مجلس با کاهش ساعت کار زنان به ۲۰ ساعت در هفته مخالفت کرد

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز - سه‌شنبه - با پیشنهاد کاهش ساعت کارکنان زن دستگاه‌های اجرایی به ۲۰ ساعت در هفته مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در جلسه امروز سه‌شنبه - ۲۵ اردیبهشت - مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته با ارائه پیشنهاد اصلاح جزئی در مورد این لایحه گفت: در تبصره یک این لایحه آمده است که «کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه حداکثر ۱۰ ساعت در هفته تقلیل دهند و این موضوع با درخواست خود کارمندان و با موافقت دستگاه اجرایی است و البته با توجه به داوطلبانه بودن این موضوع، در میزان حقوق و دستمزد نیز تاثیر گذار است.»

وی اضافه کرد: در راستای حمایت از قانون خانواده و جوانی جمعیت و با موافقت برخی از نمایندگان زن مجلس پیشنهاد می‌دهم که این حکم در خصوص کارمندان زن متأهل به یک دوم و حداکثر ۲۰ ساعت تبدیل شود و این افراد بتوانند در شرایط خاص و در مواردی که احساس می‌کنند برای حضور در خانه و رسیدگی به فرزندان نیاز دارند، با حفظ کارمندی خود، در یک دوره‌ای درخواست کنند که حدود ۲۰ ساعت اجازه داشته باشند در اداره و محل کار خود حاضر نشوند.

نماینده مردم تبریز در مجلس بیان داشت: ما همان مبنا و فلسفه‌ای که برای همه کارمندان در نظر گرفته شده است را برای کارمندان زن در نظر گرفتیم که تسهیل و تکریمی نسبت به آنها و در راستای حمایت از خانواده و فرزندآوری و جوانی جمعیت است.

محسن زنگنه در مخالفت با این پیشنهاد تاکید کرد: از دوستان می‌خواهم که نسبت به اصل ماده رای ندهند. چراکه این کاهش ساعات کاری با توجه به اینکه پیشنهاد دولت ۴۲.۵ ساعت است و ما به ۴۰ ساعت کاهش دادیم، بار مالی دارد و بخش خصوصی به شدت مخالف این پیشنهاد است؛ یعنی در سال جهش تولید در حال افزایش هزینه‌های بخش خصوصی هستیم؛ این قانون دقیقاً مخالف شعار سال است و تمام تولیدکنندگان و کارآفرینان با بخش‌هایی از آن مخالفند.

نماینده مردم تربیت حیدریه در مجلس درباره تاکید این طرح بر تعطیلی شنبه نیز گفت: در نظام سنتی و فرهنگی ما ایرانیان پنجشنبه را چه بخواهید چه نخواهید برخی از خانواده‌ها به انجام کارهای خود اختصاص می‌دهند. در صورت تعطیلی شنبه‌ها، عملاً تعطیلات آخر هفته به ۴ روز افزایش می‌یابد. باید در این امور با مردم مشورت کنیم و اجزره دهیم در فضای رسانه مردم در این باره نظر خود را ارائه دهند.

زنگنه با بیان اینکه «کلیات این طرح آفات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه دارد»، افزود: درباره پیشنهاد حجت الاسلام میرتاج‌الدینی معتقدم که این پیشنهاد خیلی بدتر است چراکه گفته شده است که زنان متاهل تا ۲۰ ساعت در هفته کار نکنند در حالی که با این طرح که فکر می‌شود به نفع خانم‌ها است همان بکارگیری آن‌ها در ادارات نفی می‌شود.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم اردکان در مجلس در موافقت با پیشنهاد میرتاج‌الدینی با بیان اینکه «کانون آرامش در خانواده، زن است اما به مرور به دلیل حقوق و مشکلات اقتصادی زنان نیز مجبور شدند که مشغول به کار شوند»، اظهار کرد: امروز بیشترین آسیب‌های اجتماعی موجود اعم از اعتیاد و طلاق و مشکلات دیگر به این دلیل است که زن مجبور است همراه با مرد از صبح تا پایان روز مشغول به کار شود. ما به جای حل کردن مشکلات اقتصادی جامعه زمان را بکار گرفته‌ایم در این شرایط موضوع تربیت فرزندان چه می‌شود؟

نماینده مردم مهریز در مجلس گفت: امروز یکی از مصیبت‌هایی که بر جامعه حاکم است این است که زنان را از وظیفه اصلی‌شان که در روایات و احادیث و قرآن وجود دارد با عناوین و دلایل مختلف جدا کردیم. بنابراین پیشنهاد میرتاج‌الدینی هم باعث می‌شود که زن مشغول به کار باشد، هم در جامعه باشد و هم بیمه داشته باشد و هم وقت کمتری را کار کند.

وی افزود: با کاهش ساعت کاری زنان چندین هدف همزمان محقق می‌شود؛ هم مشکلات اقتصادی گاها حل می‌شود و هم اینکه کانون خانواده و تربیت فرزند مورد حمله قرار نمی‌گیرد.

در نهایت پیشنهاد میرتاج الدینی به رای گذاشته شد و پس از اعلام نظر مخالفت دولت و کمیسیون اجتماعی، نمایندگان مجلس با تصویب این پیشنهاد مخالفت کردند.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha