۱۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۰۵
کد خبر: 82651667
T T
۰ نفر
عملیات كربلای2 وخروج مواضع رزمندگان ازتیررس عراق/ثبت رشادت شهید كاوه

تهران - ایرنا - عملیات كربلای 2 در منطقه حاج عمران در جبهه غرب با هدف خارج كردن عقبه رزمندگان اسلام از تیررس دشمن بعثی انجام گرفت كه در این عملیات شهید محمود كاوه فرمانده لشكر ویژه شهدا رشادت های زیادی به ثبت رساند.

به گزارش ایرنا ،عملیات كربلای 2 در روز دهم شهریور 1365درمنطقه حاج عمران در جبهه غرب ( محدوده پیرانشهر در استان آذربایجان غربی)، با شركت یك تیپ از لشكر10 سید الشهداء (ع) و تیپ 9 بدر، 12قائم، 21امام رضا 105قدس، 155 شهداء كه در مجموع به استعداد 28 گردان از سپاه انجام شد
به نقل از گزارش مركز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه، عملیات كربلای 2 از جمله عملیاتهایی است كه درقالب عملیات متوسط رزمندگان اسلام دسته بندی شده و از جمله ویژگی های مهم این عملیات حضور یك گردان از اسیران داوطلب عراقی در زیر مجموعه تیپ 9 بدر در این عملیات است كه به نوبه خود برای اولین بار در طول جنگ این اتفاق افتاد.
دومین ویژگی شهادت شهید محمود كاوه فرمانده لشكر ویژه شهدا كه آوازه شجاعت و دلاور مردی آن زبانزد همگان بود.
هدف های عملیات عبارت بودند از: ترمیم خط پدافندی، خارج كردن عقبه خودی از دید و تیر دشمن و دست یابی به راه كارهای مناسب به منظور عمق دادن به منطقه برای عملیات بعدی، مانور عملیات از دو محور طرح ریزی شده بود، محور راست شامل ارتفاعات گردكوه (معروف به شهید صدر)، تخته سنگی، تپه شهدا و تپه سرخ و 2محور چپ، شامل ارتفاعات 2519، واراس و یال های آن، تپه تخم مرغی، شیارانه، و دو یال ارتفاع مسكران.
فرماندهی این عملیات به قرارگاه سیدالشهداء (ع)، یكی از قرارگاه های تابعه نیروی زمینی سپاه واگذار شد. درشب اول عملیات، تپه شهید صدر، تخته سنگی و مقر فرماندهی دشمن به تصرف نیروهای خودی درآمد و در جناح چپ، به علت عدم دستیابی كامل به هدف ها، رزمندگان عقب نشینی كردند.
درشب دوم، باردیگر نیروها از محور چپ دست به حمله زدند. اما موفقیتی به دست نیامد و عملیات با تصرف نیمی از هدف ها، به پایان رسید.
تیپ 9 بدر تشكلی از نیروهای مجاهد و ارتشیان عراقی بود كه از شروع جنگ تحمیلی و یا در طول آن با هجرت یا پناهنده شدن به ایران، در كنار نیروهای سپاه پاسداران شروع به فعالیت كردند. این نیروها عموماً درعراق افسر و درجه دار بوده اند. بیشتر افراد كادر تیپ نیز از نیروهای عراقی می باشند.
این تیپ ابتدا در قالب گردان های شهید صدر به وجود آمد و در كنار نیروهای خودی در عملیات بدر حضوری شایسته داشت. پس از آن درچند عملیات در هور از جمله عملیات قدس و عاشورای 4 شركت كرد و موفقیت هایی را نیز به دست آورد. سپس با ادغام در نیروهای قرارگاه رمضان همكاری خود را با این قرارگاه آغاز كرد.
این تیپ به استعداد سه گردان نیروهای مجاهد عراقی و یك گردان از اسیران داوطلب، در مجموع با 650نیرو در عملیات كربلای 2شركت كرد.
*** نتایج عملیات كربلای 2
مناطق آزاد شده، «ارتفاعات 2000،1800،1700،1600،2200،2435 و بخشی از جاده حاج عمران دربنده چومان مصطفی وگردكو».
تجهیزات منهدم شده دشمن، یك فروند هواپیما، یك فروند بالگرد ، چندین انبار مهمات، تعداد زیادی سلاح سبك ونیمه سنگین.
یگانهای منهدم شده دشمن، بیش از 50درصد از تیپ های 604،98،807 پیاده ، گردان كماندویی ابوعبیده، گردان كماندویی تحت امر لشگر 23 ، تیپ های 438 و91 پیاده كمتر از 50 درصد .
تعداد كشته و زخمی دشمن بیش از 3000 نفرو تعداد اسراء 200 نفر.
غنایم جنگی ، شش دستگاه تانك ، ده ها دستگاه خودرو و مقدار زیادی سلاح سبك ومهمات.
*** زندگینامه شهید محمود كاوه
در سال 1340 در مشهد در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) متولد شد. پدرش كه از كسبه متعهد به شمار می‌رود، در دوران ستمشاهی و اختناق، با علما و روحانیون مبارز، از جمله حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و شهیدان هاشمی‌نژاد و كامیاب ارتباط داشت؛ وی كه برای تربیت فرزندش اهمیت زیادی قایل بود، محمود را همراه خود به مجالس و محافل مذهبی و نماز جماعت می‌برد و از این راه، او را با مكتب اهل بیت و تعالیم انسان‌ساز اسلام آشنا كرد.
محمود كاوه، دوران تحصیلات ابتدایی خود را در چنین شرایطی سپری كرد. از آنجا كه آرزوی قلبی پدرش به هنگام تولد محمود این بود كه وی را در سلك صالحان و پیروان واقعی مكتب اسلام قرار دهد، محمود با علاقة قلبی و تشویق پدر، وارد حوزه علمیه شد و همزمان، تحصیلات دوران راهنمایی و دبیرستان را نیز ادامه داد.
با اوج‌گیری انقلاب، او كه جوانی با نشاط، فعال و مذهبی بود، با شركت در محافل درس مساجد جوادالائمه و امام حسن مجتبی (علیهماالسلام) كه در آن زمان از مراكز تجمع نیروهای مبارز مشهد بود از هدایت ها و تعالیم حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بهره‌های فراوانی برد. وی ره توشه‌های همین تعالیم را با خود به محیط دبیرستان و میان دانش‌آموزان منتقل می‌نمود، تا آنجا كه در دبیرستان، به عنوان محور مبارزه شناخته گردید. محمود با علاقه وافر، به پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (قدس سره) همت گماشت و فعالانه در راه‌پیمایی‌ها و درگیریهای زمان انقلاب، شركت می‌نمود.
• فعالیت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی، كاوه جزو اولین عناصر مؤمن و متعهدی بود كه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد پیوست. پس از گذراندن یك دوره آموزش شش ماهه چریكی، به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت. پس از آن، به منظور حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی ره ، طی مأموریتی شش ماهه به تهران عزیمت كرد. با شروع جنگ تحمیلی، به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه‌های جنوب اعزام شد و لیكن مدتی بعد به علت نیاز شدیدی كه پادگان به مربی داشت، او را برای آماده‌سازی و آموزش نیروها به مشهد فراخواندند.
• پاكسازی مناطق كردستان از لوث وجود ضد انقلاب
با وجود این كه برای آموزش نیروها اهمیت زیادی قایل بود و مسئول مستقیم او، تمایل نداشت وی را، كه از مربیان دلسوز و قوی محسوب می‌شد، به جبهه اعزام نماید، اما روح پرتلاطم محمود به دنبال فرصتی بود تا رودرروی دشمن قرار گیرد و در صحنه‌های كارزار، از انقلاب و ارزشهای آن به صورت عملی دفاع نماید. بنابراین در اولین فرصت رضایت فرماندة پادگان را جلب نمود و با شور و شوقی وافر، به دیار كردستان كه در آن زمان، با توطئه گروهكها و عناصر ضد انقلاب، دستخوش درگیری و آشوب شده بود عزیمت كرد.
محمود كه به همراه تعدادی از برادران پاسدار جهت آزادسازی شهر بوكان وارد كردستان شده بود، به دلیل لیاقتها و مهارتهایی كه داشت، در همان ابتدا به عنوان فرمانده گروهی دوازده نفره انتخاب شد.
*** مبارزه با تفكر جدایی كردستان
كاوه در منطقه كردستان برای مبارزه با ضد انقلاب كه از حمایت‌های خارجی برخوردار بود و با انجام جنایاتی هولناك، توطئه شوم جدایی این منطقه از میهن اسلامی را در ذهن می‌پروراند، شب و روز نداشت و به دلیل تلاش بسیار زیاد، جدیت و پشتكار، شجاعت و همچنین روحیه شجاعت‌طلبی‌یی كه داشت، پس از مدت كوتاهی، به سمت فرماندهی عملیات سپاه سقز منصوب شد. در این زمان در عین ناباوری همگان، همراه تعداد كمی نیرو و با شهامتی وصف‌ناپذیر، عملیات آزادسازی منطقه مرزی بسطام را طرح‌ریزی و45 كیلومتر جاده مرزی را طی یك مرحله و در عرض بیست وچهار ساعت آن هم در قلب منطقه تحت نفوذ ضد انقلاب، آزاد نمود.
ضد انقلاب كه با برخورداری از سلاح، امكانات و نیروهای رزمی فراوان، عرصه را بر نیروهای نظامی و انتظامی تنگ كرده بود و جنایات فجیعی را در كردستان مرتكب می‌شد، با ورود جوانان دلیر و متعهدی چون محمود كاوه به صحنه نبرد، به این نتیجه رسید كه ماندن در كردستان و مقاومت، برایش سنگین تمام خواهد شد.
كاوه و همرزمانش با عملیات‌های پی‌درپی، آنچنان مزدوران استكبار را در منطقه منفعل و مستأصل نمودند كه ضد انقلاب در اوج استیصال و درماندگی، برای زنده یا پیكر كاوه، جایزه تعیین كرد.
*** نقش كاوه در تیپ ویژه شهدا
به دنبال عملیات سرنوشت ساز نیروهای سپاه در محورهای مختلف كردستان و همزمان با تشكیل تیپ ویژه شهدا كه فرماندهی آن برعهده شهید ناصر كاظمی بود، كاوه به عنوان فرمانده عملیات تیپ انتخاب شد. هنوز مدت كوتاهی از فعالیت محمود در این مسئولیت كه با آزادسازی بسیاری از مناطق كردستان همراه بود، نگذشته بود كه آوازة تیپ ویژه شهدا آنچنان ضد انقلاب را متحیر ساخت كه بكلی روحیة خود را از دست داد تا آنجا كه در مقابل هر یورش رزمندگان اسلام، فرار را بر قرار ترجیح می‌داد و می‌دانست كه مقاومت در مقابل این یگان، جز خسارت و نابودی، ثمری نخواهد داشت.
آزادسازی سد بوكان و جاده47 كیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین دژ به تكاب، پاكسازی منطقه كیله و آشنوزنگ، آزادسازی محور استراتژیك پیرانشهر به سردشت، كه به عنوان مركزیت و نقطه ثقل ضد انقلاب به شمار می‌آمد و منجر به انهدام مركز رادیویی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه آلواتان و آزادسازی زندان دوله‌تو و هلاكت بیش از750 نفر از ضد انقلاب گردید، از جمله نبردهای تهاجمی بود كه توسط محمود كاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح‌ریزی و اجرا گردید. تعداد عملیاتی كه كاوه علیه ضد انقلاب فرماندهی كرده، آنقدر زیاد است كه ذكر نام تمامی آنها در این مختصر میسر نیست.
*** فرماندهی تیپ ویژه شهدا
پس از شهادت سرداران رشید اسلام ناصر كاظمی، محمد گنجی‌زاده و محمد بروجردی، در خرداد1362 كاوه رسماً به فرماندهی تیپ منصوب گردید. محمود در سمت فرماندهی نیز با تلاشی همه جانبه، برای آموزش، سازماندهی و آماده‌سازی نیروها از هیچ كوششی دریغ نمی‌ورزید.
بنا به صلاحدید فرماندهی محترم سپاه در تاریخ29/4/1362 تیپ ویژه شهدا مأموریت یافت تا در عملیات برون مرزی والفجر2 كه در منطقه حاج عمران انجام پذیرفت، شركت نماید. در این عملیات، كاوه با فرماندهی صحیح، اهداف از پیش از جمله ارتفاعات2519 را با موفقیت به تصرف درآورد.
همزمان با عملیات والفجر4 مأموریت پاكسازی محور سردشت از لوث وجود ضد انقلاب (دموكراتها و منافقین) به تیپ ویژه شهدا واگذار شد. رزمندگان غیور و سلحشور تیپ، ضمن تسلط بر ارتفاعات مرزی كوه سیر، قوری، تالشور روستای اسلام آباد، مركز رادیویی منافقین و مقر دموكراتها را تصرف كردند.
تیپ ویژه شهدا به فرماندهی محمود كاوه در سال63 در عملیات بدر همراه با سایر یگانهای سپاه با دشمن تا دندان مسلح جنگید و در تاریخ23/4/64 در عملیات قادر (همراه با یگانهایی از ارتش جمهوری اسلامی) در جبهه شمالی سیدكان عراق، باعث برهم زدن آرایش نظامی دشمن گردید. همچنین در منطقه عملیاتی والفجر9 كه در منطقه چوراته عراق انجام گرفت در انهدام قوای دشمن و آزادسازی بخشی از خاك آنان، نقش مؤثری داشت.
• شهادت بر بلندای قله
یازدهم شهریورماه1365 روح این سردار شجاع اسلام و سرباز وارسته حضرت بقیه الله الاعظم (عج) در عملیات كربلای2 بر بلندای قله 2519 حاج عمران به پرواز درآمد و دل صخره و كوه، یاد و خاطره شجاعت‌های بی‌نظیر او را در خود ثبت كرد. آن روز، كاوه مزد جهاد را دریافت كرد و به بارگاه عز الهی فرا خوانده شد.
خصال و ویژگیهای درخشنده كاوه در تمام مدت خدمتش و در تصدی مسؤولیتهای مختلف، درسی است بس بزرگ. امید است با بكارگیری آنها و آراسته شدن به آن سجایای اخلاقی، خود را برای دفاع از حریم اسلام و ارزشهای متعالی آن همواره مهیا و آماده سازیم.
اجتمام / 1095
گزارش : رضا رضائی مجد **
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه