افزایش 2 برابری تصادف رانندگی در روستاهای یزد/ عامل پنج درصد تصادفات و20درصد فوتی ها موتورسیكلتها هستند

یزد – ایرنا - مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد با اشاره به اینكه آموزش، یكی از مهمترین اولویت ها در ارتباط با كاهش تصادفات است گفت: تصادفات جاده های روستایی در یزد در بعضی از ماهها تا 2 برابر رشد داشته است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی این اداره كل ، محسن صادقیان در همایش تجلیل از راهوران محله با بیان اینكه اینكه 50 درصد از تلفات جاده ای استان یزد مربوط به یزدی هاست گفت: عمده تصادفات در روستاها در روستاهایی است كه نزدیك شهرها هستند.
وی افزود: ایمنی در راه های استان یزد به وجود نمی آید مگر با همكاری و مشاركت خود مردم، به ویژه در بحث روستاها این آمادگی وجود دارد كه میان مردم حضور پیدا كرده و نسبت به ارائه آموزش های لازم اقدام شود.
مدیركل راهداری و حمل و نقل استان یزد با بیان اینكه این اداره كل ، یك سال پیش با ادغام راهداری در حمل و نقل به وجود آمد، اظهار داشت: یكی از مزیت های تشكیل این سازمان، هماهنگی بسیار خوب انجام شده این اداره كل با پلیس راه استان است.
وی یكی از اقدامات بسیار خوب صورت گرفته در ارتباط با وضعیت تصادفات در استان یزد را تشكیل بانك اطلاعاتی تصادفات دانست و ادامه داد: اطلاعات كاملی در ارتباط با تصادفات گردآوری شده كه بصورت جی ای اس در آمده است و می توانیم با تحلیل درست آنها، قدم محكمی در زمینه كاهش تصادفات و تلفات جاده ای برداریم.
مدیركل راهداری و حمل و نقل استان یزد خاطرنشان كرد: اگر به بحث كشته های جاده ای، تلفات و تصادفات از سال 1382 تا 1395 نگاه كنیم مشاهده می كنیم كه با شیب نزولی بسیار خوبی همراه بودیم و از 440 كشته در سال، به 134 نفر كشته در جاده های برون شهری رسیدیم.
مدیر كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد ادامه داد: اگر به نمودار این تصادفات نگاه كنیم می بینیم كه در سالهای اولیه كاهش بسیار چشم گیری داشتیم ولی الان و در چند سال گذشته، شیب نموداری این تصادفات كاهش پیدا كرده و تقریبا در حال رسیدن به یك خط صاف هستیم.
به گفته صادقیان، در سال 1394 كشته های تصادفات برون شهری یزد 141 نفر و در سال 1395 تعداد كشته ها 134 نفر بوده و كاهش تعداد تلفات بسیار كم شده است و به كمتر از 10 نفر در سال رسیده است.
وی با بیان اینكه كاهش تصادفات برون شهری در یزد نیازمند یك اندیشه نو و راهكار جدید است، خاطرنشان كرد: اگر سه ضلع مثلث تصادفات جاده، انسان و وسیله نقلیه را در نظر بگیریم بررسی ها نشان می دهد كه در سال گذشته هر سه بخش كار بسیار خوبی را انجام داده اند.
این مسئول افزود: در بحث جاده ها با دو بانده كردن آنها و نصب تابلوها، شیب شیروانی ها و رفع نقاط حادثه خیز كارهای بسیار خوبی انجام گرفته و الان هم باید در بحث راهداری و نگهداری جاده ها این فعالیت ها ادامه پیدا كند.
مدیركل راهداری یزد خاطر نشان كرد: هم اكنون سامانه های بسیار زیادی از جمله سامانه های ترددشمار، دوربین های نظارتی، توزین های در حال حركت و موارد مختلف دیگر برای پیشگیری از تخلفات رانندگی استفاده می شود و در مدیریت راه ها بانك جامعی از این اطلاعات داریم كه در اختیار پژوهشگران و تحلیلگران قرار می گیرد.
صادقیان با تاكید بر اینكه علل تصادفات به وسیله این بانك اطلاعاتی كاملا مشخص است، بیان كرد: عمده تصادفات ما از نوع واژگونی است كه این موضوع هم دو علت اصلی دارد كه شامل سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی می شود.
وی عنوان كرد: همه این سامانه ها به ویژه سامانه سپهتن كه در تمام اتوبوس ها نصب شده و از اول مهر امسال تمام نفت كشها و سواری كرایه ها هم ملزم به نصب آن شده اند و كامیون های باربری استان یزد هم پس از نفت كشها و سواری كرایه ها ملزم به نصب این سامانه می شوند .
** خستگی و خواب آلودگی عامل اصلی تصادفات در استان است/ پراید و موتورسیكلت رتبه های نخست تصادفات
در ادامه این جلسه رئیس پلیس راهور استان یزد هم با بیان اقدامات صورت گرفته در ارتباط با كاهش تصادفات در یزد، گفت: بالاترین میزان تصادفات یزد مربوط به پراید و موتورسیكلت و عمده ترین عامل تصادفات در استان خستگی و خواب آلودگی بوده است.
سرهنگ احمد مظفری افزود: بیشترین كشته ها در تصادفات یزد به خودرو پراید و موتورسیكلت ها بر می گردد، به گونه ای كه تنها 5 درصد تصادفات استان یزد مربوط به موتورسیكلت سواران است ولی در ارتباط با فوتی تصادفات، این آمار به 20 درصد كل متوفیان می رسد كه واقعا ناراحت كننده است.
وی با تقدیر از همكاری فرمانداران شهرستانهای یزد با پلیس راهور درباره مصوبات شورای ترافیك اظهار كرد: راهداران و اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد هم، با تلاش شبانه روزی خود همكاری و حمایت بسیار خوبی از پلیس راهور دارند كه قابل تقدیر و تشكر است.
وی با بیان اینكه وقتی بارندگی در استانی وجود نداشته باشد، در نخستین بارندگی ما شاهد حوادث بسیار ناگواری هستیم ،تأكید كرد: اگر باور ما این باشد كه در بارندگی هم همان سرعتی را برویم كه در روز آفتابی حركت می كنیم، قطعا نتیجه ای جز واژگونی و خروج از جاده ندارد.
رئیس پلیس راهور استان یزد خاطرنشان كرد: باید باور كنیم كه لازم است با سرعت مطمئنه حركت كنیم، اگر این كار را نكنیم، روز اول بارندگی مساوی با كل تصادفات استان یزد است و این واقعیت را ما در طول 31 سال تجربه كرده ایم.
مظفری با تاكید بر اینكه حضور ماموران هم در این هنگام تاثیر زیادی ندارد، گفت: رانندگان باید اقدام به كم كردن سرعت خود در این شرایط و رانندگی با سرعت مجاز داشته باشند تا جلوی خسارت های احتمالی گرفته شود.
وی افزود: یكی دیگر از مسائل بسیار مهمی كه در این رابطه وجود دارد و حتما باید به آن توجه شود، بحث خودداری از سفرهای غیرضروری است، در صورتی كه ما این كار را انجام دهیم، درصد بالایی از تصادفات ما كاهش پیدا می كند به ویژه در محور مهریز یزد.
این مسئول موضوع دیگر را شرایط جغرافیایی ویژه و مركزی بودن یزد عنوان كرد و گفت: معمولا رانندگان در اوج خستگی به یزد وارد می شوند و در این جغرافیا و اوج خستگی با ترافیك یكپارچه و وضعیت خاص آب و هوایی همراه می شود.
رئیس پلیس راهور یزد با بیان اینكه معمولا استان یزد یكی از استانهای با بیشترین میزان ترافیك در بین استان های دیگر می شود اضافه كرد : در مسیرهای یزد خودروهای باری و شخصی زیادی تردد دارند از این رو زمانی كه این خوروهای سنگین در كنار قرار گرفتن آنها در كنار خودروهای شخصی و كوچك موجب ایجاد ترافیك نامتعادل می شود.
مظفری همچنین از تجهیز جاده های كشور به لوازم كنترلی پیشرفته خبر داد و افزود: استان یزد هم از این موضوع جدا نیست و ما افتتاح مانیتورینگ پلیس استان یزد را همزمان با سراسر كشور داشتیم.
وی به نصب سامانه سپهتن بر روی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر یزد اشاره كرد و ادامه داد: این سامانه در كاهش تصادفات و تلخفات بسیار تاثیرگذار است و حتما افرادی كه با اتوبوس ها سفر می كنند بهتر شدن وضعیت رانندگی و خدمات را مشاهده كرده اند ضمن آنكه ثبت ساعت ها برای رفاه حال مسافران حذف شده است.
1968/ 6197 دریافت كننده:محمودرضا رحمانی**انتشار: فلاح
@irnayazdd

سرخط اخبار استان‌ها