۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷
کد خبر: 82853338
T T
۰ نفر
نگراني دوستداران محيط زيست از انتقال قوچ هاي پارك پرديسان بجنورد

بجنورد- ايرنا- دوستداران محيط زيست در خراسان شمالي با ابراز گلايه از انتقال قوچ وميش هاي پارك پرديسان بجنورد به استان يزد گفتند اين گونه ها، نماد تنوع زيستي حيات وحش استان هستند و اين توانمندي نبايد از اين منطقه گرفته شود.

به گزارش ايرنا، فعالان محيط زيست، تصميم گيري براي انتقال اين گونه هاي حيات وحش را تكرار بي توجهي و بي تفاوتي هاي مسئولان به ظرفيت ها و توانمندي هاي استان عنوان كرده و گفتند، داستان انتقال قوچ و ميش ها، تكرار داستان انتقال كوشكي، يوز نري است كه در شرايط نيمه اسارت در مياندشت جاجرم نگهداري مي شد، و تكرار اشتباه و كوتاهي در نگهداري گوزن هاي زرد پارك پرديسان و انتقال آنان به استان البزر است.

* قوچ و ميش اوريال نماد تنوع زيستي حيات وحش استان
يك دوستدار محيط زيست در بجنورد در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: كوشكي، يوز پلنگ نر را از جاجرم به بهانه تكثير اين گونه وحشي به تهران بردند و اكنون هيچ نتيجه اي حاصل نشده در حالي كه اين گونه وحشي در مياندشت جاجرم، فرصتي براي جذب گردشگر و طبيعت گردان بود.
وي كه خواست نامش ذكر نشود اظهار كرد: گوزن هاي زرد را هم از پارك پرديسان به بهانه اينكه خراسان شمالي زيستگاه اين گونه وحشي نيست، به البرز بردند در حالي كه آن منطقه هم، هيچ سنخيتي با زيستگاه گوزن هاي زرد ندارد.
وي افزود: اكنون نيز دارند قوچ و ميش اوريال كه نماد تنوع زيستي حيات وحش استان است، به استان يزد كه هيچ سنخيتي با زيستگاه اين گونه ندارد، منتقل مي كنند.
وي افزود: بر اساس شنيده ها، فردي در يزد، متقاضي انتقال قوچ و ميش ها شده و قصد دارد تا در آن استان سايت تكثير و پرورش راه اندازي كند، اگر قرار است سايت پرورش و تكثير وحوش ايجاد شود زيرا اين مجوز در اين استان صادر نمي شود تا سود حاصل از تكثير اين گونه حيوانات و جذب گردشگر در اين سايت، نصيب استان شود؟
وي اظهار كرد: تصميم گيري براي انتقال قوچ و ميش ها كار غيراصولي، نادرست و غيرمنطقي است.

* پارك پرديسان واگذار شود
مديرعامل جمعيت دوستداران طبيعت سبز كره زمين در اين باره گفت: محيط زيست مدعي شده كه براي نگهداري از وحوش پارك پرديسان با كمبود اعتبار روبه رو است اين در حالي است كه هم شهرداري بجنورد و هم اين جمعيت، براي نگهداري وحوش و مديريت اين پارك اعلام آمادگي كرده و متقاضي شده ايم.
سيدحميد كشميري اظهار كرد: اين تقاضا بارها اعلام شده و به استانداري هم منعكس شده است اما محيط زيست پارك را واگذار نمي كند.
وي افزود: تنها عامل تصميم گيري براي انتقال قوچ و ميش هاي پارك پرديسان، بي تفاوتي مسئولان به محيط زيست و توانمندي هاي اين بخش است و البته كم كاري رسانه ها در مسائل زيست محيطي نيز سبب شده تا مسئولان خيال آسوده اي از گرفتن تصميم هاي اشتباه در برابر افكار عمومي داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: به وحوش در پارك پرديسان بخوبي رسيدگي نشد و اين امر سبب ضعيف شدن اين گونه ها شد و ضعف جسماني اين حيوانات، زمينه ابتلاي آنان به بيماري را فراهم كرد و حدود 50 راس بر اثر بيماري تلف شدند.
مديرعامل جمعيت دوستداران طبيعت سبز كره زمين تاكيد كرد: اگر محيط زيست با مشكل اعتباري روبه رو است، پارك پرديسان را واگذار كند.

*جلوي انتقال وحوش فعلا گرفته شده است
سرپرست معاونت سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار خراسان شمالي نيز در اين باره گفت: به مدير كل محيط زيست استان اعلام كرده ايم تا بررسي بيشتر، از انتقال اين گونه هاي وحوش جلوگيري شود.
محمود ثميني اظهار كرد: تا انجام بررسي هاي بيشتر، دستور توقف انتقال وحوش داده شده است.
وي تصريح كرد: مديركل محيط زيست استان اعلام كرده كه سازمان محيط زيست تصميم انتقال را گرفته و راسا دراين باره اقدام كرده است.
فرماندار بجنورد تصريح كرد: قوچ و ميش، نمادي از توانمندي استان است و مسئولان فعال در اين حوزه خود بايد حافظ منافع استان باشند اما بعضا توجه زيادي به اين امور نمي شود.
يك صاحب نظر در زمينه محيط زيست نيز با انتقاد از تصميم انتقال چند راس قوچ و ميش پارك پريسان به يزد گفت: اين تصميم نادرست است و تهديدي براي توانمندي هاي استان به شمار مي رود.
محسن شهرياري اظهار كرد: كوشكي، يوز نر را از استان بردند و هيچ كسي اعتراض نكرد و اكنون نيز نوبت قوچ و ميش ها است.
اين دوستدار محيط زيست افزود: پارك پرديسان با رويكرد توسعه گردشگري و ايجاد موزه طبيعي ايجاد شد و تلاش داشتيم تا اين مكان، محلي براي آشنايي مردم با محيط زيست منطقه و تنوع زيستي باشد و اگر كارها خوب انجام مي شد، تاثير و جايگاه خود را براي جذب گردشگر و معرفي پتانسيل ها به دست مي آورد اما اهداف هيچ كدام محقق نشد.
وي خاطرنشان كرد: عمليات اجراي پارك پرديسان بجنورد در بوستان باباامان، در سال 86 آغاز شد و در سال 89 تكميل و راه اندازي شد و به بهره برداري رسيد.
شهرياري اظهار كرد: قوچ و ميش اوريال خراسان شمالي در مقايسه با ساير قوچ و ميش هاي كشور از تيپ و ظاهر متمايز برخوردار است و به لحاظ نژادي بر ساير نژادها برتري دارد.
به گفته اين دوستدار محيط زيست دامنه زيست اين گونه از درگز تا پارك ملي گلستان است.

* 5 راس قوچ و ميش منتقل مي شوند
مديركل حفاظت از محيط زيست خراسان شمالي نيز گفت: بر اساس تصميم سازمان محيط زيست قرار است پنج راس قوچ و ميش پارك پرديسان به استان يزد منتقل شود.
سيد اصغر مطهري اظهار كرد: اين گونه ها به سايت تكثير و پرورش در يزد منتقل مي شود و سازمان محيط زيست جوابگوي اين تصميم خواهد بود.
وي افزود: سايت تكثير و پروش حيات وحش در بيشتر استان ها ايجاد شده و اين سايت ها با رويكرد نگهداري از حيوانات آسيب ديده فعاليت دارند.
مطهري گفت: اين حيوانات پس از درمان، قادر به ادامه حيات در طبيعت نيستند و بر اين اساس بايد در سايت هاي تكثير و پرورش، نگهداري شوند.
در خراسان شمالي تمايل و آمادگي داريم تا سايت پرديسان به بخش خصوصي واگذار شود اما هيچ سرمايه گذاري براي ورود به اين امر، رغبت نشان نداده است.
وي تاكيد كرد: در صورتي كه افرادي براي ايجاد سايت تكثير و پرورش در خراسان شمالي اعلام آمادگي كنند، حاضر هستيم تا قوچ و ميش ها را به آنان واگذار كنيم.
مطهري با بيان اينكه اراده آنان كه از سرمايه گذاري در اين باره صحبت كرده اند، تنها در حد حرف بوده و در عمل هيچ كاري انجام نشده است گفت: سرمايه گذار يزدي در اين باره تقاضا كرده كه قوچ و ميش در اختيار قرار گيرد كه بر اساس تصميم هاي سازمان محيط زيست، پنج راس قوچ و ميش پارك پرديسان به يزد منتقل مي شود.
مديركل حفاظت از محيط زيست خراسان شمالي اظهار كرد: براي انتقال گونه ها نياز است، تست بيماري ها و كارهاي مربوط انجام شود.
اكنون در پارك پرديسان حدود 50 راس قوچ ميش كل بز اهو و گوزن مرال نگهداري مي شود و به گفته مسئولان محيط زيست استان، با زادآوري وحوش، اوايل بهار، حدود 20 راس ديگر به جمعيت قوچ و ميش ها در پارك پرديسان افزوده مي شود.
7185/6042

سرخط اخبار استان‌ها