۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۴۹
کد خبر: 82616464
T T
۰ نفر
اتحادیه اروپا : سرنوشت دموكراسی در ونزوئلا نگرانی همه كشورهای منطقه است

وین - ایرنا - اتحادیه اروپا در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از خشونت های رخ داده در جریان همه پرسی روز یكشنبه مجلسس موسسان ونزوئلا، خاطرنشان كرد: سرنوشت دموكراسی در ونزوئلا نگرانی مشروع همه كشورهای منطقه و شریكان ونزوئلا در سرتاسر جهان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، در بیانیه 'كاترین رِی' سخنگوی بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا آمده است: حوادث 24 ساعت گذشته موجب تشدید دغدغه اتحادیه اروپا درباره سرنوشت دموكراسی در ونزوئلا شد.
این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا عمیقا از خشونت ها و ناآرامی ها در جریان رای گیری روز گذشته متاسف است و با خانواده و دوستان تمامی كشته شدگان این حوادث ابراز همدردی می كند. تمام طرف ها باید از خشونت پرهیز كنند و اتحادیه اروپا كاربرد بیش از حد و نامتناسب زور توسط نیروهای امنیتی را محكوم می كند.
در بیانیه سخنگوی اتحادیه اروپا آمده است: دولت ونزوئلا مسئول تضمین احترام به حكومت قانون و حقوق اساسی است. این كشور نهادهای منتخب دموكراتیك و مشروعی دارد كه كار آنها كار با یكدیگر برای یافتن راه حلی برای بحران كنونی است، مجلس موسسان قانون اساسی كه در شرایطی خشونت آمیز و با شك و تردید انتخاب شود نمی تواند بخشی از راه حل باشد.
این بیانیه در پایان خاطرنشان می كند كه اتحادیه اروپا به تلاش برای كمك به مردم ونزوئلا و تشویق راه حل سیاسی برای بحران ادامه خواهد داد.
به گزارش ایرنا، انتحابات مجلس موسسان ونزوئلا دیروز برگزارشد و بر اساس آمار رسمی اعلام شده بیش از 41 درصد واجدان شرایط ( بیش از 8 میلیون نفر)دراین انتخابات شركت كردند و مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا كه طرح برگزاری این انتخابات را اجرا كرد، بلافاصله اعلام پیروزی نمود.
در جریان برگزاری این انتخابات، هیچ نشانی ازكاهش تقابل میان دولت و مخالفان مشاهده نشد. بنابر گزارش ها حدود 10 نفر در جریان آن كشته شدند.
مخالفان نیكلاس مادورو وعده داده اند كه امروز دوشنبه به اعتراضات خود ادامه دهند. تظاهرات در این كشور در چهار ماه گذشته حدود 120 كشته بر جا گذاشته است. مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا قدرت انحلال كنگره تحت كنترل مخالفان دولت و تدوین قانون اساسی جدید را دارد. آمریكا انتخابات مجلس موسسان قانون اساسی در ونزوئلا را محكوم و اعلام كرده كه 'اقدام سریع و قاطعی علیه معماران اقتدارگرایی در ونزوئلا انجام خواهد داد'.
اروپام**1078**1908
بابك جعفری ** ناشر : افشار دارابی

سرخط اخبار جهان