پزشكان متخصص در تبیین اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد سهیم شوند

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شركت بن یاخته های رویان با بیان اینكه ذخیره سازی خون بند ناف ، مایه آرامش خانواده ها می شود گفت: پزشكان متخصص باید در تبیین اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد سهیم شوند.

مرتضی ضرابی روز شنبه در نشست 'تبیین اهمیت ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف' در اردبیل افزود'
ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد یك بیمه بیولوژیك است به همین خاطر اقدام به این امر باید نهادینه شود.
وی گفت: خون بند ناف بیش از سایر منابع سلول های بنیادی در دسترس است.
وی ذخیره سازی خون بند ناف را به خاطر داشتن سلول ها بنیادی به همه افراد جامعه توصیه و تشریح كرد: برای ذخیره خون بند ناف خانواده هایی كه فرزندان بیمار دارند مساعدت های ویژه ای چون انجام آزمایش رایگان، تخفیف و تقسیط پرداخت هزینه از سوی بانك خون بند ناف رویان در نظر گرفته شده است.
او افزود: برغم اینكه سلول های بنیادی، پتانسیل درمان دهها بیماری را دارند اما در حال حاضر بیشتر در زمینه درمان بیماری‌ هایی نظیر انواع سرطان‌ های خون ، كم‌ خونی ‌های مادرزادی ، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی كه منشاء خونی دارند بكار گرفته می‌شود.
ضرابی همچنین با اشاره به ویژگی های خون بند ناف نوزاد، از متخصصان اطفال و زنان و زایمان خواست برای اطلاع رسانی این امر مهم و تشویق خانواده ها برای عضویت در بانك خون بند ناف مشاركت كنند.
وی اظهار كرد: امسال برای اولین بار 15 نوامبر به عنوان روز جهانی خون بند ناف اعلام شد تا اهمیت استفاده از این زباله بیولوژیك و دور ریختنی نشان داده شود.
مدیرعامل شركت بن یاخته های رویان گفت: خون بند ناف به عنوان منبعی از سلول های بنیادی در درمان بیماری هایی با منشاء خونی مورد استفاده قرار می گیرد ، تاكنون در جهان 35 هزار عمل پیوند با بهره گیری از سلول های بنیادی انجام شده است.
ضرابی با بیان اینكه هركس تطابق HLA داشته باشد می تواند از نمونه های ذخیره شده سلول های بنیادی خون بند ناف استفاده كند افزود: محققان معتقدند امكان درمان حدود 80 نوع بیماری با سلول های بنیادی بند ناف وجود دارد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی اردبیل ، معاون درمانی دانشگاه علوم پزشكی اردبیل نیز هدف از برگزاری این نشست تخصصی را آشنایی با تكنولوژی پیوند از سلول های بند ناف و فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی آن عنوان كرد.
افشین فتحی با اشاره به سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد تشریح كرد: خون بند ناف نوزاد به عنوان زباله بیولوژیك دور ریز می تواند نقش موثری در سلامت آینده فرزندان مان داشته باشد چرا كه این فرصت فقط یك بار می تواند در زندگی هر فرد پیش بیاید.
وی بر ضرورت همكاری های لازم با دفتر نمایندگی بانك خون بند ناف در اردبیل تاكید كرد و گفت: اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در استان اردبیل به خوبی برای خانواده ها تبیین نشده لذا از همكاران و پزشكان بویژه متخصصان زنان و زایمان و كودكان درخواست داریم در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی این امر مهم به عموم مردم سهیم باشند.
فتحی با اشاره به ذخیره سازی عمومی و خصوصی خون بند ناف نوزاد، افزود: امكانات و تجهیزات علمی لازم برای ذخیره سازی و انجام پیوند از سلول های بنیادی خون بند ناف در كشور فراهم شده كه باید با همت پزشكان و انجام فعالیت های علمی و فرهنگی ، بهره گیری از این سلول ها به عنوان یك ضریب اطمینان در بین مردم توسعه باید.
پریسا رضایی، مسوول نمایندگی بانك خون بند ناف نوزاد در اردبیل هم با اشاره به آغاز فعالیت این دفتر از سال 1387 در استان گفت: به همت این دفتر تاكنون بیش از 600 نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده كه سه نمونه از این تعداد تا پایان سال 1396 به خواهر و برادر نوزادان عضو این بانك پیوند زده خواهد شد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016

سرخط اخبار استان‌ها