۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82545694
T T
۰ نفر
نواقص قانوني از عوامل زمينه ساز افزايش تعداد محبوسان مالي است

كرج-ايرنا-رئيس كل دادگستري البرز با اشاره به جمعيت زندانيان مالي در كشور گفت: يكي از عوامل زمينه ساز افزايش تعداد محبوسان جرايم مالي، نواقص قانوني است.

به گزارش ايرنا،احمد فاضليان، روز شنبه در نشست تجليل از خيرين كمك كننده به ستاد ديه استان كه در سالن جلسات دادگستري البرزبرگزار شد، افزود: پيش از اين و زماني كه قانون منع توقيف بدهكاران اجرايي مي‌شد كسي به خاطر بدهي به زندان نمي‌رفت و جامعه نيز از آن آگاهي و پذيرفته بود و زندان به عنوان مجازات براي بدهي تعريف نشده بود.
وي اضافه كرد: اين در حالي است كه همه امروزه بر اين باور هستند كه نبايد كسي به دليل جرم مالي در زندان باشد ولي همچنان ضمانت اجرايي براي اعاده بدهي، حبس است و اين مساله بار سنگيني بر دوش قوه قضائيه قرار داده است.
فاضليان به تدابير انديشيده شده براي آزادي زندانيان ديه به كمك ستاد ديه و اصلاح قانون بيمه اجباري شخص ثالث در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و گفت: به همين منظور، ديگر فردي به دليل ديه در زندان نخواهد بود ولي با اين وجود، مشكل زندانيان مهريه، چك بلامحل و مالي همچنان پابرجاست.
وي با بيان اينكه فلسفه زندان براي اصلاح و بازپروري مددجو است گفت: اكنون به دليل حجم انبوه زندانيان كيفري، ندامتگاه‌ها نمي‌توانند در اين زمينه ماموريت خود را به صورت كامل و دقيق انجام دهند.
فاضليان مجازات زندان را در تناقض با اصل شخصي بودن مجازات عنوان و تصريح كرد: در موارد متعددي شاهد هستيم كه خانواده‌ها بيشتر از خود زنداني مجازات مي‌شوند و تبعات نبود سرپرست، گريبانگير اعضاي خانواده مي‌شود.
رئيس كل دادگستري البرز مراقبت پس از خروج را نيز جزء اقدامات مهم كه اجراي آن نيازمند برنامه ريزي لازم توسط متوليان دانست و تاكيد كرد: زنداني پس از خروج از زندان نبايد مجازات مضاعف شده و دغدغه يافتن شغل داشته باشد كه خيرين در اين زمينه نيز مي‌توانند كمك كنند تا افراد آزاد شده، زندگي آبرومندي داشته باشند.
رئيس كل دادگستري استان البرز در بخش ديگري از سخنان خود بر لزوم ورود اصناف و اقشار براي گره گشايي از هم صنفان خود كه به دليل مشكلات مالي گرفتار زندان مي شوند به طرح موفق اصناف استان البرز اشاره و افزود: در پيشنهادي كه به اتاق اصناف استان داشتيم آن‌ها صندوقي را براي كمك به هم صنفان خود راه اندازي كردند كه مي‌تواند تاثير مهمي در گره‌گشايي از مشكلات مالي فعالان اين صنف داشته باشد.
وي ادامه داد: جرايم غيرعمد ممكن است براي هر فردي از هر قشري اتفاق بيفتد و بيشتر كساني كه به اين دليل زنداني مي‌شوند افراد تحصيلكرده و محترم هستند ولي در اثر يك اتفاق ناخواسته خود را در شرايط پيش آمده مي‌بينند.
وي با اشاره به اقدامات مهمي كه در ستاد ديه استان با كمك خيران براي آزادسازي زندانيان انجام شده بيان كرد: براي توسعه امر پسنديده آزادي زندانيان، بايد بسترسازي لازم انجام شود تا ارتباط ستاد ديه و خيران، دائمي و در طول سال باشد و كمك كنندگان از آثار مثبت آزادسازي زندانيان آگاه شوند كه قطعا ثواب و اجر آن كمتر از مدرسه‌سازي و ساخت مسجد نيست.
رئيس كل دادگستري استان البرز همچنين با اشاره به برگزاري جشن گلريزان ستاد ديه استان در 17 خردادماه سال جاري گفت: آنچه در جشن گلريزان انجام مي‌شود بخش كمي از توانمندي موجود خيران استاني است كه بايد با برنامه‌ريزي منسجم و با توان مضاعفي از اين توانمندي استفاده شود.
وي همچنين از برنامه‌ريزي براي تقدير از تعدادي از خيران با حضور مقامات كشوري خبر داد و اضافه كرد:‌ اميدواريم خيران نيز كمك كنند تا ديگر افراد علاقه‌مند به انجام امورات خيريه به آزادي زندانيان كمك كنند.
7414/ 6155خبرنگار:وحيده عسكري**انتشار دهنده: محمد عزيزپور

سرخط اخبار استان‌ها