۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۸:۴۲
کد خبر: 82702757
T T
۰ نفر
بيكاري و بي مهارتي دانش آموختگان چالشي پايدار در لرستان

خرم آباد-ايرنا- پايين بودن سرانه درآمدي خانواده و بيكاري يكي از مشكلات اجتماعي و چالشي مهم در توسعه لرستان محسوب مي شود كه نكته قابل توجه بيكاري بخش قابل توجهي از دانش آموختگان اين استان نداشتن مهارت كافي براي ورود به بازار كار است.

گفته مي شود حدود نيمي از دانش آموختگان دانشگاهي در استان لرستان كه پشت درهاي بسته بازار كار مي مانند فاقد مهارت كافي هستند و در ورود به بازار كار توفيقي حاصل نمي كنند و به ناچار با در دست داشتن مدارك تحصيلي دانشگاهي براي گذران زندگي به ناچار متوسل به كارهايي شوند كه براي انجام آن نياز به رنج تحصيل و گرفتن مدرك خاصي نيست.
فعال شدن كارخانجات و صنعت در هر بخش، كارآفريني، حضور سرمايه گذارهاي بخش خصوصي و فراهم كردن زمينه هاي اجراي اصل 44 قانون اساسي و در عين حال داشتن مهارت كافي جويندگان كار اصلي بديهي و روشن است كه مي تواند زمينه هاي اشتغال در لرستان و استان هاي كمتر توسعه يافته اي همچون لرستان را فراهم كند.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي لرستان در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: نداشتن مهارت در دانش آموختگان دانشگاهي و نبود ارتباط بين رشته هاي دانشگاهي با بازار كار يكي از مهمترين علل بيكاري قشر تحصيلكرده در لرستان است بطوريكه 50 درصد دانش آموختگان فاقد مهارت كافي هستند.
علي آشتاب افزود: طبق آمار 6 ماهه نخست امسال 42 درصد افراد با مدرك تحصيلي ليسانس و بيش از 9 درصد با مدرك تحصيلي فوق ليسانس و بالاتر در موسسات و مراكز كاريابي مختلف ثبت نام كرده اند به عبارتي روشن تر يعني 51 درصد افراد بيكار جوياي كار داراي تحصيلات دانشگاهي هستند.
وي اظهار كرد: در مجموع از ابتداي امسال تاكنون سه هزار و 573 نفر در مراكز و موسسات مرتبط با كاريابي ثبت نام كرده اند كه از مجموع اين افراد 64/5 درصد فاقد مهارت كافي هستند.
وي افزود: از اين مجموعه 447 نفر يعني حدود 18 درصد تاكنون به كار گرفته شده اند كه از همين افراد حدود 59 درصد فاقد مهارت هستند.

** طرح كارورزي اميدي براي اشتغال بيكاران با مدرك تحصيلي
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي لرستان، طرح كارورزي دانش آموختگان استان لرستان را راهكاري براي بكارگيري افراد جوياي كار با تحصيلات دانشگاهي دانست و گفت: اين طرح در واقع طرحي در راستاي ارتقاي مهارت دانش آموختگان و ارتباط دانشگاه و واحدهاي اقتصادي و صنعتي در سراسر كشور است.
وي افزود: در طرح كارورزي تاكنون 19 هزار و 974 نفر با تحصيلات دانشگاهي و 442 بنگاه اقتصادي يا واحد پذيرنده براي اشتغال اين افراد در استان لرستان ثبت نام كرده اند كه رقم و ميانگين خوبي است.
آشتاب اظهار كرد: دانش آموختگان مقاطع تحصيلي كارداني تا دكترا مي توانند در اين طرح ثبت نام كنند و شرط سني براي مقاطع كارداني 23 تا 25 سال، كارشناسي 28 سال و كارشناسي ارشد و بالاتر از 35 سال است كه در مجموع در برگيرنده مقاطع سنتي 23 تا 35 سال مي شود.
وي افزود: سال گذشته استان لرستان به عنوان پايلوت طرح كارورزي انتخاب شد و در همين زمينه عملكرد خوبي داشت بطوريكه مبناي تصميم گيري براي اجراي سراسري اين طرح در كشور شد.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي لرستان با بيان اينكه طول دوره كارورزي برحسب رشته تحصيلي بين 6 تا 11 ماه است، گفت: كارورزان مشمول قانون كار نيستند و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بيمه اين افراد را پرداخت مي كند.

**تقويت برخي رشته هاي فني و حرفه اي و هدايت به بازار كار
آشتاب گفت: برخي رشته هاي فني و حرفه اي استان لرستان از بازار كار مناسبي در سطح كشور بهره مند هستند و افراد جوياي كار مي توانند با فراگيري اين آموزش ها به بازار كار هدايت شوند.
وي افزود: برخي از دانش آموختگان دانشگاه ها نيز دانش فني و عملي ندارند كه اين افراد بايد با فراگيري آموزش هاي لازم براي ورود به بازار كار آماده شوند.
وي فراگيري آموزش هاي لازم در خصوص افزايش دانش فني را لازمه موفقيت در بازار رقابتي اشتغال دانست و اظهار كرد: سازمان آموزش فني و حرفه اي نيز آموزش هاي خود را براساس استانداردهاي موجود به افراد فاقد مهارت ارائه مي دهد.

** نگاه تجاري موسسات آموزشي به برخي رشته هاي بي كاربرد در بازار كار
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان لرستان نيز با بيان اينكه بخش عمده اي از دانش آموختگان دانشگاه ها فاقد مهارت لازم براي ورود به بازار كار هستند، گفت: برخي موسسات آموزشي نگاه تجاري به رشته هاي آموزشي دارند و به دنبال گرفتن شهريه از دانشجو هستند بدون اينكه محتواي آموزشي و امكانات آموزشي آنها استاندارد و مناسب باشد.
رحمان قلاوند در گفت و گو با ايرنا يكي از دلايل عمده بيكاري دانش آموختگان دانشگاهي در استان لرستان را كاربردي نبودن رشته هاي تحصيلي ارائه شده در دانشگاه ها عنوان كرد و افزود: تمايل به ورود به دانشگاه ها و علاقه والدين به ورود فرزندان به دانشگاه باعث مي شود رشته هايي انتخاب شوند كه تامين كننده نياز بازار كار نيستند و ممكن است مورد علاقه دانشجو هم نباشد و شخص صرفا براي اينكه وارد دانشگاه شود اين رشته ها را انتخاب مي كند.
مديركل آموزش فني و حرفه اي لرستان گفت: در حوزه آموزش فني و حرفه اي سعي بر اين است تا در قالب طرح ها وبرنامه هاي آموزشي مختلف كوتاه مدت، مهارت و توانمندي لازم به افراد متقاضي ورود به بازار كار آموزش داده شود.
وي با اشاره به نگاه تصميم سازان و تصميم گيران مبني بر اولويت و توجه بيشتر به آموزش هاي كلاسيك و دانشگاهي اظهار كرد: با توجه به ارتباط نداشتن دانشگاه با صنعت، با ايجاد توانمندي و مهارت در زمينه اشتغال افراد اقدام مي شود.
قلاوند افزود: هم اكنون تعداد 320 حرفه آموزشي به صورت كار با تجهيزات كارگاهي به روز، آموزش داده مي شود.
وي درخصوص طرح هاي مرتبط با زمينه اشتغال براي دانش آموختگان دانشگاهي گفت: طرح مهارت آموزي در محيط كار واقعي و طرح كارورزي از جمله مهمترين طرح هايي هستند كه در راستاي توانمندسازي افراد جوياي كار با تحصيلات دانشگاهي انجام مي شود.
قلاوند افزود: طرح توسعه و شناخت شايستگي دانشجويان يكي ديگر از برنامه هاي آموزش فني و حرفه اي با دانشگاهها است كه در قالب ايجاد فضاهاي كارگاهي دانشجويان در آستانه فارغ التحصيلي به بازار كار هدايت مي شوند كه اين طرح با دانشگاه لرستان انجام شده است و در مرحله بعدي در دانشگاه پيام نور، علمي كاربردي و دانشگاه آزاد انجام خواهد شد.

** كارآفريني اميد و راهكاري براي اشتغال دانش آموختگان بيكار در لرستان
كارآفريني، فرآيندي است كه طي آن فرد كارآفرين با ارائه ايده اي جديد كسب و كاري راه مي اندازد و همين كارآفرينان عاملي موثر و كليدي در رشد و توسعه اقتصادي محسوب مي شوند؛ دولت نيز در راستاي اجراي موفق اصل 44 قانون اساسي و حمايت از بخش خصوصي تسهيلاتي را به واحدهاي توليدي و حمايت از سرمايه گذار داشته است.
فرد كارآفرين با شناخت ‌درست از فرصت‌ ها و استفاده‌ از سرمايه ‌‌هاي راكد، امكاناتي‌ را فراهم و با سازماندهي‌ و مديريت‌ مناسب‌ منابع‌، ايده خويش‌ را عملي‌ مي‌ كند كه منجر به ايجاد اشتغال مي ‌شود و در عين حال اين‌ امر سبب‌ كاهش‌ نرخ‌ بيكاري‌ بدون‌ نياز به‌ سرمايه ‌گذاري‌ دولت‌ براي‌ ايجاد اشتغال‌ مي‌ شود؛ دولت‌ مي‌ تواند با ارائه‌ تسهيلات‌ و پيگيري‌ فضاي مناسب‌، حركت‌ كارآفرينان‌ را شدت‌ و شتاب‌ بخشد.
مجيد ايزدي رئيس كانون كارآفرينان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي چندي پيش در سومين همايش كارآفريني و توسعه اشتغال پايدار كه در استان لرستان برگزار شد، گفت: براي انتخاب لرستان به عنوان پايلوت كارآفريني در كشور، برنامه‌ زمان ‌بندي، دعوت از صاحبان صنعت، كارآفرينان و سرمايه ‌گذاران پيش ‌بيني و در دستور كار قرار گرفته است.
وي با اشاره به ظرفيت‌ هاي لرستان براي ايجاد سرمايه ‌گذاري عنوان كرد: اگر از ظرفيت‌ هاي استان استفاده و بر روي آنها سرمايه ‌گذاري شود مي‌ توان براي ايجاد اشتغال از آن استفاده كرد.
بنا بر گفته رئيس كانون كارآفرينان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، لرستان در سه بخش گردشگري، صنعت، آب و كشاورزي ظرفيت‌ هاي خوبي دارد كه با استفاده از آنها مي ‌توان مشكل بيكاري جوانان را رفع كرد.
بيكاري در استان لرستان همواره به عنوان چالشي پايدار در توسعه نيافتن اقتصادي اين استان مطرح بوده است كه گاه حتي ممكن است با طرح مباحثي همچون تمايل به روحيه پشت ميزنشيني و يا نداشتن روحيه مطالبه گري به بيراهه كشانده شود.
واقعيت اين است زماني كه فردي با داشتن مدرك دانشگاهي ليسانس و بالاتر حاضر به مسافركشي مي شود انصاف بايد داد اگر شغل مناسب تري برايش مهيا بود و مهارتي درخور بازار كار موجود كسب مي كرد، آن حرفه را حتي اگر پشت ميزنشيني هم نباشد انجام مي دهد.
1920/3022
خبرنگار: مهري مير دريكوند ** انتشاردهنده: احسان كردي

سرخط اخبار استان‌ها