۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۳۹
کد خبر: 82824452
T T
۰ نفر
سه روستا در شهرستان مرزی بانه به شبكه سراسری گاز متصل شدند

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شركت گاز استان كردستان از اتصال سه روستای بخش آرمرده در شهرستان مرزی بانه به شبكه سراسری گاز خبر داد و گفت: همزمان با هفتمین روز از دهه فجر روستاهای بانوان، كنده سوره و بلكه از نعمت گاز بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد فعله گری عصر چهارشنبه در آیین نمادین افتتاح طرح گازرسانی به روستاهای بخش آرمرده اظهار كرد: امسال 11 طرح گازرسانی در شهرستان بانه افتتاح و یا كلنگ زنی می شود.
وی با اشاره به اینكه با بهره برداری از این طرح ها 464 خانوار روستایی از نعمت گاز بهره مند شدند، افزود: تاكنون 185 علمك در این روستاها نصب شده و مابقی عملیات علمك گذاری نیز تا 10 روز آینده انجام می شود.
فعله گری با بیان اینكه هزینه گازرسانی در این روستاها برای هر خانوار 67 میلیون ریال بوده است، تاكید كرد: با توجه توپوگرافی منطقه این هزینه بیش از میانگین كشوری و استانی است.
مدیرعامل شركت گاز كردستان با اشاره به اینكه امكان گازرسانی به 137 روستای شهرستان بانه وجود دارد، یادآور شد: اكنون 117 روستای این شهرستان از نعمت گاز برخوردار هستند و ضریب نفوذ گاز جمعیت روستایی بانه 86 و 4 دهم درصد است.
وی از برنامه ریزی برای گازرسانی به روستاهای سوتو، قول استر و گوره سهدار در آینده نزدیك خبر داد و گفت: پیمانكار این پروژه همزمان با گازرسانی به شهرك رفاه، عملیات اجرایی در این روستاها را نیز انجام می دهد ضمن اینكه گازرسانی به روستاهای ساردكه و ره شكی نیز با همكاری بنیاد بركت اجرا می شود.
به گفته وی، برای گازرسانی به این سه روستای بخش آرمرده 34 هزار و 500 متر لوله گذاری، 776 علمك گذاری و سه هزار و 820 مشترك، 46 میلیارد ریال هزینه شده است.
فعله گری با بیان اینكه به 84 درصد روستاهای استان كردستان تاكنون گازرسانی شده است، اضافه كرد: در سال جاری 195 طرح با اعتبار 660 میلیارد ریال از محل منابع داخلی شركت گاز افتتاح و یا كلنگ زنی شده كه از این تعداد 132 طرح مربوط به روستاها و مابقی مربوط به واحدهای صنعتی است.
وی یكی از اهداف شركت ملی گاز و وزارت نفت را جایگزینی گاز به جای سوخت مایع اعلام كرد و افزود: با افتتاح این طرح ها، در مصرف 20 میلیون لیتر سوخت مایع صرفه جویی می شود.
وی یادآور شد: در بخش صنعتی نیز با گاز دار شدن واحدهای صنعتی 14 میلیون لیتر سوخت مایع مورد مصرف در چند كوره آجر پذیری در منطقه قروه صرفه جویی شده است.
به گزارش ایرنا، 337 هزار خانوار شهری و 113 هزار خانوار روستایی در استان كردستان از نعمت گاز برخوردار هستند.

** ساختمان اداری شهرداری و ساختمان آتش نشانی شهر بویین افتتاح شد
ساختمان اداری شهرداری و ساختمان آتش نشانی شهر بویین نیز روز چهارشنبه با حضور مسئولان محلی به بهره برداری رسید، عملیات احداث این ساختمان اداری اردیبهشت امسال آغاز شده بود.
سرپرست شهرداری بویین گفت: این طرح در زمینی به مساحت یك هزار و 624 متر مربع احداث شد و زیربنای آن 563 مترمربع و در 2 طبقه اداری تعریف شده و بخشی از آن به پاركینگ اختصاص یافته است.
عمر فرجی اظهار كرد: برای ساخت این فضای اداری هشت میلیارد ریال از محل اعتبارات بودجه سال 95 شهرداری بویین اختصاص یافته كه چهار میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده و سه میلیارد و 5 میلیون ریال نیز هنوز تامین و پرداخت نشده است.
فرجی به كمبود ماشین آلات و نیروی اداری آتش نشانی این شهر اشاره كرد و یادآور شد: ماشین آلات موجود در ساختمان آتش نشانی قابل استفاده نیست و با توجه به وقوع آتش سوزی نیاز به ماشین آلات جدید و پرسنل بیشتری وجود دارد.
سرپرست شهرداری بویین با اشاره به اینكه 90 درصد معابر شهری بویین بتن ریزی شده است، تاكید كردد: امسال سه هزار و 700 متر مربع بتن ریزی با 750 میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی انجام شده است.
به گزارش ایرنا، شهر بویین مركز بخش ننور در هفت كیلومتری بانه واقع است و از سال 79 به شهر تبدیل شد و 2 هزار نفر جمعیت دارد.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت دارد و در 242 كیلومتری شمال غرب سنندج واقع است.
خبرنگار: زینب طلایی**انتشار: سلیمانی
7469/9102

سرخط اخبار استان‌ها