۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 82725881
T T
۰ نفر
نقش گیلان در توسعه همكاری ایران و روسیه/ به سركوب تروریسم نزدیك می شویم

رشت - ایرنا - نقش مهم گیلان در توسعه همكاری اقتصادی ایران و روسیه بویژه با برقراری راه آهن این استان، مشاركت پررنگ دو كشور در مبارزه با تروریسم و اعلام حمایت قاطع مسكو از برجام، محورهای گفت وگوی ایرنا با سركنسول روسیه در رشت است.

كنسولگری جمهوری فدراسیون روسیه در رشت با حوزه فعالیت استان های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و آذربایجان شرقی، در خیابان پاسداران رشت واقع شده و ساختمان آن از بناهای تاریخی استان گیلان است.
باغی زیبا با بناهای متعدد كه «كنسانتین الكسی یف» سركنسول روسیه در رشت، گروه ایرنا به بازدید از آن را به بعد از بازسازی مناطق مختلف باغ دعوت كرد با این وجود، به گرمی و صمیمیت ما را میزبان شد.
الكسی یف كه از بهمن ماه سال 1394 ، عهده دار سركنسولی روسیه در رشت شده، به زبان فارسی تقریبا مسلط است اما به گفته خودش كه دانش آموخته دانشكده كشورهای آسیا و آفریقا وابسته به دانشگاه دولتی مسكو است، پیشتر و در مقایسه با زمان كنونی، تسلط بیشتری به زبان فارسی داشت.
اجلاس سه جانبه رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان كه دهم آبان ماه جاری در تهران برگزار شد، افتتاح سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه در اوایل آبان ماه امسال، چشم انداز روشن همكاری های اقتصادی دو كشور و همچنین اشتراك نظر و همكاری های دوجانبه در مبارزه با ترورسیم، موضوعاتی بود كه سركنسول روسیه در رشت با ایرنا مطرح كرد.
وی با تقدیم بهترین درودها به مردم ایران، به این كشور و مردمان آن ابراز علاقه و اظهار امیدواری كرد كه دو كشور و ملت روسیه و ایران، با یكدیگر رشد كنند.

** جایگاه مهم ایران در كریدور شمال - جنوب/ مسكو، میزبان بعدی اجلاس سه جانبه
الكسی یف با اشاره به برگزاری اجلاس سه جانبه تهران گفت: ملاقات رئیسان جمهوری ایران و روسیه، اولین ملاقات نیست و سال گذشته همین ملاقات در باكو برگزار شده بود و سال آینده هم در مسكو برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: تصمیماتی كه در این ملاقات ها می گیرند، در عصر حاضر و برای همكاری های سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه از هر لحاظ خیلی مهم است.
الكسی یف افزود: مواضع روسیه در عرصه بین المللی و همكاری سه جانبه ما ، با هم نزدیك و در برخی موارد یكی است و دستاوردهای این گونه ملاقات ها نیز از لحاظ سیاسی و اقتصادی آشكار و تایید شده است.
سركنسول روسیه در رشت تصریح كرد: بزرگترین و مهم ترین تصمیم اقتصادی اجلاس تهران، این بود كه مسیر كریدور شمال - جنوب هرچه زودتر تكمیل شود؛ نقش ایران در این مسیر بسیار مهم است چرا كه این مسیر از كشورهای چین ، هند، پاكستان و ایران عبور می كند به سمت شمال و روسیه و اروپا امتداد می یابد و از این بابت، اهمیت آن خیلی زیاد است.
وی با ابراز امیدواری از فعال شدن هرچه زودتر این مسیر گفت: همكاری های ایران و روسیه از لحاظ اقتصادی در خصوص حمل و نقل بین المللی و سرمایه گذاری بسیار پیشرفت كرده و تفاهم نامه های همه جانبه امضا شده و از لحاظ سیاسی نیز درخصوص اقدامات ضد تروریسم و مهمترین موضوعات امروز، تصمیمات خوب و مهمی گرفته شده كه باید چه در سازمان ملل متحد و چه در عرصه های بین المللی دیگر، همكاری كنیم.

** نقش پررنگ گیلان در توسعه فزون تر همكاری اقتصادی ایران و روسیه
سركنسول روسیه در رشت در ادامه مصاحبه با ایرنا، با اشاره به افتتاح سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه گفت: همكاری اقتصادی ما در حال پیشرفت است و باید گفت كه فعلا استان گیلان نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.
الكسی یف گیلان را دروازه شمال ایران خواند و افزود: خوشحالم كه هیات بزرگی به آستراخان رفتند و از شهر ساراتف هم بازدید كردند و افتتاح مركز تجاری ایرانیان، گام بسیار بزرگی در راه توسعه مراودات اقتصادی بود.
وی با اشاره به سابقه همكاری های رشت و آستراخان و نیز خواهرخواندگی شهرهای یادشده ادامه داد: سرای تجاری ایرانیان قبل از انقلاب كمونیسم وجود داشت اما بعد از آن، بسته شد و تجارت بین ایران و روسیه برای حدود یكصد سال قطع شد و در این مدت تجارت ثمربخشی وجود نداشت اما با این افتتاح، پیشرفت هایی در این مسیر حاصل شده است.
به گفته الكسی یف، سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، پیشرفته ترین مركز تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه است و فعلا در این مركز 14 نماینده از اتاق های بازرگانی سراسر ایران كار می كنند و چشم انداز ما آن است كه این تعداد افزایش یابد.
وی خاطرنشان كرد: عموماً در آستراخان 200 شركت ایرانی حضور دارند حال اینكه هیچ شهر و منطقه ای در روسیه، به این مقیاس، شاهد حضور شركت های ایرانی نیست چراكه در این منطقه زمینه های توسعه همكاری های خیلی خوبی وجود دارد اما ناگفته نماند حجم تجارت ایران و روسیه هنوز محدود است.
الكسی یف با اشاره به افزایش همكاری های دو كشور طی هر سال، یادآور شد كه سال گذشته حجم تجارت ایران و روسیه كمتر از 2 میلیارد دلار بود و گفت: این رقم، مناسب نیست و با توجه به روابط خوب سیاسی دو كشور در سطوح مختلف، این حجم باید افزایش یابد.
وی افزود: ایران و روسیه هر دو ، صادركننده نفت هستند ولی در سطوح دیگر مانند سرمایه گذاری های اقتصادی ، كشاورزی، حمل و نقل، فناوری و بخصوصً گردشگری باید روابط و همكاری های آنها افزایش یابد.
سركنسول روسیه در رشت، گردشگری را یكی از موضوعات مهم در جهان امروز عنوان كرد و با اشاره به ظرفیت های بی شمار گیلان در این بخش گفت: مسكو ، علاقمند به همكاری با شركت های گیلان و نیز استان اردبیل است ضمن اینكه شهرهایی همچون سن‌پیترزبورگ و تاتارستان نیز می خواهند با ایران همكاری داشته باشند.
الكسی یف با اشاره به فعال شدن راه آهن گیلان، این خط ریلی را در توسعه تجارت موثر خواند و گفت: شهر رشت و استان گیلان، امكانات و ظرفیت های بسیاری خصوصاً در بخش های كشاورزی، صنعت، گردشگری و حمل و نقل دارند ضمن اینكه منطقه آزاد انزلی نیز در توسعه بخش های یادشده نقش آفرینی دارد و شرایط كار در آنجا، مساعد و مناسب است و تمایل دارم كه در آینده، گسترش هم داشته باشد.

** برجام باید حفظ شود
سركنسول روسیه در رشت در ادامه گفت وگو با ایرنا به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) اشاره و بر ضرورت حفظ آن تاكید كرد و گفت: جامعه بین الملل و حتی كشورهای اروپای غربی كه به آمریكا نزدیك هستند و شركای او محسوب می شوند نیز می فهمند كه نباید برجام را نابود كرد.
الكسی یف ادامه داد: این درحالیست كه فقط رئیس جمهوری آمریكا ، علیه فكر تمام جهان ایستاده و با برجام مخالفت می كند و البته ممكن است آنها دنبال چیزی دیگر بوده و این مخالفت، ناشی از مبارزه داخلی در آمریكا باشد.
وی گفت: در هر حال، یوكیا آمانو مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه اخیرا به تهران آمده، از برجام پشتیبانی كامل كرد و همه تلاش ما آن است كه نگذاریم قرارداد این سند نابود شود.

** تروریسم، ظلم جهانی است/ به سركوب تروریسم در سوریه نزدیك هستیم
سركنسول روسیه در رشت در بخش دیگری از گفت وگو با ایرنا، به همكاری های مشترك ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره و بیان كرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه همكاری های مشتركی در این زمینه دارند بویژه در سوریه و حلب و جنابان ظریف و لاوروف گفت وگوهای تلفنی بسیاری با هم دارند و موضوع مبارزه با تروریسم یكی از مهمترین موضوعات گفت وگوهای آنان است.
الكسی یف ادامه داد: تروریسم امروز به ظلم جهانی تبدیل شده و همه ما قربانی این حملات تروریستی هستیم؛ پس لازم است برای مقابله با این خطر جهانی، اتحاد جهانی داشت و مبارزه جهانی كرد.
وی با تاكید بر ضرورت همكاری های جمعی در مبارزه با تروریسم، این مهم را موضوعی دانست كه توسط دو كشور ایران و روسیه به خوبی درك می شود و گفت: روسیه نه تنها در حرف، بلكه در عمل و به صورت فیزیكی علیه تروریسم جهانی همچون داعش در حال مبارزه است و نیروهای ایران نیز در كنار روسیه، به نیروهای مسلح مردمی و ارتش سوریه كمك می كنند.
وی با تصریح اینكه روسیه از لحاظ سیاسی در عرصه بین الملل نیز اقدامات بسیاری علیه تروریسم انجام می دهد، خاطرنشان كرد: به سركوب تروریسم در سوریه نزدیك هستیم اما پشتیبانی آمریكا از تروریسم، روز به روز بیشتر می شود و بدون این كمك، موضوع تروریسم منتفی می شود ولی آمریكا همواره در حال كمك به تروریسم است.
الكسی یف با اشاره به گزارش اخیر سازمان منع سلاح های شیمیایی در محكومیت سوریه گفت: می دانیم كه این، كار آمریكاست و آنها از تروریست ها پشتیبانی مستقیم می كنند حال اینكه ایران و روسیه، از مبارزه با تروریسم حمایت می كنند.
وی ایران و روسیه را دو عضو پرنفوذ و بااهمیت اجتماع جهانی دانست و گفت: ما پیروز هستیم و باید به مبارزه با تروریسم ادامه دهیم.
خبرنگاران:امیرحسین كبیری - رضا اكبری** انتشاردهنده:كبیری
7471/2007
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست