عشایر با در دست داشتن پروانه تعلیف وارد لار شوند/ ورود آفرودسواران ممنوع 

تهران - ایرنا - زمان ورود عشایر و دامداران به دشت لار نزدیک شده است( اواسط خرداد ماه) بر این اساس مصوب شده ورود این قشر به دشت لار با در دست داشتن مجوز تعلیف و کارت واکسیناسیون دام میسر است، همچنین از ورود دام مازاد به این پهنه جلوگیری خواهد شد.

گروه جامعه ایرنا- دشت زیبای لار در شرقی‌ترین قسمت‌های شمیرانات تهران، در مرز مازندران و تهران و در دامنه قله دماوند جای گرفته است. از نظر تقسیمات کشوری، بخش شمالی و شمال شرقی دشت لار در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران در استان تهران واقع شده است، لار از شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران، از شرق و شمال شرقی به کوه دماوند، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران، از جنوب به روستای افجه، امامه، لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر منتهی می‌شود.

نگاهی کوتاه به تاریخچه دشت لار و تبدیل شدن آن به پارک ملی خالی از لطف نیست، بخشی از دشت لار با مساحت ۲۷,۷۸۸ هکتار در دامنه غربی قله دماوند در استان‌های مازندران و تهران طی مصوبه شماره ۱۹۷ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۸۰/۷/۲۵ به عنوان پارک ملی معرفی شد، در سال ۱۳۵۹با اتمام ساخت سد لار در پارک ملی لار، قسمت زیادی از اراضی و مراتع دره لار در محدوده آبی دریاچه سد قرار گرفت که از مرتفع‌ترین دریاچه‌های انسان ساز است، حدود یک سوم آب شرب شهر تهران از رودخانه و دریاچه مصنوعی سد لار تامین می شود.

عشایر با در دست داشتن پروانه تعلیف وارد لار شوند/ ورود آفرودسواران ممنوع 


تاکنون ۱۵۹ گونه جانوری از انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان در این منطقه شناسایی شده‌ و خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی، قزل آلای خال قرمز، کل و بز وحشی، افعی دماوند، افعی البرزی و کبک دری از گونه های جانوری شاخص در پارک ملی لار به شمار می روند.

علاوه بر این زیبایی طبیعی منحصر بفرد این پارک زبانزد طبیعت دوستان و طبیعت گردان است به طوری که سالانه به ویژه در فصل بهار ، زمانی که دشت پر از گل های رنگارنگ قرمز، آبی و زرد می شود، زمین لار به رنگ سبز مخملی در می آید، در هر گوشه آن افرادی زیلو پهن کرده و نشسته اند تا از زیبایی آن لذت ببرند؛ تا ریه های خود را پر از هوای تازه و سرشار از اکسیژن کنند، علاوه بر این با رویش گَوَن های زیبا همراه با گل های بنفش دشت از هر زمان دیگری چشم‌نوازتر می شود، همچنین عطر خوش آویشن انسان را مسخ آن همه زیبایی می کند.

خرگوشک، شنگ، لواش، سیرک (تلم)، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر (الرگ)، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک نمونه های دیگری از گیاهان دشت لار و بلندی های آن است. زنبق وحشی بنفش و ارغوانی و مرغک و گل زرد و شقایق دشت لار جلوه دیگری از زیبایی این دشت منحصربفرد است.

این روی خوش دشت است؛ اما متاسفانه در این میان ورود بیش از حد دام ها و همچنین ویراژ آفرودسواران به معضلی برای این دشت مخملی تبدیل شده است، اعلام شده که سالانه ۸۹ هزار راس دام مجاز وارد این عرصه می شود، ورود دام های غیرمجاز که دیگر الا ماشالله ؛ که موجب تخریب طبیعت و از طرفی آلوده شدن منابع آبی آن می شود.

عشایر با در دست داشتن پروانه تعلیف وارد لار شوند/ ورود آفرودسواران ممنوع 


معمولا عشایر از نیمه خرداد وارد این دشت می شوند حالا گاهی یک هفته پس و پیش دارد اما دیگر تا آخر این ماه سیاه چادرها و آغول ها در سینه دشت برپا شده است، بر این اساس با توجه به نزدیکی زمان بازگشایی پارک ملی لار برای ورود عشایر و گردشگران، نشست مدیریتی بررسی مشکلات محیط زیستی پارک ملی لار با حضور نمایندگان اداره کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایری و شرکت آب منطقه ای استان تهران و همچنین مدیریت سد لار در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، در این نشست ضمن بررسی موارد و مشکلات موجود در مجموعه حفاظتی لار، درخصوص تعیین بهترین زمان ورود عشایر و گردشگران به منطقه و همچنین اتخاذ تدابیر لازم به منظور کمترین آسیب های وارده زیست محیطی، تصمیم گیری شد.

در جلسه مصوب شد، گردشگران صرفا مجاز به تردد از ورودی پاسگاه محیط بانی ۱۷ اسفند بوده و از ورودشان از سایر مسیرها ممانعت می شود؛ همچنین ورودی اصلی عشایر از پاسگاه محیط بانی ایرا بوده و در صورت موردی می توانند از مسیر پاسگاه محیط بانی ۱۷ اسفند نیز تردد کنند، الزام دامداران به همراه داشتن پروانه تعلیف و ارائه کارت واکسیناسیون دام و همچنین جلوگیری از ورود دام مازاد به پروانه نیز در این جلسه به تصویب رسید.

بر اساس مصوبات این جلسه ورود خودروهای آفرود به منطقه ممنوع بوده و همچنین مقرر شد جلسات ماهانه برای ارزیابی وضعیت موجود مراتع مجموعه حفاظتی لار و بررسی مشکلات مربوطه و اخذ تمهیدات آتی با حضور اعضا تشکیل شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha