۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۲
کد خبر: 82676811
T T
۰ نفر
اربعين به يك رويداد قابل مطالعه تبديل شده است

تهران - ايرنا - سرپرست معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: موضوع اربعين در پنج سال گذشته به يك رويداد قابل مطالعه تبديل شده به طوري كه تقريبا در گذشته چنين رويدادي نداشتيم كه چنين جمعيت انبوهي در بازه زماني خاص در يك مكان حضور يابند.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين مطلب را محمد سلگي در نخستين جلسه كارگروه فرهنگي اربعين حسيني عنوان كرد.
وي در اين نشست گفت: ستاد اربعين دو سال است كه با مسئوليت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين وزارتخانه تشكيل شده است. موضوع اربعين در پنج سال گذشته به يك رويداد قابل مطالعه تبديل شده به طوري كه تقريبا در گذشته چنين رويدادي نداشتيم كه چنين جمعيت انبوهي در بازه زماني خاص در يك مكان حضور يابند.
سلگي افزود: البته اين روديداد فرهنگي ابعاد مختلفي اعم از ديني، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و... دارد. جمعيتي بيش از دو ميليون نفر از سه مجراي عبور و مرور از كشور خارج مي‌شوند و يك مسيري را با تنوع جمعيتي، مشاغل مختلف و... راهپيمايي مي‌كنند. اين مراسم به گونه‌اي است كه در جهان تقريبا مي‌شود گفت كه مشابه آن را نداريم.
سرپرست معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد با تاكيد بر ثبت اين رويداد ادامه داد: لحظات راهپيمايي و حضور مردم در اين مسير مي‌تواند در قابل شعر، داستان، فيلم كوتاه ثبت شود تا براي كساني كه در اين رويداد حضور ندارند، قابل استفاده باشد.
وي با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين كارگروه گفت: در وهله اول بايد تلاش شود تا كاستي‌هايي كه در گذشته وجود داشته را بر طرف كنيم و برنامه‌هاي پيشنهادي كه در اين كارگروه مطرح مي‌شوند بايد به اين رويكرد توجه كنند.
سرپرست معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر دولتي نشدن اربعين تصريح كرد: بايد از دولتي كردن اربعين جلوگيري كنيم و حضور ارگان‌ها و نهادها در اين مراسم بايد ناملموس باشد، همچنين تلاش شود تا حضور تشكل‌هاي مردمي در اين رويداد بيشتر باشد و نهادها و ارگان‌ها صرفا تسهيل‌گر اقدامات باشند.
وي اضافه كرد: همچنين بايد تلاش شود تا در طول مسير از ورود به مسايل سياسي و ايجاد تفرقه اجتناب شود.
بر اساس اين گزارش، در اين مراسم نمايندگاني از معاونت قرآن و عترت، سازمان فرهنگ و ارتباطات، موسسه الهدي، اداره كل اخبار خارجي خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، ادارات كل فرهنگ و ارشاد استان‌هاي كرمانشاه، خوزستان و ايلام، بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان، ستاد عالي مساجد كشور و كانون‌هاي فرهنگي - هنري مساجد حضور داشتند.
در ادامه اين جلسه گزارشي از عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اربعين سال گذشته ارايه شد و سپس اعضاي كارگروه به بحث و تبادل نظر درباره اين موضوع پرداختند.
با حضور سرپرست معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
نخستين جلسه كارگروه فرهنگي اربعين حسيني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
فراهنگ ** 1880 ** دريافت: پروين اروجي ** انتشار: اميد غياثوند

سرخط اخبار فرهنگ