۲ مهر ۱۳۹۶، ۲۰:۰۷
کد خبر: 82675946
T T
۰ نفر
پیشتازی حزب مركل؛ تشكیل پارلمان 6 حزبی

برلین - بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمانی فدرال روز یكشنبه آلمان، حزب دموكرات مسیحی آنگلا مركل صدراعظم این كشور با 32.5 درصد پیشتاز است و 6 حزب از جمله حزب پوپولیست آلترناتیو برای آلمان موفق به كسب حد نصاب 5 درصدی برای ورود به پارلمان شده اند.

به گزارش ایرنا، نتایج اولیه بر اساس نظرخواهی هنگام خروج از حوزه های رای گیری، حزب اتحاد دموكرات مسیحی آلمان با 32.5 درصد در رتبه اول و پس از آن حزب سوسیال دموكرات با 20 درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد. پس از این دو حزب نیز حزب پوپولیست 'آلترناتیو برای آلمان' AfD با 13.5 درصد در رتبه سوم قرار گرفته است. حزب لیبرال 'دموكراتهای آزاد' با 10.5 درصد، حزب سبزها با 9.5 درصد و حزب چپ آلمان نیز با 9 درصد در رتبه های بعدی هستند و با كسب حدنصاب 5 درصدی وارد پارلمان خواهند شد. به این ترتیب در پارلمان جدید آلمان دو حزب آلترناتیو برای آلمان و دموكراتهای آزاد نیز به چهار حزب دیگر اضافه می شوند.
در همین حال برخی گزارش ها حاكی است كه حزب سوسیال دموكرات ائتلاف با حزب دموكرات مسیحی مركل را منتفی اعلام كرده و به بزرگترین حزب مخالف دولت در پارلمان تبدیل خواهد شد. به این ترتیب چنانكه پیش بینی می شد احتمال ائتلاف موسوم به 'جاماییكا' بین احزاب دموكرات مسیحی، دموكراتهای آزاد و حزب سبز تقویت شده است.
به گزارش ایرنا، رای گیری از ساعت 8 صبح امروز (یكشنبه) به وقت محلی در 88 هزار مكان در سرتاسر آلمان آغاز شد . حدود 61 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند و بنا بر اعلام دفتر فدرال آمار آلمان، تا ساعت 14 به وقت محلی حدود 41.1 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شركت كرده اند كه در سال 2013 تا همین ساعت میزان مشاركت 41.4 درصد بوده است.
رای دهندگان در 299 منطقه یا حوزه انتخاباتی در سرتاسر آلمان دو برگ رای به صندوق می اندازند: با یك رای نماینده مورد نظر خود برای آن منطقه را انتخاب می كنند و با برگ رای دیگر حزب مورد نظرشان را انتخاب می كنند. احزابی كه در سرتاسر آلمان كمتر از 5 درصد آرا (یا كمتر از 3 كرسی از سهمیه مناطق) را به دست آورند حذف می شوند و سهم احزاب دیگر متناسب با آن تغییر می كند.
مجلس آلمان (بوندستاگ) دستكم 598 كرسی دارد . 299 نماینده بطور مستقیم با رای مردم و 299 نماینده هم پس از مشخص شدن سهمیه احزاب انتخاب می شوند .
دولت كنونی آلمان از سال 2013 قدرت را در اختیار دارد كه با ائتلاف احزاب دمكرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دمكرات موسوم به ائتلاف بزرگ به صدراعظمی آنگلا مركل شكل گرفته است. مركل از سال2005 جایگاه صدراعظمی آلمان را در سه دوره چهارساله پیاپی در اختیار دارد و انتظار می رود كه برای چهارمین بار پیاپی به این مقام دست پیدا كند.
اروپام**1078*1613-*خبرگار: بابك جعفری*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

سرخط اخبار جهان