۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۵۲
کد خبر: 82635533
T T
۰ نفر
وزیرخارجه نروژ: ترامپ باید عناصر نژادپرست را محكوم كند

لندن - ایرنا - 'بورگه برنده' وزیر امور خارجه نروژ در اقدامی كم سابقه با انتقاد شدید از واكنش رئیس جمهوری آمریكا به حادثه 'شارولتزویل' ، تاكید كرد كه دونالد ترامپ باید نیروهای نژادپرست را محكوم كند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، 'بورگه برنده' با انتشار پیامی در توییترش اضافه كرد كه اندیشه های برتری طلبانه نژاد سفید مشمئز كننده است.
این سیاستمدار نروژی همچنین در اظهاراتی در شبكه تلویزیونی 'ان‌اَرك' كه متعلق به دولت این كشور است ، تاكید كرد كه ترامپ باید از نیروهای نژادپرست فاصله بگیرد، این انتظاری است كه من از رئیس جمهوری آمریكا دارم.
بورگه برنده اضافه كرد: این مهم است كه رئیس جمهوری آمریكا، كاملا مشخص كند نژادپرستی تحمل نخواهد شد.
اظهارات این دیپلمات نروژی در بحبوحه تشدید انتقادها از ترامپ حتی از سوی هم حزبی های جمهوری خواه اش مطرح شده است.
این انتقادها به دنبال زیرگرفتن جمعیت با یك خودرو توسط یك مهاجم مظنون به گرایشات ناسیونالیستی در «شارلوتزویل» ایالت ویرجینیا مطرح شد كه یك كشته و تعدادی زخمی بر جای گذاشت.
ترامپ، ناسیونالیست های برتری طلب و مخالفان آنها را در تظاهرات گسترده در شارلوتویل مقصر دانسته است.
رئیس جمهوری آمریكا حتی پس از آن كه تعدادی از مدیران شوراهای تجاری آمریكا نیز در اعتراض به واكنش وی به این حملات نژادپرستانه استعفا دادند، باز هم پنجشنبه گذشته توئیت جنجال برانگیزی را منتشر و با برداشتن (به زعم وی) بناهای یادبود ومجسمه های «زیبا» كنفدراسیون آمریكا مخالفت كرد.
به گزارش ایرنا، تاكنون شماری از مدیران شورای صنعتی ترامپ استعفا كرده اند. این شورا متشكل از مجموعه ای از مدیران اجرایی ارشدی هستند كه در بخش صنعتی به ترامپ مشاوره می دهند.
«ریچارد ترومكا» رئیس فدراسیون كارگری آمریكا و كنگره سازمان های صنعتی آمریكا (AFL-CIO)، «برایان كرازنیچ» مدیر عامل اینتل، بزرگ ترین شركت تجهیزات رایانه ای آمریكا، ، «كنت فریزر» مدیر شركت بزرگ داروسازی «مرك» و «كوین پلانك» شركت تولیدی پوشاك ورزشی «آرمور»، از جمله مدیران مستعفی آمریكا به دنبال تظاهرات نژادپرستانه در این كشور هستند.
اروپام ** هـ ن ** 1324// انتشار دهنده: فردین پازوكی

سرخط اخبار جهان