۶ دی ۱۳۹۶، ۹:۴۸
کد خبر: 82776961
T T
۰ نفر
چند گام تا دولت الكترونیك؛ سه خدمت بانكی با كارت هوشمند ملی امكانپذیر شد

تهران -ایرنا- عصر روز گذشته با حضور مسوولین ثبت احوال كشور و بانك، امكان بهره برداری از سه نوع خدمت بانكی با كارت هوشمند ملی فراهم شد كه این اقدام گام هایی به سوی تحقق كامل دولت الكترونیك محسوب می شود و از این پس باید شاهد نقش آفرینی بیشتر كارت هوشمند ملی در دولت الكترونیك باشیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا در مراسم روز گذشته كه در یكی از شعبه های بانك ملت در خیابان آزادی برگزار شد، دریافت وجه نقد با استفاده ازكارت هوشمند ملی فراهم شد، حواله پول و همچنین افتتاح حساب بدون مراجعه به بانك و فقط در طریق استفاده از این كارت ،خدماتی دیگری كه از آنها رونمایی شد.

** تجمیع كارت ها در كارت ملی هوشمند
حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت احوال كشور در این مراسم گفت : هیات وزیران مصوب كرده و وزیر كشور هم ضمن تاكید بر این موضوع به طور مستمر برای بهره برداری از كارت هوشمندملی و تجمیع اطلاعات سایر كارت‌ها در كارت ملی هوشمند پیگیر بودند.
وی ادامه داد: تا به امروز از جمعیت واجد شرایط كه بالای 15 سال و بیش از 60 میلیون نفر هستند، كارت هوشمند ملی حدود 31 میلیون نفر را صادر كردیم.
وی تصریح كرد: تا پایان سال 96 تمام كارت های ملی نمونه قدیم كه تاریخ اعتبار آنها 29 اسفند سال 96 و قبل از آن است از اعتبار خارج خواهد شد و از فروردین 97 علاوه بر اینكه این كارت‌ها اعتبار ندارند هیچ نوع خدمتی هم با آنها قابل ارائه نخواهد بود .

** كلید تحقق كامل دولت الكترونیك كارت هوشمند ملی است
درخشان نیا با بیان اینكه در اجرای تحقق دولت الكترونیك كه كلید ورود آن كارت هوشمند ملی در نظر گرفته شده است تا در سفرهای شهری اتلاف هزینه و وقت كاهش ایجاد شود، گفت: یكی از زمینه‌هایی كه می‌توانستیم از كارت هوشمند ملی بهره برداری كنیم در امور بانكی بود كه مردم بتوانند به جای كارت بانكی از كارت هوشمند ملی خود استفاده كنند و بدون خروج از خانه یا محل كار از طریق دستگاه‌های كارت خوان فعالیت‌های بانكی‌ را انجام دهند.
به گفته وی دریافت پول، پرداخت پول و اقداماتی كه از طریق دستگاه‌های VTM در بانك‌ها صورت می‌گیرد از جمله فعالیت‌هایی است كه از طریق كارت هوشمند ملی نیز امكانپذیر شده است.

** گام بعدی تنظیم سند با كارت هوشمند ملی
رئیس سازمان ثبت احوال كشور ادامه داد: پروژه بعدی ما كه به زودی نیز شروع خواهد شد ارتباط با سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و دفاتر اسناد رسمی است كه اگر مردم بخواهند سندی را تنظیم كنند حتما باید كارت هوشمند ملی همراه داشته باشند تا به وسیله این كارت احراز هویت شوند. یعنی از طریق اتصال برخط و آنلاین با پایگاه اطلاعات جمعیت كشور احراز هویت صورت گیرد و اثرانگشت آنها با كارت هوشمند تطبیق داده شود تا بتوانند اسنادشان را امضاء كنند.
وی ادامه داد: به وسیله این كار از هر گونه جعل اسناد جلوگیری خواهیم كرد و یقین حاصل می‌كنیم كسی كه به دفتر اسناد رسمی مراجعه كرده است همان فرد مورد نظر است.
وی با بیان اینكه ارائه خدمات بانكی از طریق كارت ملی هوشمند قرار است در آینده در بانك‌های مسكن و پارسیان نیز افتتاح شود، گفت: به زودی با سایر بانك‌هایی كه آمادگی داشته باشند در این زمینه همكاری‌هایی خواهیم داشت.
درخشان نیا در ادامه با بیان اینكه از مردم می‌خواهم ثبت نام كارت ملی هوشمندشان را به روزهای پایانی سال موكول نكنند، گفت: ظرفیت تولید كارت سازمان ثبت احوال 2.5 میلیون كارت در ماه است همچنین ما از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام می‌كنیم كه از امروز با آرامش به دفاتر مربوطه مراجعه كنند و ثبت نامشان را انجام دهند تا سازمان ثبت احوال دچار مشكل نشود.
رئیس سازمان ثبت احوال گفت: به علت مراجعه زیاد مردم در برخی موارد دچار قطعی‌هایی بودیم كه از مردم عذرخواهی می‌كنیم. همكاران ما در واحدهای فنی در تلاش هستند تا این قطعی‌ها را به حداقل برسانند یا به طور كلی از بین ببرند.
رئیس سازمان ثبت احوال در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد بازدید آذری جهرمی وزیر ارتباطات از مركز پست لشكرك افزود: من از وی به دلیل توجهی كه به روند صدور كارت هوشمند ملی دارند تشكر می‌كنند و اعلام می‌كنم قطعی كه در سیستم و شبكه الكترونیك در خصوص صدور كارت هوشمند ملی پیش آمده است موقتی است و این موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است.
در مراسم ارائه سه نوع خدمت بانكی از طریق كارت هوشمند ملی رئیس سازمان ثبت احوال و همچنین مدیرعامل بانك ملت و معاونین سازمان ثبت احوال و بانك ملت حضور داشتند .
اجتماعی ** 2181 **1418
خبرنگار:ناهید حاجی خانی ** ناشر: مریم برزآبادی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه