۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۳۱
کد خبر: 82664924
T T
۰ نفر
سیف:قرارداد 10 میلیارد دلاری چین و ایران بیانگر توسعه روابط دو كشور است

پكن- ایرنا- رئیس كل بانك مركزی گفت: امضای قرارداد 10 میلیارد دلاری چین با ایران بیانگر یك عزم جدی برای ادامه همكاری های دو كشور است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «ولی الله سیف» امروز در مراسم امضای موافقتنامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری 'سیتیك تراست' چین با 5 بانك ایرانی در پكن افزود: روابط ایران و چین نه تنها یك رابطه تاریخی و با سابقه طولانی است بلكه اكنون یك رابطه استراتژیك بوده و این قرارداد نیز می تواند سبب تقویت رابطه دو كشور شود.
مقام ارشد بانك مركزی كشورمان ادامه داد: یكی از فعالیت هایی كه می تواند روابط دو كشور را مستكحم كند روابط اقتصادی و تجاری است بر اساس روابط اقتصادی و تجاری، مردم نیز با همدیگر ارتباط برقرار می كنند و این ملت ها هستند كه به همدیكر نزدیك می شوند.
به گفته وی، یكی از پیش نیازهای توسعه روابط انسانی و اقتصادی دو كشور، توسعه روابط بانكی است بانك ها می توانند در روابط تجاری اطمینان و امنیت ایجاد كنند و ریسك معاملات را كاهش دهند و هزینه ها را به حداقل برسانند.
سیف افزود: یكی از اقداماتی كه باید دو طرف انجام دهند این است كه بانك ها به همدیگر نزدیك شوند و روابط كارگزاری دامنه دار و وسیعی ایجاد كنند.
رئیس كل بانك مركزی پیشنهاد داد علاوه بر 5 بانك ایرانی كه امروز با 'سیتیك تراست' قرارداد بستند سایر بانك های ایرانی هم بتوانند قرار داد امضا كنند.
سیف افزود: بانك مركزی در موافقت و انجام این قرارداد انعطاف های زیادی از خود نشان داد كه این اقدام به دلیل سوابق فعالیت های
'سیتیك' در ایران و تسریع در اهداف مورد نظر شكل گرفت.
مقام ارشد بانك مركزی كشورمان توضیح داد: 'كونلن' هم یكی از شركای تجاری و با سابقه ایران است كه در دوران تحریم همكاری مناسبی با ایران داشت و در شرایط حاضر ضمن قدردانی از این بانك نظر ما این است كه سایر بانك های چینی هم بتوانند با ایران همكاری كنند.
سیف پیشنهاد داد كه طرف چینی تمهیداتی فراهم كند كه زمینه ساز ورود سایر بانك های ایران به این كشور و اخذ قرارداد فاینانس شوند.
وی گفت: امكانات متنوعی در گروه سیتیك وجود دارد كه می تواند زمینه بسط روابط دو كشور باشد و زمینه افزایش ارتباطات را فراهم كند.
موافقتنامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری ایران با 'سیتیك تراست' چین امروز با حضور ولی الله سیف رئیس كل بانك مركزی، علی اصغر خاجی سفیر ایران در پكن، محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری و مدیران'سیتیك تراست' در پكن امضا شد.
به گزارش ایرنا، این نشست كه در مركز 'سیتیك تراست'چین در پكن برگزارشد، موافقتنامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری سیتیك تراست چین با 5 بانك رفاه كارگران، صنعت و معدن، پارسیان، پاسارگار و توسعه صادرات امضا شد.
'سیتیك تراست'یكی از موسسه های مالی بزرگ دنیاست به طوری كه در بین 500 شركت مالی دنیا در ردیف 51 جهان قرار گرفته است.
شبد**آساق**1904**1010
انتشار:حسن معظمی

سرخط اخبار جهان