۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۹:۲۹
کد خبر: 82721084
T T
۰ نفر
ادعاي الحيات در مورد نگراني ها از آينده لبنان پس از استعفاي حريري

تهران -ايرنا- روزنامه سعودي الحيات در شماره روز گذشته خود ادعا كرد:درپي استعفاي ناگهاني 'سعد الحريري' از نخست وزيري لبنان، موج نگراني ها نسبت به وضعيت آينده اين كشور را فرا گرفته است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، روزنامه سعودي الحيات چاپ لندن مدعي شد: مقامات سياسي لبنان منتظر آثار ناخوشايند سياسي ناشي از استعفاي ناگهاني 'سعد الحريري' نخست وزيرمستعفي لبنان و پيامدهاي داخلي و منطقه اي آن هستند. اقدامي كه تصميم سياسي انتخاب 'ميشل عون' به عنوان رئيس جمهوري لبنان را بي اعتبار كرد.
همچنين حريري با بيان اين كه 'حزب الله' بازوي ايران و باعث مداخله ايران در امور داخلي كشورهاي عربي در لبنان، سوريه، عراق است، حمايت رسمي خود از اين حزب را به عنوان عضو ائتلاف دولت منتفي كرد.
الحريري در نامه استعفاي خود در عربستان سعودي با بيان اين كه دست هاي ايران در منطقه قطع خواهد شد، خطاب به ايران و هم پيمانانش هشدار داد: 'آنها با مداخله در امور ملت عربي ضرر خواهند كرد'.
اندكي پس از استعفا ثامر السبهان وزير مشاور پادشاه عربستان در امور خليج فارس در پيامي توئيتري نوشت : دستان خيانت و دشمني بايد قطع شود.
الحريري استعفاي خود را يك روز پس از ديدار خود با علي اكبر ولايتي مشاور بين الملل رهبر معظم انقلاب در بيروت اعلام كرد. ولايتي در اين ديدار تاكيد كرده بود تهران از استقلال، قدرت، ملت و دولت لبنان حمايت مي كند و پيروزي ها در لبنان، سوريه و عراق از آن محور مقاومت است.
پس از استعفا وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه اي تاكيد كرد اين اقدام بر تنش در لبنان و منطقه دامن خواهد زد.
استعفاي الحريري براي اعضاي حلقه نزديك به وي و هم پيمانانش و حتي ميشل عون تعجب برانگيز بود. ميشل عون از با صدور بيانيه اي از دفتر رسانه اي خود اعلام كرد سعد الحريري در خارج از لبنان در تماسي تلفني وي را از استعفاي خود با خبر كرده و منتظر است پس از بازگشت به كشور او را در جريان علل اين اقدام قرار دهد.
رسانه ها در واكنش به اين اتفاق، گفتگوهاي تلويزيوني خود را به موضوع شرايط بعد از استعفا و نگراني ها از پيامد هاي ناشي از آن و سرنوشت تفاهم ميان الحريري و عون متمركز كرده اند.
'وليد جنبلاط' رئيس حزب سوسياليست هاي ترقي خواه لبنان از اولين كساني بود كه به استعفا واكنش نشان داد و گفت : لبنان ضعيف تر از آن است كه بتواند بار سياسي و اقتصادي استعفا را تحمل كند. جبران باسيل وزير امور خارجه لبنان نيز از اعضاي كابينه خود خواست نسبت به اين موضوع واكنشي نشان ندهند. بانك مركزي لبنان نيز تأكيد كرده است كه در حال تثبيت نرخ ليره است و استعفا بر تغيير نرخ آن تاثير نخواهد گذاشت.
خاورم**3224** 1064
مترجم : پرستو سعيدي

سرخط اخبار جهان