آغاز واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در ۷ استان/۲.۵ همت برای درمان کودکان

تهران- ایرنا- معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز رسمی تزریق واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در هفت استان کشور از امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت خبر داد و گفت: این واکسن‌ها در استان‌های خراسان، رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام برای کودکان تزریق می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، حسین فرشیدی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از سند درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که در ستاد برگزار شد، افزودد: واکسن پنوموکوک می تواند منافع اقتصادی زیادی برای کشور داشته باشد.

فرشیدی اظهارداشت: تزریق واکسن روتاویروس سالانه از بستری بیش از ۵۰ هزار کودک ناشی از عفونت‌های باکتری این بیماری جلوگیری می کند. این واکسن هزار و ۲۰۰ مرگ را کاهش می دهد زیرا روتاویروس شایعترین عامل اسهال منجر به بستری کودکان زیر یکسال است و ۵۰ درصد بستری را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به تامین واکسن روتاویروس از خارج، بر توان ایران در زمینه تولید داخلی این واکسن تاکید کرد و گفت: واکسن پنوموکوک نیز ارزش اقتصادی زیادی در حوزه سلامت دارد، و عمده کشورها از جمله کشورهای همسایه اقدام به تزریق آن می کنند.

به گفته فرشیدی، سال گذشته این واکسن ها بصورت آزمایشی در استانهای جنوبی برای کودکان تزریق شد و تا قبل از تابستان امسال همه شهرها درگیر این واکسیناسیون می شوند.

واکسیناسیون کشوری روتاویروس و پنوموک در هفت استان آغاز شد

سرخک و سرخجه در مرحله حذف قرار دارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: واکسن تزریقی پنوموکوک در یک نوبت در سنین ۲ و ۴ ماهگی و ۱۲ سال و واکسن خوراکی روتاویروس در سه نوبت سنین ۲، ۴ و ۶ سالگی تزریق می شود. امروزه ایران در زمره کشورهایی قرار دارد که تا قبل از سال دو هزار میلادی موفق به حذف کزاز در نوزادان شد و سالانه از مرگ ۷۵۰ هزار مرگ نوزاد جلوگیری کرد.

فرشیدی با بیان اینکه سرخک و سرخجه نیز در مرحله حذف قرار دارد، گفت: ایران با پوشش ۹۵ درصد واکسیناسیون الگوی خوب در میان کشورها است و در بیماری کرونا نیز با تامین واکسن با رکورد ۹ میلیون تزریق در یک روز داشتیم.

ایران جز ۳ کشور پیشرو منطقه در دستیابی به هدف حذف سرخک و سرخجه

معاون بهداشت برمشارکت مردم در امر پوشش واکسیناسیون به ویژه کرونا، تاکید و از سازمان جهانی بهداشت بر تامین واکسن های روتاویروس و پنوموکوک قدردانی کرد.

فرشیدی افزود: ایران جز سه کشور پیشرو منطقه در دستیابی به هدف حذف سرخک و سرخجه بوده و در سالیان گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر به این بیماری ها مبتلا شده اند.

وی تاکید کرد: برنامه توسعه ایمن سازی و واکسیناسیون در ایران به ۴۰ سالگی رسیده است.

واکسیناسیون کشوری روتاویروس و پنوموک در هفت استان آغاز شد


۲.۵ همت برای درمان کودکان زیر هفت سال

محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز گفت: ۲.۵ همت برای درمان رایگان کودکان زیر هفت سال اختصاص یافته و با توجه به اینکه برخی بیمارستانها از لحاظ اقتصادی ممکن است در اجرای این طرح آسیب ببیند ، هر ۶ ماه یکبار هزینه های آنها از سوی بیمه کامل پرداخت می شود.

وی ادامه داد: سرطان های خون، پیوندها، بیماران اس ام ای ، کاشت حلزون ، متابولیک و بیماریهای مختص اطفال، مزمن ، فلج مغزی و غیره ۱۰۰ تحت پوشش صندوق بیماریهای خاص است و هزینه‌های بیماران در بخش دارویی و بستری پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: هزینه های توانبخشی بیماران فلج مغزی نیز از سوی بیمه پرداخت می شود و با سراسری شدن اجرای برنامه پزشکی خانواده حمایت بیمه سلامت گسترده تر می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha