۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۴۹
کد خبر: 82789626
T T
۰ نفر

رژيم گياه خواري؛ معايب و مزايا

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۴۹
کد خبر: 82789626
رژيم گياه خواري؛ معايب و مزايا

اهواز – ايرنا - يك متخصص تغذيه و رژيم درماني مقوله گياه خواري و معايب و مزاياي آن را براي افراد علاقه مند به اين نوع رژيم ها تشريح كرد.

دكتر مجيد كارانديش دوشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا به انواع مختلف گياه خواري اشاره كرد و گفت: يكي از شديدترين و خالص ترين نوع گياه خواري اين است كه هيچ نوع محصول حيواني مصرف نمي شود و حتي غذاهاي گياهي به صورت خام مصرف مي شود كه به خام گياه خواري معروف است.
وي افزود: نوع ديگر، گياه خواري صرف است كه گياهان به صورت پخته مصرف مي شوند يعني محصولاتي مانند شير، لبنيات، تخم مرغ و عسل هم ممكن است مصرف نشود.
كارانديش بيان كرد: در گروه ديگر فقط گوشت مصرف نمي شود اما محصولات لبني، انواع تخم پرندگان و عسل مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين استاد دانشگاه علوم پزشكي اهواز ادامه داد: برخي افراد براي استفاده از مزاياي تندرستي گياه خواري و برخي به دليل ديدگاه هاي فلسفي و يا برخي مسايل و ايدئولوژي ها به اين روش تغذيه اي روي مي آوردند.
وي در خصوص معايب و مزاياي اين نوع رژيم تغذيه اي اظهار كرد: ساده ترين شكل به اين صورت است كه گوشت قرمز و امعا و احشاي حيوانات را مصرف نمي كنند ولي گوشت سفيد مصرف شود.
كارانديش گفت: اين روش توسط متخصصان تغذيه تقويت و تشويق مي شود چون ما هيچ ضرورتي براي مصرف گوشت قرمز در تغذيه نداريم.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني ادامه داد: اگر افراد نخواهند گوشت مصرف كنند اما شير، لبنيات و تخم مرغ مصرف شود و حبوبات همراه با غلات باشد مانند عدس پلو يا نان و لوبيا، مناسب است.
وي با اشاره به محدوديت و نقص پروتيين موجود در گياهان گفت: همزمان مصرف كردن حبوبات و غلات و استفاده از گروه شير، لبنيات و تخم مرغ، كمبود تغذيه اي را ايجاد نمي كند.
كارانديش اضافه كرد: در برخي گروه هاي خاص احتمال كمبودهاي تغذيه اي زياد است مانند مشكل كم خوني زنان در سنين باروري و يا كم خوني در كودكان و نوجوانان، كه راه رفع كمبود استفاده به جا و به اندازه مكمل هاست.
اين استاد دانشگاه بيان كرد: اما اگر شير، لبنيات و تخم مرغ مصرف نشود اين نوع رژيم ها دچار كمبودهايي خواهند بود كه آهن، ويتامين B12 و برخي مواد مغذي موثر در ساخت استخوان مانند كلسيم، فسفر و روي از آن جمله هستند.
وي اظهار كرد: در رژيم هاي گياه خواري، ويتامين C و اسيد فوليك به مقدار زيادي دريافت مي شود چون در بسياري از منابع غذايي گياهي وجود دارد اما كلسيم، فسفر، آهن، ويتامين B12 و پروتيين كافي دريافت نمي شود.
كارانديش توصيه كرد: اگر كسي مايل به مصرف گوشت نيست اشكالي ايجاد نمي كند اما بايد شير، لبنيات و تخم مرغ و همزمان حبوبات و غلات مصرف شوند و در صورت نياز مكمل هايي از جمله مكمل آهن و ويتامين D مورد استفاده قرار گيرد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در خام گياه خواري هضم گياهان دچار مشكل است و اصلا توصيه نمي شود اما گياه خواري كه به صورت كامل گياه خوارباشد(محصول حيواني مصرف نكند)حتما مكمل هاي كامل را دريافت كند يعني مولتي ويتامين مينرال هر روز مصرف شود و آزمايش هاي لازم براي تشخيص نوع كمبودها انجام شود تا متناسب با آن مكمل هاي لازم دريافت شود.
وي اظهار كرد: در رژيم هاي گياه خواري معمولا به دليل مصرف كم روغن و انواع گوشت ها و غذاهاي گوشتي سرخ شده در روغن، كاهش وزن صورت مي گيرد.
كارانديش خاطرنشان كرد: از آنجا كه اين افراد به سلامتي خود بيش از افراد ديگر اهميت مي دهند و ورزش را در كنار شيوه تغذيه اي دارند، اين مجموعه تغيير شيوه زندگي باعث كاهش وزن مي شود نه تنها گياه خواري.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاري ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي

سرخط اخبار استان‌ها