۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰
کد خبر: 82749450
T T
۰ نفر
رئيس اتاق بازرگاني بوشهر: صادرات به قطر درحوزه حمل ونقل نيازمندآسان سازي است

بوشهر-ايرنا- رئيس اتاق بازرگاني بندر بوشهر گفت: هم اكنون صادرات از اين استان به قطر در زمينه حمل و نقل با مشكلاتي روبرو است كه بايد آسان سازي شود.

محمد عبادي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: در هشت ماه سال جاري صدور گواهي صادرات از مبدا استان بوشهر به قطر رشد پنج برابري داشته است كه اين نشان از افزايش صادرات اين استان به قطر است.
وي بيان كرد: كشور تركيه به عنوان يكي از رقيبان اصلي ايران در صادرات به قطر اكنون خط كشتيراني راه اندازي كرده و هر كانتينر را با هزينه يكهزار و 700 دلار به قطر حمل مي كند ولي اين ميزان براي استان بوشهر كه در فاصله 120 مايلي با قطر قرار داد هزينه حمل هر كانتينر 2 هزار و 500 دلار است.
عبادي افزود: در كشور تركيه با هدف حمايت از صادرات عوارض بندري و گمركي و هزينه سوخت كشتي هاي مسير قطر نيز توسط دولت تامين شده كه اين رويه مي توان براي رونق صادرات كشور استفاده كرد.
وي بيان كرد: از زمان شروع صادرات استان بوشهر به قطر فعالان اقتصادي اين استان در تمامي نمايشگاه هاي قطر شركت كردند و امسال موفق شدند محصولات سلولزي، آبزي و خرما(براي نخستين بار) به قطر صادر كنند.
رئيس اتاق بازرگاني بوشهر ادامه داد: كشور قطر در اين ارتباط حقوق و عوارض بندري هاي كشتي هاي خود را 50 درصد كاهش داده كه در صورت الگوگيري از اين رويه مي توان صادرات محصولات ايراني به قطر را دوچندان كرد.
عبادي ادامه داد: در ارتباط با صادرات ميگوي پرورشي به كشور چين نيز عوارض 26 درصد است كه در اين شرايط فعالان اين حوزه محصولات خود را از طريق ويتنام به چين صادر كنند.
وي تاكيد كرد: در ارتباط با اقتصاد مقاومتي صادرات يك مساله مهم براي تحقق اين مهم محسوب مي شود كه بايد به آن توجهي ويژه شود.
عبادي اظهار داشت: يكي از راه هاي تحقق اين مهم توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل است كه بايد با افزايش عمق كانال دسترسي بندر بوشهر زمينه تردد شناورهاي فراتر از 50 هزار تن فراهم شود.
وي يادآور شد: در بسياري از موارد با درخواست صادرات مواد معدني به استان بوشهر روبرو هستيم ولي به دليل نبود امكان تردد كشتي هاي 50 هزار تني موفق به تحقق آن نشديم.
عبادي گفت: به دليل بالا رفتن هزينه هاي حمل و نقل تردد كشتي ها زير 50 هزار تني غيراقتصادي شده و شركت هاي كشتيراني بويژه در موضوع حمل موادمعدني كمتر به حمل بارهاي زير اين تناژ مي پردازدند.
وي در ارتباط با ايجاد منطقه آزاد بوشهر گفت: اين خواسته جدي مردم استان بوشهر است كه در صورت تحقق به جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي استان بوشهر كمكي شايان مي كند.
عبادي افزود: در اين ارتباط افزايش امكانات اسكله هاي استان نيز تبديل به يك ضرورت شده كه انتظار مي رود نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي با رايزني هاي خود بتوانند خدمات سازمان بنادر و دريانوردي در استان را افزايش دهند.
در سال گذشته 95 ميليون دلار كالا از ايران به قطر صادر شد كه اين ميزان در هفت ماه نخست سال جاري به 145 ميليون دلار افزايش پيدا كرده و استان بوشهر حجم قابل توجهي از اين ميزان صادرات را به خود اختصاص داده است.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهرياري** انتشار دهنده: خدانظر خواجه

سرخط اخبار استان‌ها