82 درصد دانشجويان از تلگرام استفاده مي كنند/فرصتها و تهديدهاي پيام رسانها را جدي بگيريم

تهران - ايرنا - مديرعامل انجمن سواد رسانه اي ايران با تاكيد بر جدي گرفتن فرصتها و تهديدهاي استفاده از پيام رسان هاي داخلي و خارجي گفت: اكنون بيش از 82 درصد دانشجويان از تلگرام استفاده مي كنند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي انجمن سواد رسانه اي ايران، محمد صادق افراسيابي در چهاردهمين عصرانه سواد رسانه اي اظهار داشت: طي پيمايشي كه با روش تصادفي در ارديبهشت سال جاري در سطح هفت دانشگاه مادر شهر تهران انجام دادم، برايم روشن شد كه 82 درصد دانشجويان در ميان تمام شبكه هاي اجتماعي و پيام رسان عمومي و تخصصي شامل داخلي و خارجي از تلگرام استفاده ميكنند.
وي افزود: همچنين 57 درصد دانشجويان اظهار كردند كه اگر فقط نيم ساعت براي استفاده از اينترنت فرصت داشته باشند تنها در اين زمان محدود از شبكه هاي اجتماعي و پيام رسان استفاده مي كنند و اين بيانگر اين مطلب است كه رفته رفته مردم تنها چيزي كه از اينترنت ميدانند استفاده از شبكه هاي اجتماعي و پيام رسان است.
افراسيابي با بيان اينكه قبل از فيلتر تلگرام گزينه هاي زيادي روي ميز داشتيم كه به آن توجه نكرديم، گفت: جدي ترين گزينه ما تقويت پيام رسان داخلي بود. گزينه بعدي تقويت سواد رسانه اي و اجراي طرح شامد بود. اگر اين اقدامات انجام شده بود فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن داشتيم و ديگر نيازي به فيلتر موقت تلگرام در گذشته نبود و البته الان هم حرفهايي به گوش ميرسد كه هنوز گزينه فيلتر تلگرام روي ميز اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي كشور قرار دارد و اين گزينه حذف نشده است.
اين مدرس دانشگاه با انتقاد از تناقض در رفتار برخي سياستگذاران تاكيد كرد: متاسفانه براي پيام رسانهاي داخلي فضاي اجتماعي و اقتصادي ايجاد نمي كنيم و گاهي فقط در زمينه ضرورت حمايت سخن مي گوييم، در حاليكه برندسازي و حمايت معنوي و رفع موانع كسب و كار در فضاي مجازي به مراتب مهمتر از راهكارهاي فعلي است و اگر به عقب برگرديم مي بينيم خود تلگرام را به برند اول ايران تبديل كرديم و حالا مي خواهيم اين برند را بشكنيم.
افراسيابي افزود: برخي دستگاه هاي فرهنگي و رسانه اي در كشور پاسخ دهند كه چرا بيسفون كه موفق بود شكست خورد و چه كساني در داخل كشور بيسفون را زمين زدند؟
در ادامه محمد ابوالحسني تهيه كننده مجموعه انيميشن هاي ديرين ديرين گفت: براي موفقيت پيام رسان هاي داخلي ابتدا بايد اسم پيام رسان داخلي را از آنها گرفت و نگاه بين المللي داشت. مگر تلگرام پيام رسان داخلي بود كه موفق شد بازار ايران را تسخير كند؟ دومين گام اين است كه براي تبليغ پيام رسان داخلي به هيچ عنوان از تلويزيون استفاده نشود. همچنين نبايد فراموش كنيم خود تلگرام بهترين فضا براي تبليغ پيام رسانهاي داخلي است البته نه با اسم داخلي.
وي تصريح كرد: پيام رسانهاي داخلي بايد يك نياز را شناسايي كنند و در همان محدوده فعاليت كنند تا كم كم مخاطب خودش بيايد.
ابوالحسني بدترين كار براي ضربه به پيام رسان داخلي را فيلتر تلگرام عنوان كرده و گفت: فيلتر تلگرام فايده خاصي نداشت. فقط به كسب و كارهاي كوچك كه امكان تبليغات در تلويزيون را نداشتند و از اين فضا كسب درآمد ميكردند و شغلشان را تبليغ مي كردند، ضربه زد.
در ادامه، رضا نامي نايب رئيس انجمن توليدكنندگان نرم افزار تلفن همراه ايران تاكيد كرد: اگر ميخواهيم پيام رسان داخلي داشته باشيم، اولين نكته آن است كه حاكميت بايد پشت پرده پنهان شود تا كسي متوجه حضورش نشود و ثانيا توجه كنيم كه وقتي تجميع در بازار اتفاق مي افتد ديگر نمي شود وارد كار شد. در پيام رسان ها تجميع داريم و در حال حاضر تجميع روي تلگرام است.
وي افزود: مقصود من از تجميع اين است كه بازار پيام رسان هاي داخلي و خارجي اشباع شده است و ديگر ظرفيت ندارد و حتي زماني كه تلگرام فيلتر شد و ما از برخي شركتهاي خارجي خواستيم براي ورود به بازار ايران اقدام كنند آنها گفتند مطالعات ما نشان ميدهد مردم ايران هر طور شده باز هم از تلگرام استفاده خواهند كرد و فيلتر تلگرام حداكثر باعث ريزش 30 درصد مخاطبان تلگرام خواهد شد.
وي گفت: ما در حوزه پيام رسان ها نه دانش فني داريم و نه محصول مناسب داريم و معتقدم هيچ جايگزيني نداريم كه اگر قرار است فلان پيام رسان فيلتر شود، فلان جايگزين را داشته باشيم.
احسان جوادي مدير پيام رسان گپ در پاسخ به نكات مطرح شده در چهاردهمين عصرانه سواد رسانه اي گفت: نگاه ما در گپ ارائه خدمات و توسعه و تجميع خدمات است. ما مباحث تجاري را مدنظر قرار داريم. مباحث و خدماتي مثل امكان شارژ يا پرداخت قبوض و ... كه هيچ كدام از اين امكانات در تلگرام وجود ندارد و اگر اين امكانات خوب اطلاع رساني شود احتمالا خيلي از مردم ديگر از تلگرام استفاده نخواهند كرد و يا اگر استفاده كنند همزمان از گپ هم استفاده خواهند كرد.
وي ادامه داد: من هم قبول دارم كه بدترين اقدام رفتن به سمت فيلترينگ است چون ما نمي توانيم به كاربر چيزي را اجبار كنيم.
جوادي ادامه داد: معتقديم بايد كار در يك فضاي تجاري و بيزينسي و بين شركتهاي خصوصي انجام شود و موانع رقابت با تلگرام برداشته شود چون چيزي كه تا كنون در كشور اتفاق افتاد اين بود كه عملا همه براي برندسازي تلگرام كمك كردند.
وي در پايان سخنانش تاكيد كرد كه بايد تهديدهاي تلگرام هم ديده شود و مراقب تهديدهايي نظر پول تلگرامي باشيم كه ممكن است اقتصاد كشور را فلج كند.
بر اساس اين گزارش، سعيد بيدرنگ مسئول شبكه اجتماعي پروفايل اظهار داشت: پروفايل شبكه اي است كه افراد هويت تخصصي و اجتماعي خود را در آن قرار ميدهند و همان طور كه نتايج پژوهش ارائه شده در اين نشست نشان داد فضاي دانشگاهي ما امروز تشنه يك شبكه اجتماعي علمي و تخصصي است كه متاسفانه چنين چيزي وجود ندارد و مسئولين همه درگير موضوعي به نام تلگرام شده و از توسعه شبكه هاي اجتماعي علمي و تخصصي غفلت كرده اند و من نگرانم دوباره روزي برسد كه يك شبكه علمي و تخصصي خارجي به نيازهاي دانشجويان و اساتيد ما پاسخ بهتري بدهد و آن وقت دوباره ما به فكر بيفتيم كه چه بايد كرد؟
وي دليل گرايش مردم به تلگرام را نبودن بسترهاي ديگر دانست و گفت: در پروفايل ما در ابتدا نميگوييم اعتماد كنيد. ابتدا مخاطب بيايد و استفاده كند و حتي نيازي به ثبت نام اوليه نيست و بعد اگر خواست اعتماد كند. در پروفايل چون بستري براي ارائه هويت تخصصي و اجتماعي است راحت تر افراد وارد مي شوند.
بيدرنگ با نقد سياستگذاري هاي منفعلانه تاكيد كرد: اينكه ما هميشه بنشينيم و هر وقت يك رسانه غربي فضا را در اختيار گرفت به فكر تقويت رسانه هاي داخلي بيفتيم ايراد دارد و الان زمان مناسبي براي تقويت شبكه هاي اجتماعي تخصصي است.
مدير عامل انجمن سواد رسانه اي ايران در جمع بندي مباحث به اين موضوع اشاره كرد كه لازم است سواد رسانه اي مسئولين و سياستگذاران عمومي كشور افزايش يابد و خاطر نشان ساخت: ما هر روز شاهد تعارض ديدگاه هاي برخي مسئولان و سياستگذاران عمومي كشور در سطح رسانه هاي جمعي هستيم و اين تشتت آرا بدترين چيز است و نشان ميدهد مسئولين يا رسانه را خوب نميشناسند كه براي هر كاري از تريبون رسانه استفاده مي كنند و اختلافات داخلي خود را به سطح بدنه جامعه مي كشانند و يا اينكه اهميت دستيابي به يك بسته سياستي كلان و يكپارچه را در حوزه فضاي مجازي از ياد برده اند.
افراسيابي خاطر نشان كرد: زماني كه طرح شامد در كشور اجرا شد اگر همه از آن حمايت كرده بودند بسياري از نگراني ها رفع مي شد.
عصرانه هاي سواد رسانه اي بصورت دوره اي و هر ماه بطور ميانگين دو نشست با حضورذ فعالان، دانشجويان و فعالان رسانه اي كشور با حضور صاحبنظران، متخصصان و اساتيد علوم ارتباطات و فضاي مجازي برگزار مي شود.
فراهنگ ** 1355 ** تنظيم: علي اكبر قزوينيان * انتشار: اميد غياثوند
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ