۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82798835
T T
۰ نفر

عصبانی نشویم - علی حبیبی*

۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82798835
عصبانی نشویم - علی حبیبی*

تهران - ایرنا - فرد، خانواده و جامعه عصبانی قطعا به اهداف خود نمی رسند، هر چند دلایلی برای عصبانی شدن داشته باشند.

عصبانی شدن متعارف فرد البته با دلیل موجه، می تواند یك حالت طبیعی و سلامت فرد محسوب شود اما ممكن است در برخی موارد همین عصبانیت نیز از حالت متعارف و عادی خود خارج شود و مشكلاتی برای فرد، اطرافیان و جامعه پدید آورد بنابر این فرد برای ورود نكردن به این مرحله باید مهارت های لازم را كسب كند.
همه ما ممكن است عصبانی شویم زیرا انسان هستیم و همواره با پدیده ها و برخوردهای متفاوت كه گاها می تواند آزار دهنده و خارج از توقعات ما نیز باشد، روبرو شویم. این یك مساله طبیعی است و قابل سرزنش هم نیست اما وقتی نتوانیم خود را در برابر این رویدادها كنترل كنیم، می تواند غیر طبیعی باشد بنابر این باید راهی برای آن بیابیم.
آلودگی هوا، دیر رسیدن به محل كار و مقصد، مشغله های متعدد در زندگی، تامین هزینه ها، گرانی، درگیری خانوادگی، بگو و مگو در محل كار و خیلی مسائل دیگر می تواند عامل عصبانیت فرد باشد اما برنده كسی است كه به موقع خشم و عصبانیت خود را كنترل كند. چرا كه اگر این كار را انجام ندهد به مشكلات بزرگتر و پیچیده تری روبرو خواهد شد و همه ما چنین تجربه ای داریم.
ریشه عصبانیت فرد به استرس و اضطراب فرد باز می گردد، یعنی فرد می تواند در همه مكان ها از جمله خانه، جامعه، فروشگاه، اتوبوس، مترو، خودرو، محل كار و صف نانوایی صحنه ها و رفتارهایی كه مورد نظر او نیست روبرو گردد و در نتیجه عصبانی شود.
به طور طبیعی ما نمی توانیم چندان در رفع عوامل بروز استرس و اضطراب در محیط اطرافمان دخالت تاثیرگذاری داشته باشیم اما می توانیم عصبانیت خود را كنترل كنیم كه این موضوع به مهارت خاص خود نیازمند است و موجب می شود تا حدودی از مسائل و تبعات بعد از آن فاصله بگیریم. افرادی كه زیاد ایراد و خرده به اطرافیان می گیرند و عیب جویی می كنند معمولا قادر نیستند كه عصبانیت خود را كنترل كنند.
شاید یكی از مهمترین مهارت های كنترل عصبانیت تحمل و مدارا است فردی كه بتواند در مقابل عوامل بروز عصبانیت گذشت و صبر را در پیش گیرد تا حد زیادی از عوارض این مساله دور خواهد ماند.
استراحت كافی از راه های دیگر فروكش كردن خشم و عصبانیت است یعنی فرد چنانچه در طول شبانه روز به اندازه كافی استراحت كند این مساله تا حدود زیادی در سیستم بدن او تاثیرات مثبتی داشته و از حالت پرخاشگری فاصله می گیرد.
به هر روی در مساله كنترل خشم و پرخاشگری، در وهله نخست فرد عصبی باید با كسب مهارت هایی آن را كاهش دهد و از مسائلی كه وی را در چنین موقعیت هایی قرار می دهد، فاصله بگیرد.
در بحث عصبانی بودن جامعه باید همه عوامل از جمله مدیریت شهری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و كارشناسان مربوطه در حوزه خود نسبت به آسیب شناسی این مساله اقدام كرده و براساس وظایف خود نیز به رفع آن بپردازند.
برای مثال مدیریت شهری باید مبلمان شهری و جامعه با نشاطی برای شهروندان فراهم كند. حوزه اجتماعی نیز باید به كاهش آسیب های اجتماعی بپردازد، بخش فرهنگی به ارتقای رویدادهای فرهنگی متناسب با جامعه ورود نماید و حوزه سیاسی نیز به خواسته ها و مطالبات به حق مدنی شهروندان توجه كند.
----------------------------------------------------------------------------
*دبیر سرویس اجتماعی ایرنا

اجتمام** 1569**1021
انتشار: حسین نوروزیان
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه