مقررات ملي ساختمان به طور كامل در جامعه اجرايي نشده است

بجنورد- ايرنا- رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان شمالي گفت: متاسفانه مقررات ملي ساختمان آن گونه كه بايد در جامعه جاري و ساري نشده است.

به گزارش ايرنا، علي اكبر رمضاني روز چهارشنبه در همايش زلزله، كيفيت ساخت و مديريت بحران استان اظهار كرد: مقررات ملي ساختمان در سال 74 ابلاغ شد و مقرر بود اين قانون طي 10 سال در سطح كشور جاري و ساري شود اكنون بيش از 2 دهه از ابلاغ اين قانون سپري شده اما اين امر محقق نشده است.
وي افزود: قانونگذار لزوم رعايت مقررات ملي ساختمان را در تمام ساخت و سازها مصوب كرده و براساس اين قانون بايد رعايت مقررات ملي ساختمان تا سال 84 به طور كامل در تمام ساخت و سازها اجرا مي شد اما به خاطر برخي موارد اين قانون به درستي اجرايي نشد.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان شمالي با انتقاد از اجرايي نشدن كامل اين مقررات گفت: آيا علت اجرايي نشدن مقررات ملي ساختمان سليقه اي بوده و يا براساس منطق محقق نشده است؟
رمضاني با تاكيد بر اينكه هدف قانونگذار، تامين ايمني و رفاه بهره برداران از ساختمان ها است گفت: تا زماني كه در توليد و ساخت ساختمان قانون مديريت نشود و همه عناصر دخيل در آن، به وظايف و تكاليف عمل نكنند، نمي توان به اهداف دست پيدا كرد.
وي اظهار كرد: به هنگام حادثه و ايجاد خسارت به دنبال مقصر مي گرديم و بعضا انگشت شماتت و سرزنش به سوي مهندسان نشانه مي رود اما نبايد فراموش كرد خسارت ها در يك حادثه نتيجه عملكرد نامناسب يك سيستم و مجموعه است.
وي گفت: البته در سال هاي اخير توجه به رعايت مقررات ملي ساختمان بيشتر شده است و خوشبختانه خسارت هاي مالي و جاني در زلزله هاي چندسال گذشته به طور محسوسي كاهش داشته است.
وي اظهار كرد: بايد تلاش كنيم تا رعايت قوانين و مقررات ساختمان و مقاوم سازي ساختمان ها از شدت صدمات و آسيب ها در زمان حادثه ها كاسته شود.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان شمالي بر استفاد از توان و مهارت فني مهندسان در اجراي پروژه ها تاكيد كرد و افزود: بايد از ورود مصالح ساختماني غير استاندارد و كيفيت پايين در امر ساخت و ساز جلوگيري كرد.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
7185 / 6042 خبرنگار: كبري علي آبادي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها