۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 82623555
T T
۰ نفر
نظارت بر متخلفان حوزه طب سنتی رضایت بخش نیست

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: براساس قانون، نظارت بر حوزه خدمات طب سنتی به عهده وزارت بهداشت است اما واقعیت این است كه خود ما به عنوان مسئولان وزارت بهداشت از نظارت در این حوزه راضی نیستیم.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس سیاست های كلی نظام سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری و سایر موازین قانونی، نظارت بر طب سنتی بر عهده وزارت بهداشت است و هر كسی ادعایی در حوزه طب سنتی از جمله معاینه، تجویز نسخه و هرگونه دخالت درمانی كه اثرات بهداشتی و درمانی یا حقوقی داشته باشد باید تحت نظارت وزارت بهداشت عمل كند.
وی افزود: به طور كلی از توسعه و به روز شدن طب سنتی و تلفیق طب ایرانی با طب نوین بخصوص در مواردی كه به اصلاح سبك زندگی مربوط می شود استقبال می كنیم اما برخی افراد بدون داشتن صلاحیت در امور طبابت دخالت می كنند وبرخی از آنها منافعی دارند كه در این موارد وزارت بهداشت به هیچ وجه و سر سوزنی از حقوق مردم كوتاه نمی آید و برخوردهای قانونی و رسیدگی به شكایت ها در وزارت بهداشت انجام می شود.
حریرچی گفت: برخی مداخلات افراد مدعی در طب سنتی موجب مرگ و میر افراد و شكایت های مردمی شده است كه در مراجع قضایی به این شكایت ها رسیدگی می شود، یك نمونه این مداخلات صحبت هایی كه برخی افراد مدعی درضدیت با نمك یددار بیان می كنند، در حالی یددار كردن نمك موجب جلوگیری از بروز بیماری های تیروئیدی و كم هوشی هزاران نفر در دو و سه دهه گذشته شده است. افرادی كه علیه نمك یددار صحبت می كنند خودشان به دنبال توزیع نمك های تصفیه نشده وحاوی جیوه و فلزات سنگین در كشور هستند.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا كه چرا وزارت بهداشت با این افراد برحورد نمی كند توضیح داد: برخی حوزه های نظارتی در اختیار وزارت بهداشت نیست به عنوان مثال افرادی هستند كه فضولات حیوانی از نوع ماده را بسته بندی می كنند و در بازار می فروشند و متاسفانه این بازار مشتری هم دارد، وزارت بهداشت خیلی نمی تواند به این حوزه ها ورود پیدا كند و بیشتر به دنبال آگاه سازی مردم و گسترش اعتماد بین مردم و جامعه پزشكی هستیم تا از مراجعه به این مدعیان كاسته شود.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: ادعاها در حوزه طب سنتی بسیار است، برخی افراد با سخنرانی به دنبال ترغیب مردم به مدعیان طب سنتی هستند، وزارت بهداشت هر جا كه شكایت و گزارشی از تخلف باشد حتما با متخلفان برخورد می كند و افراد متخلف را به نهادهای قانونی معرفی می كند.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا كه تاكنون با چند نفر از این متخلفان برخورد شده و اگر برخوردی صورت گرفته چرا اعلام نمی شود، گفت: بر اساس قوانین برخورد با این موارد قبل از صدور حكم قضایی امكانپذیر نیست و حتی بعد از حكم قضایی نیز در صورت رأی قاضی مبنی بر اعلام عمومی، می توانیم به عموم مردم اعلام كنیم.
حریرچی تاكید كرد: در مجموع آسیب شناسی در حوزه تخلفات طب سنتی ضروری است و خود ما هم در وزارت بهداشت از روند برخورد با متخلفان این حوزه راضی نیستیم.
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه با توجه به فرارسیدن روز خبرنگار، عملكرد رسانه ها در حوزه سلامت چگونه بوده است گفت: در سال های اخیر هم به علت عملكرد دولت در حوزه سلامت و هم ابلاغ سیاست های كلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری اخبار حوزه سلامت و تجزیه و تحلیل این اخبار در رسانه ها پررنگ بوده است و مسائل حوزه سلامت مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.
وی ادامه داد: از حجم تولیدات رسانه ای در حوزه سلامت به خصوص مسائل مرتبط با وزارت بهداشت قدردانی می كنیم اما بخش دیگری از مباحث حوزه سلامت كه به كار فرهنگ سازی و پیشگیری از بیماری ها به خصوص بیماری های غیر واگیر و بیماری های مربوط به پیری وسالمندی در اغلب رسانه های مكتوب و غیر مكتوب و حتی در فضای مجازی كمرنگ بوده است.
معاون كل وزارت بهداشت گفت: باید حجم تولیدات رسان،ه های كه به ارتقای سواد سلامت مردم كمك می كند افزایش یابد، كسانی هم در سالهای اخیر علیه وزارت بهداشت انتقاد كردند كه از انتقادهای منصفانه تشكر می كنیم و انتقادهای مخرب و غیرمنصفانه نیز البته فرصتی برای بیان حقایق به مردم فراهم كرد.
وی افزود: البته مسائل زیادی درباره سلامت مردم در جامعه وجود دارد كه در رسانه ها كمتر دیده می شود مانند چاقی، اضافه وزن، دیابت، اعتیاد، مشكلات رفتاری كودكان و نوجوانان، كم تحركی اما در عوض یك مورد بیماری یك فرد مشهود كه به سرطان یا یك بیماری صعب العلاج مثل سرظان مبتلاست در رسانه ها برجسته می شوند.
حریرچی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره اجرای نظام ارجاع در سازمان بیمه سلامت گفت: بر اساس قانون هر سازمان مسئولیت و تكالیفی دارد، سازمان بیمه سلامت نیز بر اساس مسئولیت خود دفترچه های بیمه را بین مردم منتشر كرده است كه افراد می توانند با استفاده از این دفترچه بدون محدودیت مستقیم نزد هر پزشك متخصص و فوق تخصص بروند.
وی افزود: بر اساس قانون برای مدریت هزینه ها و منابع در نظام سلامت باید نظام ارجاع و پزشك خانواده اجرا شود و به جای توسعه مصرف داروهای برند و برند ژنریك داروهای ارزانتر ایرانی ژنریك استفاده شود، این برنامه در وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت تدوین شده و به زودی و در آینده نزدیك این برنامه اصلاح و اجرا می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره سلامت حجاج نیز گفت: بیش از 80 هزار نفر امسال به حج می روند، مناسك حج كار سختی است و همه مردم به خصوص افراد مسن توان انجام همه این مناسك را ندارند، واكسیناسیون و آموزش های پیشگیرانه با هماهنگی وزارت بهداشت و هلال احمر به زائران حج ارائه می شود و از نظر بیماری های واگیر كه در مورد سفر حج بین مردم بیان می شود، هیچ مشكل و نگرانی وجود ندارد به خصوص اینكه مراقبت از بهداشت آب و غذا در عربستان به خوبی انجام می شود.
حریرچی ادامه داد: با توجه به كثرت جمعیت ممكن است بیماری های ساده ای مثل سرماخوردگی و آنفلوانزای خفیف بین برخی حجاج مشاهده شود كه طبیعی است و برنامه ریزی برای كنترل این بیماری ها با آموزش حجاج و زائرانی كه به كشور باز می گردند، انجام شده و جای نگرانی وجود ندارد.
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: مریم برزآبادی
اجتمام 3063 ** 1418
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه