۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82659980
T T
۰ نفر
هشدار جهاد كشاورزی مازندران در باره سم تقلبی تركیب بنومیل

ساری - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران به كشاورزان در باره استفاده از تركیب تقلبی سم بنومیل كه روی آن عبارت ساخت مجارستان ( made in Hungary ) درج شده است ، هشدار داد .

عبدالرحمن زاغی روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا گفت كه این نوع سم كه عبارت بنومیل 50 درصد ( Benomyl 50% wp ) و همچنین
' الكاری ' (AL-QARI ) بر روی بسته بندی آن درج شده ، بدون رعایت موارد قانونی و فارغ از اقدامات نظارتی سازمان حفظ نباتات در استان توزیع شده است.
وی با تاكید بر این نكته كه تهیه ، توزیع و مصرف این تركیب از سم كشاورزی ممنوع است ، به فروشندگان هشدار داد : در صورت مشاهده و شناسایی مكان‎های عرضه ، با هماهنگی دستگاه‎های ذیربط اقدام قانونی صورت می‎گیرد.
زاغی با اعلام این كه تركیب این سم برای بیماری گیاهی از جمله از بین بردن سفیدك و كنه و جلوگیری از پوسیدگی میوه استفاده می شود ، از فروشندگان مجاز سموم كشاورزی خواست تا برای شناسایی و معرفی افراد سودجوئی كه اقدام به عرضه این سم می كنند ، با بهره برداران و دستگاههای اجرایی ذی ربط همكاری كنند.
وی نسبت به پیامدهای خطرناك اقدام افراد سودجو در عرضه و فروش سموم تقلبی و خارج از شبكه برای محیط زیست و سلامتی جامعه هشدار داد و گفت : خسارت به بهره برداران و تخریب منابع زیست محیطی از جمله مضرات بی توجهی به هشدار های حفظ نباتات و مصرف سموم تقلبی است.
** پایان شهریور آخرین مهلت برای تعیین تكلیف فروشندگان غیر مجاز سموم كشاورزی مازندران
مدیر حفظ نباتات جهاد كشاورزی مازندران همچنین اعلام كرد كه از حدود 820 فروشگاه سموم كشاورزی استان همچنان 60 واحد غیر مجاز هستند كه باید تا پایان شهریور امسال و آخرین مهلت تعیین شده ، وضعیت خودشان را مشخص كنند.
وی با تاكید بر این كه این واحدها باید از اول مهر بر اساس ضوابط و معیار های سازمان حفظ و نباتات وزارت جهاد كشاورزی فعالیت كنند ، یكیاز معیارها را در اختیار داشتن یك كارشناس مرتبط با بخش حفظ نباتات دانست .
زاغی ، گذراندن دوره های آموزشی سم شناسی را از مهم ترین معیار برای فروشندگان سموم كشاورزی مجاز برشمرد و گفت كه آموزش دوره 20 ساعته سم شناسی برای فروشندگان سموم كشاورزی در مازندران اجباری شده است.
وی سرفصل های دوره آموزشی را سم شناسی ، سموم پر خطر ، سموم از رده خارج ، معرفی سموم جدید و مسئولیت پذیری فروشندگان در قبال نسخه پیچی سموم اعلام كرد.
مدیر حفظ نباتات جهاد كشاورزی مازندران گفت : ساماندهی فروشندگان ، بهینه كردن مصرف سموم و جلوگیری از توزیع سموم تقلبی از اهداف اصلی حفظ نبابتات جهاد كشاورزی است.
وی استفاده از سموم شیمیایی را آخرین راهكار مبارزه با آفات كشاورزی برشمرد و افزود : افزایش آگاهی فروشندگان سموم ، تهیه سموم با كیفیت ، توسعه و تقویت شبكه های مراقبت بخش خصوصی و دولتی برای توصیه های فنی در زمان مناسب به باغداران و كشاورزان و استفاده از ادوات و تكنیك های مناسب از اساسی ترین راهكار مبارزه با آفات كشاورزی است.
مازندران با داشتن 460 هزار هكتار اراضی زراعی و باغی و كشت و برداشت بیش از 70 نوع محصول ، مهم ترین قطب كشاورزی كشور به شمار می رود .
بر اساس آمارهای رسمی سالانه چهار هزار تن سم در كشاورزی و باغداری مازندران مصرف می شود كه كمتر از میانگین كشوری و جهانی است .
این استان در تولید دستكم 10 نوع محصول كشاورزی رتبه اول تا سوم كشور را دارد.
رتبه اول تولید برنج ، مركبات ، كیوی و ماهیان پرورشی گرم آبی كشور هم متعلق به مازندران است .
خبرنگار: سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده: حسن فلاحتی
6990/1654

سرخط اخبار استان‌ها