۳ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۶
کد خبر: 82839953
T T
۰ نفر
ظرفيت هاي فرهنگي و تاريخي دزفول به درستي معرفي نشده است

دزفول - ايرنا - مدير بخش فرهنگي كميسيون ملي يونسكو در ايران با اشاره به ظرفيت هاي فرهنگي ، تاريخي و گردشگري دزفول گفت: اين ظرفيت ها مورد غفلت واقع شده و به درستي معرفي نشده اند.

عبدالمهدي مستكين روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: دزفول در زمينه فرهنگي ، ميراث طبيعي و تاريخي ، گردشگري و نيز آداب و رسوم داراي ظرفيت هاي منحصربفردي است كه اين ظرفيت ها بايد به درستي معرفي شوند.
وي افزود: به منظور معرفي بخشي از اين ظرفيت ها تهيه يك مستند سه قسمتي در 150 دقيقه از سوي شبكه چهار سيما براي برنامه بوم گرد آغاز شده و تصويربرداري اماكن تاريخي ، فرهنگي و نيز آداب و رسوم آغاز شده است.
مجري برنامه بوم گرد افزود: در اين مستند تلاش مي شود تا ظرفيت هاي تاريخي ، مذهبي و فرهنگي دزفول از جمله محوطه جندي شاپور و يعقوب ليث معرفي شوند.
مستكين از جندي شاپور دزفول به عنوان يكي از ظرفيت هاي مهم تاريخ تمدني ايران باستان نام برد و گفت: بخشي از مستند بوم گرد به معرفي هر چه بيشتر اين بناي مهم كه نخستين مركز علمي جهان مي باشد اختصاص دارد.
دانشگاه جندي شاپور كه اكنون تنها بقايايي از آن در اطراف شهر دزفول برجاي مانده در عصر ساسانيان در 1750 سال پيش ، نخستين مركز علمي جهان بود كه رشته هاي پزشكي ، فلسفه و نجوم در آن تدريس مي شد.
طبق مستندات تاريخي موجود در شهر باستاني جندي شاپور ، نخستين نظام نامه آموزش عالي جهان شكل گرفت.
جندي شاپور دزفول اخيرا در فهرست بزرگداشت جهاني يونسكو ثبت شد و سند بين المللي ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمين سالگرد تاسيس دانشگاه جندي شاپور در فهرست بزرگداشت جهاني ،‌ سوم نوامبر 2017 در كنفرانس عمومي سالانه يونسكو در پاريس منتشر شد.
به گزارش ايرنا عوامل برنامه تلويزيوني 'بوم گرد' شبكه چهار سيما براي ساخت مستند معرفي جاذبه هاي تاريخي و گردشگري دزفول به اين شهر سفر كردند.
اين گروه مستند ساز از خانه هاي تاريخي تيزنو، آسياب هاي آبي، موزه مردم شناسي كرناسيان و قمش تاريخي گزارش تهيه كردند.
برنامه تلويزيوني 'بوم گرد' به تهيه كنندگي رسول تسليمي و كارگرداني كيانوش قانع كاري از گروه مستند شبكه چهار سيما است كه با سفر به شهرهاي مختلف كشور به معرفي جاذبه هاي تاريخي و گردشگري آن شهرها مي پردازد.
دزفول با آثار تاريخي و باستاني متعدد، ظرفيت بالايي در زمينه گردشگري دارد.
شهر باستاني جندي شاپور، بافت آجري، آسياب هاي آبي و پل باستاني از جمله آثار تاريخي دزفول به شمار مي رود.
6068

سرخط اخبار استان‌ها