۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82847074
T T
۰ نفر
مديرعامل ستاد ديه: ٢٨٠٠ نفر بابت مهريه در حبس هستند

تهران - ايرنا - مديرعامل ستاد ديه كشور موضوعات قضايي مربوط به مهريه‌هاي پرداخت نشدني را يك معضل ملي مطرح كرد و گفت: در حال حاضر ٢٨٠٠ زنداني مهريه در كشور وجود دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار قضايي ايرنا روابط عمومي ستاد ديه كشور، سيد اسدلله جولايي در سفر به كرمان در ديدار بر عليرضا رزم‌حسيني استاندار و رمضان اميري مديركل زندان‌هاي استان، تعداد زندانيان مهريه كرمان را در شان اين استان ندانست و گفت: دوسوم زندانيان غيرعمد استان كرمان را بدهكاران مهريه تشكيل مي دهند.
مديرعامل ستاد ديه كشور هزينه در امر فرهنگ‌سازي را يك سرمايه‌گذاري بزرگ براي هر كشوري مطرح كرد و افزود: امروز آگاهي‌بخشي و آموزش عمومي نه در حد يك مطالبه بلكه در هيات يك ضرورت غيرقابل اجتناب مطرح بوده و اين موضوع جهاني بايد براي تك‌ تك ما نهادينه شود كه صرف بودجه‌اي ولو سنگين در حوزه فرهنگ، ما از ابتلا به بسياري از مخارج قضايي و انتظامي مصون مي‌دارد.
به گفته وي، گرفتاري‌ها و مخارجي كه اگر منتهي به حبس شوند، افزون بر تهديدات معلوم آن بر سلامت اجتماعي هزينه‌هاي درماني، بهداشتي و نگهداري بالايي را بر فرد زنداني و خانواد‌هاي آن‌ها نيز تحميل مي‌كند. مشكلي كه دامنه آسيبش براي آرامش جامعه به مراتب تلخ‌تر و بيشتر از اختصاص بودجه‌اي در راستاي اجراي پروژه‌هاي پيشگيرانه است.
جولايي با انتقاد از سبك زندگي برخي مردم اظهاركرد: گاه شاهديم به تعبيت از سبك زندگي غيربومي عده‌اي از جوانان ما بواسطه دلايل متعددي يا ميل به ازدواج ندارند يا با توافق به همباشي و ازدواج‌هاي سفيد روي آورده‌اند. عده‌اي هم كه ازدواج دغدغه آن‌هاست بر حسب چشم و هم چشمي فارغ از ماهيت كار به خودنمايي با ميزان سكه‌هاي طلايي مهريه خود مي‌پردازند.
وي ادامه داد: شايد باور كردني نباشد اما جمعي كوچك نه بابت ضمانت خوشبختي خودشان، نه براي داشتن افساري احتمالي جهت روزهاي مبادا، نه براي تمسك به حربه‌اي جهت مقابله با حق طلاق آقايان، بلكه صرفا جهت فراهم شدن مقدمات ارسال پستي در اينستاگرام نسبت به تعيين مهريه‌هاي خاص اقدام كرده و طبق برخي پرونده‌هاي مفتوح در اين ستاد مردمي عرض مي‌كنم كه به اصرار در تعيين اين ميزان يا اين دست از صداق‌هاي معلوم‌الوصف و بعضا مضحك مي‌كنند.
جولايي افزايش زندانيان مهريه را به 2800 زنداني نيازمند يك آسيب‌شناسي جدي مطرح كرد و گفت: اين روزها عده‌اي درباره امكان يا امتناع موضوعاتي چند، عبارت «تمناي محال» را مطرح مي‌كنند البته نه با اين غلظت اما واقعا كارگر افتادن اقدامات دولت‌ها يا قوا در اين حوزه كه مردم با آگاهي و تقديات بيشتري نسبت به تعيين مهريه اقدام كنند، اگر چه موثر خواهد بود اما در قبال قدرت هنر و به طور مصداقي‌تر براي نمونه جادوي هنر هشتم يا قاب تلويزيون چندان قابل قياس نيست. عموم افراد در امور شخصي و در قبال قرارداهاي خصوصي خودشان چندان تمايلي به رعايت قواعد متعدد و محدودكننده ندارند.
مديرعامل ستاد ديه كشور با اشاره به آمار 303 نفري محكومان غيرعمد استان كرمان اظهار كرد: اگر چه امروز استان فارس با 313 زنداني مهريه بيشتري بدهكار مالي را در اين حوزه دارد اما نسبت به جمعيت كيفري اين استان قابل تامل است كه دو سوم زندانيان غيرعمد حال حاضر كرمان را محكومان به پرداخت مهريه شامل مي‌شوند.
اجتمام**٧٣٢٩ ** 1418

سرخط اخبار جامعه