مقابله با زلزله نيازمند اتخاذ راهبرد مناسب براي ساخت و ساز است

اصفهان - ايرنا، مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان گفت: نمي توانيم از زلزله و حوادث غير مترقبه طبيعي جلوگيري كنيم اما با اتخاذ راهبردهاي مناسب براي ساخت و ساز ايمن مي توانم با زلزله و اينگونه حوادث غير مترقبه طبيعي جلوگيري كنيم.

به گزارش ايرنا، ' منصور شيشه فروش ' روز چهارشنبه در همايش آموزشي مديريت بحران و پدافند غيرعامل در اصفهان با بيان اينكه بايد از حوادث و بلاياي طبيعي درس بگيريم، افزود: مهمترين درسي كه بايد از اين حوادث و بويژه از زلزله اخير كرمانشاه بگيريم اين است كه يك راهبرد مناسب را براي فرآيند ساخت و ساز ايمن دنبال كنيم.
وي با اشاره به تعداد كشته هاي زلزله هاي كرمان، بروجرد، ورزقان و كرمانشاه افزود: نمي توانيم مانع وقوع زلزله و حوادث طبيعي شويم اما مي توانيم با ساخت و سازهاي ايمن و اصولي خود را با اين حوادث طبيعي سازگار كنيم.
مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان با بيان اينكه بايد وظايف خود را قبل، حين و بعد از بحران بدانيم گفت: مديريت هاي محلي بايد براي هر يك از تهديدها و حوادث طبيعي برنامه داشته باشند.
وي با بيان اينكه هر حادثه اي به بحران منجر نمي شود، گفت: بحران هنگامي رخ مي دهد كه در اثر وقوع حادثه، سيستم از نظم خارج شود.
شيشه فروش با بيان اينكه سند پيشگيري و كنترل حوادث 10 سال قبل توسط رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه ابلاغ شد، گفت: بايد مخاطرات را بشناسيم و جامعه را براي مقابله با آنها آماده كنيم.
وي با بيان اينكه طرح خطرپذيري استان اصفهان تدوين شده و به كليه شهرستان ها و دستگاه هاي مرتبط ابلاغ شده است افزود: اين طرح مشخص مي كند كه از 100 سال گذشته تاكنون چه حوادث و خطراتي در اين استان اتفاق افتاده و چه حوادثي سابقه وقوع داشته است.
مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان بيان كرد: مديريت واحد در زلزله اخير كرمانشاه، روند امدادرساني و كمك به مناطق زلزله زده را ساماندهي كرد.
وي با بيان اينكه حوزه وزارت راه و شهرسازي براي جلوگيري از حوادث و بحران ها وظايف مهمي برعهده دارد افزود: مكان يابي و مناسب سازي كاربري ها و انجام مطالعات خطر پذيري شهرها، بهبود مديريت و نظارت بر ساخت و سازها و تقويت نظام مهندسي و ممنوعيت و جلوگيري از ساخت و سازهاي غير ايمن از وظايف مهم وزارت راه و شهرسازي است.
شيشه فروش با اشاره به اينكه توجه به ساز و كار بيمه براي جلوگيري از وارد شدن خسارت به هنگام حوادث اهميت ويژه اي دارد، گفت: نبايد پس از وقوع حوادث، دغدغه جبران خسارت داشته باشيم.
وي افزود: بايد همه تاسيسات مهم و شريان ها و اماكن مسكوني بيمه باشد تا دغدغه اي براي جبران خسارت نداشته باشيم .
مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان گفت: بايد برنامه عملياتي براي ساخت و ساز ايمن در كشور تدوين كنيم و در اين زمينه وظايف هريك از دستگاهها مشخص شود.
وي در بخشي از سخنان خود عملكرد مديريت بحران كشور در دولت تدبير و اميد را مطلوب ارزيابي كرد و افزود: مديريت بحران كشور ساختار قوي دارد.
همايش آموزشي مديريت بحران و پدافند غيرعامل با حضورمعاونان وزير, مديران كل راه و شهرسازي و رئيسان عمران و بهسازي شهري استان ها روز چهارشنبه درهتل عالي قاپوي اصفهان برگزار شد.
اين سمينار با هدف بررسي وضعيت بحران ها در كشور و چگونگي مقابله با مشكلات حاصل از بلاياي طبيعي بويژه زلزله و فرونشست زمين برپا شد.
همچنين در اين سمينار يك روزه درخصوص آخرين وضعيت كشور در مباحث پدافند غيرعامل بحث و تبادل نظر شد.
ت/ 7150/ 2093 ** خبرنگار: علي نعماني ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

سرخط اخبار استان‌ها