروز آسيب هايي در جامعه بويژه در كانون خانواده و افزايش خانواده هاي زن سرپرست مي شود .
رستم وندي تاكيد كرد: براي كاهش آسيب هاي اجتماعي بايد به زنجيره سلامت كشور كه داراي 4 جزء است توجه كرد .اين 4 جزء عبارتند از سلامت جسمي ، سلامت رواني ، سلامت اجتماعي و سلامت معنوي .
وي با اشاره به اهميت سلامت رواني گفت : بايد بحث افسردگي در جامعه را جدي گرفت.
رستم وندي با اشاره به اينكه 5 اولويت در مديريت آسيب هاي اجتماعي از سوي مقام معظم رهبري تعيين شده است، اظهار كرد: اين اولويت ها، طلاق، اعتياد، حاشيه نشيني، مفاسد اخلاقي و توجه به مناطقي كه اين چهار شاخص در آن جا وضع بحراني دارند، است و اين موارد بايد مورد توجه و پيگيري قرار گيرد.
معاون وزير كشور در امور اجتماعي با اشاره به آسيب هاي فضاي مجازي گفت: عواملي داريم كه آسيب اجتماعي را تشديد مي كند. فضاي مجازي آسيب نيست، اما نوع بهره برداري از فضاي مجازي مي تواند موجب آسيب باشد.
رستم وندي تاكيد كرد: الگوي جرايم فضاي مجازي در سه دسته قرار مي گيرد. رتبه اول مربوط به كلاهبرداري وتخلفات مالي و رتبه دوم مسائل غيراخلاقي و رتبه سوم ساير مسائل است. او افزود: سالانه تعدادي از دستگيري ها مربوط به جرايم فضاي مجازي است.
رئيس سازمان اجتماعي با بيان اينكه مفهوم اعتياد اينترنتي موضوعي جهاني است، اظهار كرد:بايد از نسل جوان در برابر اين معضل نوپديد صيانت كرد . معاون وزير كشور و رئيس سازمان امور اجتماعي وزارت كشور تاكيد كرد: در ايران حدود 45 ميليون نفر كاربر اينترنت داريم كه اين ميزان در 17سال پيش تنها 250 هزار نفر بود.
وي با اشاره به جامعه 13 و نيم ميليوني دانش آموزان، اظهار كرد: بروز نزاع و خشونت در ميان دانش آموزان مهمترين آسيب اجتماعي در محيط هاي آموزشي است .
رستم وندي خاطر نشان كرد: براي كاهش آسيبهاي اجتماعي راه حل هاي بزرگ نداريم، بايد محلي اقدام كنيم. به همين دليل فرمانداران و استانداران مي توانند طرحهايي را در يك منطقه و يا حتي محله اجرا كنند و نتايج آن را به مركز اطلاع دهند. در صورت موفقيت اين طرحها به صورت الگوهاي ملّي در سطح كشور و جهاني معرفي مي شود. لذا الگوهاي محلي را دست كم نگيريد.
او همچنين تاكيد كرد: مردم را به صحنه بياوريد و از خيرين و سمن ها درخواست همكاري كنيد تا براي كاهش آسيبهاي اجتماعي كمك كنند. او با بيان اينكه هيچ راهي به جز ازدواج موفق براي جلوگيري از طلاق نيست، گفت: در اين زمينه آموزش هاي حين ازدواج و مشاوره هاي قبل از ازدواج و طلاق مورد تاكيد قرار مي گيرد و ميزان آموزش هاي حين ازدواج از 2ساعت به 6 ساعت افزايش خواهد يافت.
معاون وزير كشور در امور اجتماعي در خصوص كاهش اعتياد ، بر نقش و اهميت آموزش و آگاهي بخشي ، كارآمد سازي شبكه درمان و جلوگيري از شدّت اعتياد تاكيد كرد . رستم وندي همچنين يكي از راه حل هاي موثر در كاهش مشكلات ساكنان مناطق حاشيه اي شهر ها را تاسيس دفاتر تسهيلگري و توسعه اجتماعي دانست و گفت در سال 97 ، يكصد دفتر توسعه اجتماعي در اين مناطق تاسيس مي شود .
سيام**3070**1569
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست