۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۴۹
کد خبر: 82762790
T T
۰ نفر
همكاري هاي فرهنگي سنگ بناي روابط راهبردي ايران و روسيه است

مسكو - ايرنا - رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در روسيه در همايش بين‌المللي كاربردي ايران- قفقاز شمالي در دانشگاه دولتي اوستياي شمالي در ولادي قفقاز گفت: همكاري ها و روابط فرهنگي، سنگ بناي روابط راهبردي ايران و روسيه است و اهميت فراوان دارد.

به گزارش ايرنا، رضا ملكي رايزن فرهنگي كشورمان روز چهارشنبه در كارگروه تخصصي تماس هاي فرهنگي زباني ايران و قفقاز، در سخنراني خود با عنوان 'چالش ها و راهكارهاي توسعه همكاري هاي ايران و قفقاز شمالي' اظهار داشت: هر چقدر روابط ميان ملت ها گسترش و شناخت و درك متقابل از يكديگر ارتقاء يابد، زير ساخت مناسب تري براي نهادينه شدن و پايداري ساير روابط فراهم مي شود.
وي افزود: بنا به تجارب گذشته و شرايط فعلي براي توسعه همكاري هاي فرهنگي غير دولتي ميان دو كشور، راهكارهاي بسياري قابل تصور است كه توسعه ساختارها و تشكل هاي غير دولتي مشترك براي همكاري هاي فرهنگي ميان انديشمندان و فرهيختگان، ايجاد ساختارها و تشكل هاي بومي و غير دولتي علمي و فرهنگي در هر كشور و تشكيل انجمن هاي دوستي دو كشور از جمله اين موارد است.
به گزارش ايرنا، همايش بين‌المللي كاربردي ايران- قفقاز شمالي « تاريخ و چشم‌انداز هاي همكاري» از روز سه شنبه در دانشگاه دولتي اوستياي شمالي در شهر ولادي قفقاز جريان داشت و امروز به پايان رسيد.
بررسي پيوندهاي تاريخي و فرهنگي ايران و منطقه قفقاز شمالي و نيز بررسي راههاي توسعه مناسبات اقتصادي دوجانبه از اهداف اين همايش بود كه در دو بخش تاريخي- فرهنگي و اقتصادي- تجاري برگزار شد.
هيات ايران در اين كنفرانس شامل استادان دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي، مقامات اقتصادي از وزارتخانه هاي مختلف، روساي شركت هاي خصوصي و نيز مسئولان و فعالان اقتصادي استان هاي شمالي و شمال غربي بود.
هياتي از وزارت صنعت، معدن و تجارت به سرپرستي مجتبي خسروتاج قائم مقام اين وزارتخانه و مهدي سنايي سفير ايران در روسيه، در همايش «همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و قفقاز شمالي؛ تاريخ و چشم اندازهاي همكاري» شركت كردند.
نمايشگاه عكس و صنايع دستي نيز به همت رايزني فرهنگي ايران در روسيه در حاشيه اين همايش در دانشگاه دولتي اوستياي شمالي در ولادي قفقاز داير شده و به مدت يك هفته در معرض نمايش قرار خواهد گرفت.
اوستياي شمالي و بسياري از شهرهاي قفقاز شمالي فدراسيون روسيه، داراي پيشينه فرهنگي مشترك با ايران هستند.
شبد*391*9122*انتشار دهنده: مهدي نعمتي

سرخط اخبار جهان