۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85292071
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جندی شاپور دزفول برجسته ترین اثر ثبت شده در یونسکو است

دزفول-ایرنا- مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو گفت: ۴۳ رویداد و شخصیت جهانی در یونسکو ثبت شده که برجسته ترین آنها جندی شاپور دزفول است.

به گزارش ایرنا عبدالمهدی مستکین روز چهارشنبه در پیش همایش کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول در سالن آیت الله قاضی این دانشگاه افزود: رویداد یکهزار و ۷۵۰ ساله تاسیس جندی شاپور در نوامبر ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و باعث شد مدیرکل سازمان جهانی یونسکو یک پیام سه صفحه‌ی برای این رویداد ارسال کند این در حالی است که ۱۹۴ کشور در یونسکو عضو هستند و دانشگاه هایی چون کمبریج، پاریس، بولونیا و دیگر دانشگاه های مطرح دنیا نیز وجود دارند.
وی افزود: از زمان تاسیس دانشگاه جندی شاپور در یکهزار و ۷۵۰ سال پیش، این دانشگاه مرکز تولید علم بود و این آرمانی است که امروز آن را جشن می‌گیریم.
مستکین ثبت جندی شاپور در یونسکو را یک اتفاق خیلی مهم دانست و گفت: در فضای بین الملل قدرت نرم و هنجارسازی حرف نخست را می‌زند.

رقابت سنگینی در جهان برای قدرت هویت بخشی وجود دارد

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو اظهارکرد: رقابت سنگینی در جهان برای قدرت هویت بخشی وجود دارد بنابراین مهم است که در فضای بین الملل براساس بنیان‌های هویتی خود سخن بگوییم.
وی ادامه داد: کشوری مانند عربستان میلیون‌ها دلار در یونسکو هزینه می‌کند ولی وقتی درخصوص نام خلیج فارس رای گیری می‌شود ایران برنده است زیرا ایران پشتوانه تمدنی بسیار بالایی دارد.

مستکین بیان کرد: قبل از ثبت جهانی دانشگاه جندی شاپور دزفول، دانشگاه قرویین یا جامعة القرویین در سال ۸۶۹ میلادی در فاس کشور مراکش بنیاد نهاده شد، دانشگاه بولونیا نیز در سال ۱۲۱۸ میلادی بنیانگذاری شد که در سال ۱۳۵۴ میلادی به عنوان یک دانشگاه معرفی شد.

وی با بیان اینکه اسنادی از فعالیت دانشگاه آکسفورد از سال ۱۰۹۶ وجود دارد، ادامه داد: این دانشگاه با دانشگاه‌ پاریس مراودات زیادی داشته است.

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو اظهارکرد: ۴۶ نفر از دانش آموختگان آکسفورد جایزه نوبل دریافت کرده‌اند ضمن اینکه ۲۶ نخست وزیر انگلیس، بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای مجلس عوام و بیش از ۵۰ برنده مدال المپیک ورزشی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.
وی درخصوص حکم رانی دانشگاه گفت: وقتی اداره شهر به دست خردمندان و دانشمندان بیفتد تاثیر زیادی بر جامعه می‌گذارد.
مستکین اضافه کرد: بیشترین ضربه‌ها را در طول تاریخ از انگلیس به خاطر سیاست‌های استعماری آن خورده‌ایم این در حالی است که یکی از بزرگترین سفارتخانه‌های این کشور در ایران است.
وی با بیان اینکه انگلیس بواسطه قدرت نرمی که در جهان تعریف کرده همه جا حضور دارد، ادامه داد: وقتی انگلیسی‌ها به ایران آمدند و دیدند زبان فارسی سال‌های زیادی است که در منطقه سیطره دارد، با روشی نرم ریشه‌های زبان فارسی را زدند.

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو گفت: انگلیسی‌ها در یک دوره، زبان اردو را جایگزین فارسی کردند سپس عنوان کردند که اردو یک زبان بی‌ارزش است لذا زبان انگلیسی را جایگزین آن کردند.
وی با بیان اینکه دانشگاه جندی شاپور دزفول ۱۸ سده قدمت دارد، افزود: جندی شاپور نمایی از سازه‌های دوره ساسانی دارد که نشان می‌دهد فضایی زیبا داشته است؛ امیدواریم روزی این شهر خفته در زیر خروارها خاک هویدا شود.

مستکین با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مترمربع از این فضا کاوش شده است، بیان کرد: وسعت شهر جندی شاپور باستان یکهزار هکتار بوده و گنجینه‌ای بسیار ارزشمند است.

وی ثبت مکان جندی شاپور در سال ۱۳۱۰ و کشف سکه هایی تاریخی در این منطقه را یادآور شد و افزود: ضرب سکه در این شهر باستانی انجام شده است.

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو گفت: جندی شاپور پایتخت علمی جهان بوده و ساختار مهندسی بسیار پیچیده آبیاری داشته است متاسفانه اکنون این گنجینه شگرف در خاک خفته است البته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه ریزی‌هایی برای کاوش دارد.
وی ادامه داد: چهار سال پیش نیز کاوش هایی با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی تهران در جندی شاپور انجام شده است؛ در حال حاضر نیز ۳۰ سانتیمتر کاوش و کنده کاری شده است حال آنکه باید پنج متر پایین برویم تا به سازه‌های اصلی برسیم.

۴۴ ارگ باستانی در منطقه جندی شاپور وجود دارد
مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو گفت: ۴۴ ارگ باستانی در منطقه جندی شاپور دزفول وجود دارد که ظرفیت بسیار مهمی است.
وی با بیان اینکه هر تپه جندی شاپور یک بنای شگفت انگیز است، افزود: ۴۰۰ هزار جلد کتاب با تایید یونسکو در کتابخانه جندی شاپور موجود بوده است.

مستکین اظهارکرد: شهر جندی شاپور در ۱۰ کیلومتری شرق دزفول، ۳۰ کیلومتری شوش و ۴۵ کیلومتری شوشتر واقع شده و براساس ساختار شطرنجی بنا شده است؛ آرامگاه یعقوب لیث صفاری که زبان فارسی را پاس داشت نیز در محدوده جندی شاپور واقع شده است.
وی با تاکید بر اینکه یعقوب لیث صفاری شخصیت برجسته‌ای در تاریخ فرهنگ ما است، افزود: سال ۲۶۸ میلادی تاریخی است که برای تاسیس جندی شاپور ثبت شده و با این حساب این دانشگاه نخستین دانشگاه بین المللی جهان است.

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد: طبق گفته اندیمشندان جهان، در دانشگاه جندی شاپور مباحث دینی و مذهبی وجود نداشته بلکه به معنی واقعی به علم توجه شده است؛ با توجه به اهمیت آموزش و پژوهش، انوشیروان دستور داد نخستین کنگره پزشکی جهان در این دانشگاه برگزار شود.
وی افزود: در عهد باستان دانشمندان هندی و یونانی به این دانشگاه سفر کرده‌ و در جندی شاپور کرسی، منزل و منطقه هندی نشین و یونانی نشین داشته‌اند.
نخستین آزمایش دستگاه گوارش تاریخ توسط دانش آموختگان جندی شاپور انجام شده است
مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو اظهارکرد: نخستین آزمایش دستگاه گوارش در تاریخ علم پزشکی توسط یکی از دانش آموختگان جندی شاپور انجام شده است.
وی به بیان دیگر ویژگی‌های مهم دانشگاه جندی شاپور از نظر یونسکو اشاره کرد و افزود: این دانشگاه ۱۸ قرن پیش به این میزان از پختگی رسیده که ۴۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه خود جمع کرده است.
مستکین درخصوص اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی نزدیک به ۱۲ هزار نفر که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند را به خاک و خون کشید، طرح نماینده رژیم صهیونیستی در یونسکو رای نیاورد و با ۹۶ رای مثبت شکست خورد و با خفت و خاری محل را ترک کرد.

مستکین به رئیس دانشگاه جندی شاپور پیشنهاد کرد: بهترین ایده خلاقانه دانشجویان درخصوص احیای کهن شهر جندی شاپور و اقدام برای مدیریت شهری هدیه ای ارزنده اهدا شود.

وی افزود: انتظار می رود دانشجویان در این زمینه مشارکت داشته باشند و با تمرکز بر علم طرح ارائه کنند.

به گزارش ایرنا یونسکو در سال ۲۰۱۷ در سی و نهمین اجلاس مجمع عمومی خود در پاریس قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را یکهزار و ۷۵۰ سال ثبت و آن را به طور رسم کهن ترین دانشگاه جهان اعلام کرد.

قدمت این دانشگاه نشان دهنده فرهنگ و تمدن بالای ایرانیان و نقش ایران در پیشرفت علوم مختلف و خدمت به بشریت در طول تاریخ است.

دانشگاه جندی شاپور یکی از آثار به جا مانده از زمان حکومت ساسانیان است و با ۱۸ قرن قدمت از باستانی ترین آثار فرهنگی خاورمیانه و جهان اسلام محسوب می‌شود.
این مرکز علمی در انتقال دانش پزشکی یونانی، ایرانی و هندی به عالم اسلام سهم فراوانی داشته است.
جندی شاپور از مهمترین کانون‌های دانش ورزی، پزشکی و فلسفه در جهان باستان بود که به دلیل پیوند دانش پزشکی ایران با کشورهای دیگر و تربیت دانشجویان متعدد به عنوان نخستین دانشگاه از آن یاد می‌شود.
نام جندی شاپور بیشتر در زمان خسرو انوشیروان ساسانی شهره آفاق شد.
خسرو انوشیروان ساسانی گرایش فراوانی به دانش و پژوهش داشت و گروه بزرگی از دانشوران زمان خود را در جندی شاپور گرد آورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha