جدايي كردستان عراق به ضرر منطقه است/ آمريكا و رژيم صهيونيستي به دنبال ايجاد تفرقه هستند

تهران-ايرنا-عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه جدايي كردستان عراق مشكلات زيادي دارد و به ضرر منطقه است، گفت: آمريكا و رژيم صهيونيستي با شكست داعش امروز به دنبال ايجاد و دامن زدن به تفرقه در منطقه هستند.

مرتضي صفاري نطنزي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلماني ايرنا به تبعات منفي همه پرسي در كردستان عراق پرداخت و اظهاركرد: ايجاد يك دولت جديد در منطقه، ابهامات و مشكلات زيادي دارد كه مورد توافق هيچ كشوري در منطقه نيست.
وي با تاكيد بر اين كه جدايي كردستان عراق مورد توافق، ايران، سوريه، عراق و تركيه نيست، افزود:دولت عراق مايل نيست كه بخشي از خاك و تماميت ارضي خود را از دست بدهد خصوصا در اين روزها كه عراقي ها در حال به دست آوردن وحدت ملي هستند اين موضوع به صلاح نيست.
نماينده مردم نطنز در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: با توجه به سابقه تاريخي و مشكلاتي كه ترك ها و كردها با پ .ك. ك دارند اين جدايي به نفع منطقه نيست.
صفاري نطنزي خاطر نشان كرد: در اين راستا آمريكايي ها لفظي بيان مي كنند كه مخالف اين جدايي هستند ولي در باطن آنان به دنبال دامن زدن به تفرقه ها هستند و مي خواهند از اين اتفاق استفاده كنند از اين رو آمريكايي ها به دنبال دامن زدن به موضوع جدايي طلبي كردستان عراق هستند.
اين عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: آمريكا و رژيم صهيونيستي با اين اتفاق به دنبال جاي پايي ديگر در منطقه هستند، آنان كه از موضوع داعش به نتيجه نرسيده اند امروز مي خواهند با ايجاد تفرقه بين مردم اين منطقه مشكل ايجاد كنند.
به گزارش ايرنا، شامگاه جمعه 24 شهريور ماه، پارلمان كردستان عراق با برگزاري همه‌پرسي جدايي از دولت مركزي عراق موافقت كرد، از 68 نماينده حاضر در جلسه پارلمان كردستان عراق، 65 نفر به برگزاري همه‌پرسي جدايي راي مثبت دادند.
همچنين دادگاه عالي قانون اساسي عراق روز دوشنبه طي حكمي خواستار توقف همه پرسي شد كه قرار است در 25 ماه جاري ميلادي در اقليم كردستان عراق برگزار شود.
سيام**9121 **1336
خبرنگار: سميه لاري**انتشار: مهرنوش خانزائي

سرخط اخبار سیاست خارجی