۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82665568
T T
۰ نفر
ایران، روسیه و تركیه برای منطقه امن ادلب سوریه توافق كردند

مسكو - ایرنا - در نشست عمومی دور ششم گفت وگوهای سوری آستانه، هیات های ایران، روسیه و تركیه بانیان این روند مذاكرات، توافق خود را برای ایجاد منطقه امن چهارم در ادلب سوریه اعلام كردند.

به گزارش ایرنا، هیات های ایران، روسیه و تركیه روز جمعه با صدور بیانیه ای در نشست عمومی مذاكرات آستانه خاطرنشان كردند كه مناطق چهارگانه امن در سوریه مطابق تفاهم نامه چهارم ماه می 2017 (14 اردیبهشت 96) ایجاد می شود و سه كشور حامی این روند، نظام آتش بس را تضمین و بر ادامه مبارزه با تروریسم بین المللی تاكید دارند.
خبرگزاری ایتارتاس نوشت: غیرت عبدالرحمانف وزیر امور خارجه قزاقستان كه بیانیه سه كشور بانی مذاكرات آستانه را خواند، به نقل از سند خاطرنشان كرد،ایجاد مناطق امن و كمربندی امنیتی در سوریه موقتی و شش ماهه است و در صورت توافق سه كشور خودكار تمدید خواهد شد.
ایران، روسیه و تركیه همچنین برای ایجاد مركز هماهنگی كنترل مناطق امن در سوریه توافق كردند و در این واحد با یكدیگر همكاری می كنند.
به گزارش ایرنا، هیات های ایران، روسیه و تركیه امروز (جمعه) پیش از آغاز اجلاسیه عمومی كنفرانس بین المللی آستانه و در چارچوب هماهنگی سه كشور بانی این مذاكرات نیز در هتل ریكسوس شهر آستانه دیدار كردند.
در این نشست سه ساعته حسین جابری انصاری، الكساندر لاورنتیف و سدات اونال مذاكره كنندگان ارشد ایران، روسیه و تركیه بانیان روند آستانه، ضمن بررسی آخرین وضعیت مذاكرات و نهایی كردن توافقات كارشناسی به عمل آمده پیرامون اسناد چهارگانه (مناطق كاهش تنش) ششمین كنفرانس بین المللی آستانه، در زمینه متن نهایی بیانیه پایانی نشست امروز بحث و تبادل نظر كردند.
همچنین توافق شد هفتمین كنفرانس آستانه اواخر اكتبر 2017 (دهه اول آبان 96) برگزار شود.
دیروز نیز جابری انصاری با هیات های روسی، تركیه ای و سوری در آستانه دیدار و مذاكره كرد.
ایجاد منطقه چهارم امن در ادلب سوریه از موضوع های اصلی دور ششم نشست سوری آستانه است.
افزون بر هیات های ایران، روسیه و تركیه به عنوان بانیان این مذاكرات، نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، قزاقستان به عنوان میزبان، هیات سازمان ملل و كشورهای ناظر در مذاكرات سوری آستانه شركت دارند.
هیات دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری نماینده دائمی این كشور در سازمان ملل در مذاكرات آستانه شركت دارد و 24 نماینده معارضان سوری پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر نیز برای شركت در این گفت وگوها در پایتخت قزاقستان بسر می برند.
هیات تركیه نیز به سرپرستی سدات اونال معاون وزیر امور خارجه این كشور در مذاكرات آستانه شركت می كند.
استفان دی میستورا نماینده دبیركل سازمان ملل در امور سوریه نیز در نشست آستانه شركت دارد.
از آمریكا هم دیوید ساترفیلد نماینده وزارت خارجه این كشور در امور خاورمیانه به عنوان ناظر در مذاكرات حضور دارد و نائف آسفی تل رئیس بخش سیاسی وزارت خارجه اردن نیز به همین عنوان بر گفت وگوها نظارت می كند.
مذاكرات آستانه كه راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترك وزیران امور خارجه ایران، روسیه و تركیه در مسكو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه كشور را برای كاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت كه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.
ایران، روسیه و تركیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاكرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا كردند كه در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف كاهش خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساكنان به كمك های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه كمك های پزشكی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاكید قرار گرفته است.
گروه كشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریكا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حكومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از كشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.
این اقدام های ضدسوری سبب تشكیل دهها گروه تروریستی شد كه افزون بر قتل عام و كشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو كشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه كشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.
اروپام*391

سرخط اخبار جهان