۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82792520
T T
۰ نفر

صدور 2379 رای جایگزین حبس در محاكم قضایی گلستان

۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82792520
صدور 2379 رای جایگزین حبس در محاكم قضایی گلستان

گرگان - ایرنا - رییس دادگستری كل گلستان گفت: از ابتدای سال جاری تاكنون 2هزار و 379 رای جایگزین حبس در محاكم قضایی استان صادر شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری، هادی هاشمیان روز پنجشنبه هدف از صدور آرای جایگزین حبس را جلوگیری از برچسب محرومیت به افراد و رویكرد اصلاح متهم بیان كرد و افزود: این گونه آراء برای كسانی كه جرائم سبك تر غیرعمدی مرتكب شده و سابقه كیفری ندارند، صادر می شود.
وی ادامه داد: در این آراء، نوع جرم و شخصیت فرد در نظر گرفته می‌ شود و قضات متناسب با آن رای صادر می‌ كنند.
به گفته وی؛ نوشتن مقاله، كاشت درخت، مطالعه كتاب، فراگیری مهارت‌ های فنی و حرفه‌ ای، خدمات عمومی رایگان در حوزه محیط زیست، شهرداری و بهداشت و ویزیت رایگان بیماران نیازمند از جمله آراء جایگزین حبس بوده كه قضات گلستانی امسال صادر كرده ‌اند.
وی اظهار كرد: تعداد آرای جایگزین حبس صادر شده نشان دهنده این است كه قضات رویكرد خود را نسبت به مجازات زندان تغییر داده اند.
هاشمیان تصریح كرد: گلستان جزو استانهای پیشرو در صدور احكام جایگزین حبس است و از قضات این بخش قدر دانی می شود.
وی یادآور شد: علاوه بر این، قرار تعلیق در مرحله دادسرا، آزادی مشروط و تعلیق مراقبتی از دیگر موارد پیش بینی شده در قانون جدید مجازات اسلامی است كه قضات گلستانی امسال برای محكومان صادر كردند.
وی با بیان اینكه تاكید بر استفاده از مجازات ‌های جایگزین حبس به معنای آسان گرفتن به مجرمان خطرناك نیست، تصریح كرد: در جرائم خشن و جرایمی كه پای ناموس و امنیت مردم و جامعه مطرح بوده ، تاكید قضایی سختگیرانه است.
رییس دادگستری كل گلستان همچنین تصریح كرد: در برخی پرونده ‌ها مانند دعاوی خانوادگی صدور مجازات زندان نه تنها راهگشا نیست بلكه در مواردی سبب عمیق ‌تر شدن شكاف طرفین پرونده می‌ شود.
وی از قضات خواست تا جایی كه امكان دارد از ورود افراد به زندان جلوگیری كنند.
هاشمیان گفت: چند روز زندان نه تنها دردی از این افراد دوا نمی ‌كند بلكه سبب ایجاد سوء پیشینه كیفری برای آنان شده و آینده شغلی و خانوادگی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.
به گزارش ایرنا منظور از قرار تعلیق در مرحله دادسرا مختومه شدن پرونده در این مرحله با هدف جلوگیری از برچسب زندان برای افراد است، همچنین آزادی مشروط و تعلیق مراقبتی یعنی مجازات حبس متهم برای مدت معینی معلق و دستوراتی برای بازسازی شخصیت او مانند دوره های تربیتی، آموزشی یا ترك اعتیاد صادر می شود.
3014/1648
تنظیم : مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا

سرخط اخبار استان‌ها