۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85481629
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گام‌های استوار خراسان‌شمالی برای عبور از کشاورزی سنتی

بجنورد- ایرنا- حمایت از طرح های تحقیقاتی و پژوهشی برای گذر از کشاورزی سنتی به مدرن در اولویت خراسان شمالی قرار دارد و سال های اخیر توانسته گام های بزرگی را در این راستا بردارد.

به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی در خراسان شمالی دارای جایگاه ویژه‌ای است به طوری که حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی استان را در بر می گیرد و نزدیک به ۳۴.۷ درصد از کل شاغلان این خطه شامل ۸۲ هزار بهره‌بردار در این حوزه اشتغال دارند.

خراسان شمالی همچنین با حدود سه میلیون واحد دامی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود و سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی و دامی در این استان تولید می‌شود.

حال اگر این پیشران اقتصادی خراسان شمالی بر اساس اصول مهندسی شکل گیرد و از حالت نوسان و تزلزل خارج و با تنش‌های درونی و بیرونی به خوبی مقابله کند چاره جز حرکت بر مدار کشاورزی دانش بنیان و طرح های پژوهشی ندارد.

مسوولان دولت سیزدهم در این خطه از شمالشرق به خوبی از اهمیت کشاورزی نوین و استفاده از ظرفیت های موجود در آن آگاه هستند و توانسته اند با اجرای طرح های تحقیقاتی و پژوهشی گام های بزرگی را برای توسعه این بخش بردارند.

گام‌های استوار خراسان‌شمالی برای عبور از کشاورزی سنتی

اجرای ۵۰ طرح تحقیقاتی

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی خراسان شمالی از تولید و اجرای ۵۰ طرح پژوهشی و تحقیقاتی در بخش کشاورزی این استان خبر داد و گفت: عمده این طرح در بخش های کاربردی و زودبازده تولید و نتایج آن در اختیار بخش بهره برداران قرار گرفته است.

جلیل علوی افزود: طرح های گیاهان دارویی، سرشاخه کاری درختان گردو و سایر درختان، زنجیره ارزش گوشت، شناسایی کانون های ریزگرد از جمله این طرح ها است.

وی تصریح کرد: از زمان تشکیل این مرکز تاکنون ۶۰۰ طرح تحقیقاتی و پژوهشی دراستان انجام شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی خراسان شمالی ادامه داد: سهم بخش کشاورزی خراسان شمالی ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان را شامل می شود و تحقیقات و پژوهش در این امر بسیار تاثیرگذار است.

گام‌های استوار خراسان‌شمالی برای عبور از کشاورزی سنتی

تولید ۹۷ تن بذر فناورانه

علوی به طرح جهش تولید در دیمزارها اشاره کرد و گفت: زمانی این طرح موفق خواهد شد که بذرهای کیفی در اختیار کشاورزان قرار گیرد و برای رسیدن به این هدف تلاش می شود.

وی خاطرنشان کرد: سال های گذشته میزان بذر خود مصرفی کشاورزان استان ۹۲ درصد و بذر اصلاح شده تا هشت درصد بود که اکنون میزان استفاده از بذرهای اصلاح شده افزایش یافته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی خراسان شمالی با اشاره به اینکه استفاده از بذور اصلاح شده تا مقدار قابل توجهی میزان تولید غلات را افزایش می دهد، افزود: اگر کشاورز بذور خودمصرفی خود را کنار گذارد و از بذور اصلاح شده استفاده کند تا ۳۵ درصد میزان عملکرد افزایش می یابد که کمک بسیار زیادی به امنیت غذایی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بذر در تولید و امنیت غذایی حرف اول را می زند، گفت:‌ اکنون شیوع بیماری زنگ زرد گندم در مزارع استان تبدیل به یک دغدغه برای مسوولان و کشاورزان شده است که در حقیقت باید عملیات پیشگیری را انجام داد تا به درمان پرداخت.

علوی اظهار کرد: این استان ۲ هزار و ۸۴۳ هکتار وسعت دارد که ۱۶ درصد از این گستره قابل کشت است.

به گزارش ایرنا، سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha