۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82689996
T T
۰ نفر
سرانه جنگل در همدان 8.5 برابر كمتر از میانگین كشوری است

همدان - ایرنا - رئیس اداره جنگلبانی منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینكه این استان از نظر سرانه جنگل و فضای سبز وضعیت مناسبی ندارد و جزو استان های آخر كشور است گفت: سرانه جنگل در همدان 8.5 برابر كمتر از میانگین كشوری است.

حمید خزایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق آخرین داده های آماری سرانه جنگل و فضای سبز همدان به ازای هر نفر 200 متر مربع ثبت شده است كه این داده ها به تناسب نوسان جمعیت قابل تغییر است.
وی بیان كرد: این در حالیست كه سرانه جنگل و فضای سبز در كشور به طور میانگین یك هزار و 700 متر مربع به ازای هر نفر است.
رئیس اداره جنگلبانی منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاكید كرد: شرایط اكولوژیكی و اقلیمی استان همدان موجب محدود شدن جنگل و بالا بودن آمار میزان پوشش مرتعی است.
خزایی گفت: شرایط اكولوژیكی نظیر آب و هوا، میزان بارندگی و پراكنش نزولات جوی در مناطق، سرما زدگی و تبخیر در كاهش رویش درختان تاثیر بسزایی داشته است.
وی افزود: با این وجود اداره كل منابع طبیعی طرح های مشاركتی با بخش خصوصی برای كاشت درختان مثمر اقتصادی و توزیع نهال با قیمت یارانه در بین متقاضیان به ویژه در اسفندماه را با هدف توسعه جنگل در دستور كار قرار داده است.
به گزارش ایرنا وی ادامه داد: شرایط اقلیمی همدان به گونه ای است كه هر درختی توان و قابلیت رشد و نمو در چنین شرایطی را ندارد.
رئیس اداره جنگلبانی منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گونه های بومی مقاوم در برابر شرایط اقلیمی و سرد این استان را شامل بلوط، ارژن، بادامك، زالزالك، داغداغان و سماق ذكر كرد.
خزایی افزود: كاشت محدود گونه هایی نظیر افرا، اقاقی ها، توت، سوزنی برگ و سرو خمره ای به همراه توزیع نهال از دیگر برنامه های منابع طبیعی برای توسعه جنگل است.
استان همدان دارای 905 هزار هكتار اراضی ملی است كه 42 هزار و 566 هكتار از آن شامل جنگل های دست كاشت و طبیعی است.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

سرخط اخبار استان‌ها