۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82835939
T T
۰ نفر
رسانه پاكستانی: ایران و هند برای استقرار ثبات در افغانستان همكاری می كنند‌

اسلام آباد - ایرنا - تارنمای روزنامه 'داون' پاكستان در گزارشی از سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به هند نوشت: ایران و هند برای همكاری‌ در خصوص استقرار صلح و ثبات در افغانستان به توافق رسیدند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا در گزارش روزنامه داون پاكستان آمده است: ایران و هند برای گسترش همكاری منطقه ای در راستای مبارزه با افراط‌گرایی، تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و برقراری صلح و ثبات در افغانستان توافق كردند.
بر اساس این گزارش، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند گفت كه در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دو طرف همچنین توافق كردند تا اقدامات دوجانبه را برای بهبود امنیت انرژی و ارتباطات منطقه‌ای به منظور دسترسی به افغانستان و كشورهای آسیای مركزی را گسترش دهند.
بر اساس گزارش روزنامه 'داون' پاكستان، ناندرا مودی گفته است كه به منظور تحقق منافع مشترك، متعهدیم كه برای توقف فعالیت گروه هایی كه جنایات سازمان یافته بین المللی و اقدامات تروریستی برنامه ریزی می كنند، بایستیم و با افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم اینترنتی در اشكال مختلف مقابله كنیم، زیرا منطقه و جهان را بدون تروریسم می خواهیم.
بر اساس این گزارش، هند از حامیان اصلی دولت كابل بوده و بیش از 2 میلیارد دلار در سال 2001 و زمان سرنگونی طالبان به این دولت كمك كرده است.
سال 2016 نیز هندوستان، كمك های اقتصادی یك میلیارد دلاری خود را برای كمك به بازسازی بخش های مختلف كشور جنگ زده افغانستان از جمله آموزش و پرورش، بهداشت و كشاورزی ارائه كرد.
مودی همچنین در سخنان خود گفته است كه ارتباطات دوجانبه ایران و هند از طریق توسعه بندر چابهار و مسیرهای جاده‌ای و ریلی تحقق می یابد.
بر اساس گزارش روزنامه 'داون' پاكستان، هندوستان از خریداران اصلی نفت و گاز ایران بوده و روابط تجاری خود را با این كشور حفظ كرده است، حتی زمانی كه تحریم های بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران در سال های 2012 تا 2016 تحمیل شد.
به گزارش ایرنا سفر سه روزه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به هند كه شنبه شب به پایان رسید، فصل نوینی در مناسبات تهران دهلی نو به شمار می رود و از جهات گوناگوی برای دو طرف حائز اهمیت است.
حضور هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی در جمع همراهان رئیس جمهوری نشان دهنده این اهمیت است. به طوری كه دكتر روحانی را هیاتی متشكل از محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، بیژن زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری و هیاتی مركب از فعالان اقتصادی و تجاری بخش خصوصی همراهی می كنند.
در جریان سفر رییس جمهوری ایران به هند نزدیك به 15 توافقنامه و یادداشت همكاری تجاری و اقتصادی بین دو كشور امضا و یك بیانیه سیاسی مشترك از سوی ایران و هند منتشر شد.
امضای موافقت نامه ارتقای همكاری های كنسولی بین دو كشور از جمله تسهیل روادید از دیگر اهداف این سفر است.
ترانزیت و حمل و نقل، انرژی، همكاری های علمی و فرهنگی، و همكاری های كنسولی هر كدام زمینه های مستعدی برای توسعه همكاری های دو طرف به حساب می آید.
آساق**6125*1144*سیدبهادر حسینی

سرخط اخبار جهان