۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۲۲
کد خبر: 82637862
T T
۰ نفر
50 درصد كودك آزاری‌ها براثر غفلت رخ می‌دهد

زنجان - ایرنا - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: تحقیق ها نشان می دهد كه بیش از 50 درصد كودك آزاری ها براثر غفلت رخ می دهد، بنابراین آموزش مهارت های زندگی به كودكان نقش مهمی در كاهش این معضل دارد.

به گزارش ایرنا، حبیب الله مسعودی فرید عصر یكشنبه در جمع خبرنگاران استان زنجان افزود: سال گذشته 13 هزار مورد تماس با اورژانس اجتماعی در ارتباط با كودك آزاری برقرار شد كه از این میزان 50 درصد آن بطور واقعی كودك آزاری و نوع مداخلات نیز متفاوت بود.
وی اظهار كرد: سال گذشته 750 هزار تماس با اورژانس اجتماعی در كشور برقرار شد كه از این تعداد 160هزار مورد آن به حوزه ما ارتباط داشت و از این تعداد بیشترین تماس ها مشكلات خانوادگی بود، اما پس از آن هشت و نیم درصد آن به كودك آزاری و هفت درصد به همسرآزاری اختصاص داشت.
این مسئول خاطرنشان كرد: سیاستهای كنترل و كاهش كودك آزاری و بدسرپرستی تدوین می شود و با تقدیم آن به هیات دولت نقش دستگاههای مختلف مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: كودك آزاری جرمی عمومی است كه نیاز به شاكی خصوصی ندارد و كسانی كه از این واقعه مطلع می شوند، باید به محاكم قضایی اطلاع دهند و این درحالی است كه حساسیت ها به این موضوع در كشور نیز به مراتب افزایش یافته است.
مسعودی فرید اضافه كرد: تنها نگرانی درمورد كودك آزاری؛ كودكان معتاد بویژه موادمخدر صنعتی است، البته با توجه به مطالعات شیوع مصرف این نوع مواد در كشور كمتر شده ، اما مصرف آن می تواند به توهم و هذیان گویی منجر شده و حتی آسیب هایی را برای اعضای خانواده به همراه داشته باشد كه مواردی از این دست گزارش شده است.

***50 درصد كودكان خیابانی كشور اتباع خارجی هستند
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور ادامه داد: با توجه به تحقیق های انجام شده 50 درصد كودكان خیابانی در سطح كشور را غیر ایرانی ها تشكیل می دهند كه در تهران این رقم 60 درصد است.
وی یادآوری كرد: بر اساس اعلام بهزیستی استان تهران 10 درصد كودكان خیابانی به این شهر و اطراف آن اختصاص دارد و 90 درصد خارج از تهران هستند و ضروری است اتباع بیگانه وزارت امور خارجه در این ارتباط وارد عمل شوند و به ساماندهی آنان اقدام كنند.
مسعودی فرید افزود: در سال 84 ، آیین نامه ساماندهی كودكان مطرح شد و علاوه بر سازمان بهزیستی 11 دستگاه دیگر نقش دارند ، بر این اساس و طبق مطالعات انجام شده در سه سال گذشته نزدیك 99 درصد كودكان خیابانی با خانواده و یا اقوام نزدیك خود زندگی می كنند و به این معنا كه آنچه كودك شب تصور می شود وجود ندارد.
وی اظهار كرد: هم اكنون مراكزی كودكان خیابانی را به راحتی جذب می كنند و حمایت های لازم از قبیل بهداشت، تحصیل انجام می شود و علاوه بر آن ساماندهی خانواده ها نیز مورد توجه قرار گرفته است.
این مسئول ادامه داد: در سه سال گذشته مراكز حمایتی آموزشی كودك و خانواده در استان های تهران، البرز، خوزستان، چهار محال و بختیاری و همدان و هم اكنون در بیشتر استان ها توسط بخش غیردولتی راه اندازی شده است.
وی بیان كرد: هم اكنون 31 مركز شبانه روزی كودكان خیابانی و 50 مركز روزانه در كشور فعالیت می كنند، كه این مراكز نسبت به شناسایی و جذب این نوع كودكان اقدام می كنند.
معاون امور اجتماعی رئیس سازمان بهزیستی تصرح كرد: مداخلات انجام گرفته بر كودكان خیابانی براساس گزارش ها انجام می گیرد و اعتبارات این بخش نیز طی سه سال گذشته حداقل هفت برابر شده به طوری كه از سه میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.
مسعودی فرید خاطر نشان كرد: هم اكنون با راه اندازی مراكز روزانه كودكان خیابانی در سطح كشور تعداد پوشش افراد هدف افزایش یافته و در برنامه ششم توسعه اهدافی در این بخش تعیین شده است.
به گفته وی، توسعه این مراكز به شناسایی كودكان خیابانی بیشتری منجر شد ، به طوری كه در سال 94، حدود 6 هزار كودك خیابانی در مراكز شبانه روزی شناسایی شدند و در سال گذشته با توسعه مراكز روزانه 9 هزار و 280 كودك تحت پوشش قرار گرفتند و پیش بینی می شود تعداد كودكانی كه به این مراكز روزانه مراجعه می كنند، بیشتر شود.
وی تاكید كرد: مطالعه ملی و مبتنی بر پژوهش در حوزه كودكان خیابانی در كشور وجود ندارد و در این میان لازم است همه دستگاهها مشاركت بیشتری داشته باشند.

*** اختصاص 100 میلیاردتومان برای توسعه اورژانس اجتماعی كشور
معاون امور اجتماعی رئیس سازمان بهزیستی گفت: در بودجه امسال 100 میلیارد تومان برای توسعه اورژانس های اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت از ردیف هدفمند كردن یارانه ها اختصاص یافته كه امیدواریم 100 درصد آن تخصیص یابد ، چرا كه سرمایه گذاری در این حوزوه از آسیب های اجتماعی می كاهد.
این مسئول افزود: اورژانس اجتماعی در مسائلی مانند كودك آزاری، همسر آزاری، خودكشی ، فرار از منزل، كودكان خیابانی مداخله می كند و در بسیاری از موارد اثر بخش بوده و به عنوان نمونه در صورت مداخله نكردن در موضوع كودك آزاری حتی می تواند به مرگ آنان منجر شود.
وی اظهار كرد: بر این اساس اورژانس اجتماعی در سال گذشته و با انجام مداخلات به هنگام مانع از انجام اقدام به خودكشی پنج هزار و 100 مورد شد و با مشاوره های لازم افراد را از انجام این كار منصرف كردند.
مسعودی فرید افزود: طبق قانون و در برنامه ششم توسعه اعلام شده كه در شهرهای بالای 50 هزار نفر باید اورژانس اجتماعی ایجاد شود كه طبق برآوردهای انجام گرفته حداقل 140 شهر بالای 50 هزار نفر در كشور وجود دارد و باید از این خدمات بهره مند شوند.
وی خاطر نشان كرد: تاپایان سال گذشته ، 197 اورژانس اجتماعی در كشور وجود داشت و امسال 140 اورژانس اجتماعی در كشور اضافه كه تحقق این مهم به پوشش 100 درصدی در این بخش منجر می شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور ادامه داد: یكی از نگرانی های اورژانس اجتماعی نبود ثبات شغلی فعالان در این بخش است ، تلاش می كنیم حمایت ها انجام شود و اگر بتوانیم مجوز استخدامی را اخذ كرد تا مشكلات این قشر نیز برطرف شود.
***سامانه الكترونیك مداخله طلاق در 10 استان كشور اجرا می شود
این مسئول ادامه داد: این سامانه تا اواخر شهریور در 10 استان كشور كه بالاترین نرخ طلاق را دارند شامل استان های گیلان، مازندران، خراسان رضوی ، تهران ، البرز، قم ، مركزی، كرمانشاه، فارس و اصفهان اجرا و تا پایان سالجاری در همه استان های كشور این سامانه اجرایی خواهد شد.
وی اظهار كرد: هم اكنون 194 مركز و بیش از 500 مركز مشاوره و حدود 200 كلینیك مددكاری اجتماعی نیز برای مداخلات كاهش طلاق آموزش داده شده تا بتوانند در این بخش وارد عمل شوند.
معاون امور اجتماعی رئیس سازمان بهزیستی بیان كرد: خوشبختانه با همكاری قوه قضاییه و دادگستری مداخلاتی كه در كاهش طلاق انجام گرفت ؛ توانست بین 25 تا 30 درصد در زوجین متقاضی طلاق سازش ایجاد كند.
مسعودی فرید افزود: برای نظامند كردن این موضوع از سال گذشته در خراسان رضوی سامانه الكترونیك مداخله در طلاق قبل از ثبت دعاوی در دادگستری توسط كارشناسان و مددكاران اجتماعی انجام شد كه موارد پس از بررسی اولیه به كلینك ها و مراكز مشاوره مورد تایید بهزیستی و دادگستری ارجاع می شود.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: انجام این كار در استان خراسان رضوی میزان طلاق در سال 95 نسبت به سال 94، 8.1 درصد كاهش داد كه این درصد كاهش قابل توجه است.
وی ادامه داد: برنامه دیگر توسعه آموزش های پیش از ازدواج است كه در گذشته 2 ساعت بود و هم اكنون این زمان به 6 ساعت افزایش یافته و این میزان ساعت طی ماههای جاری در استانهای تهران و البرز بصورت پایلوت اجرا خواهد شد.
مسعودی فرید افزود: برای كاهش طلاق باید آموزش های پیش از ازدواج و بویژه درسال های اول ازدواج توسعه یابد ، زیرا 50 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد و هر چقدر طلاق در سال های پایین تری باشد ، آثار ناخوشایندی برجا می گذارد.
وی بیان كرد: هم اكنون سند كنترل بر كاهش طلاق با همكاری متخصصان در حال تدوین است كه تا پایان آبان امسال نهایی می شود كه در هیات دولت یا شورای اجتماعی كشور تصویب خواهد شد كه این مهم در برنامه ششم توسعه بر عهده سازمان بهزیستی نهاده شده است.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه