۶ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۲
کد خبر: 82545613
T T
۰ نفر
2 هزار و 200 راس دام سنگين كميجان عليه لامپي اسكين واكسينه شدند

اراك - ايرنا - رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان كميجان گفت: 2 هزار و 200 راس دام سنگين در اين شهرستان عليه بيماري لامپي اسكين به صورت رايگان واكسينه شدند.

به گزارش ايرنا، دكتر رضا رضايي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: شبكه دامپزشكي شهرستان در راستاي جلوگيري از خسارت اقتصادي ناشي از لامپي اسكين، قبل از شروع فصل گرما كه فعاليت و تكثير كنه ها آغاز مي شود، طرح واكسيناسيون تمامي جمعيت دامي حساس شهرستان را عليه بيماري لامپي اسكين اجرا كرد.
وي بيان كرد: لامپي اسكين بيماري ويروسي پوستي است كه در جمعيت دام سنگين سرعت انتشار بالا دارد و يكي از بيماري هاي اگزوتونيك به شمار مي رود.
رضايي اظهار كرد: اين ويروس از طريق حشرات و پشه هاي گزنده از دامي به دام ديگر منتقل مي شود و سبب بروز خسارت اقتصادي سنگين شامل افت شديد توليد شير، كاهش وزن و در دام هاي ضعيف و گوساله جوان و زمين گير شدن و تلفات دامي مي شود.
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان كميجان تصريح كرد: اين بيماري با ظهور ندول هاي جلدي و كاهش شديد اشتها در دام قابل شناسايي است و در صورت مشاهده اين علايم بايد دام بيمار به صورت جداگانه نگهداري شده و همه محوطه دامداري و اصطبل به صورت كامل در راستاي مقابله با حشرات موزي سمپاشي شود زيرا اين امر نقش بسزايي در كنترل اين بيماري دارد.
رضايي ابراز اميدواري كرد: دامداران با انجام اقدامات قرنطينه، پيشگيري از ورود و خروج بي ضابطه دام، سمپاشي كردن دام ها و دامداري ها هر سه ماه يك بار به صورت دوره اي در فصول گرما و ارتباط نداشتن با دلالان در كنترل و مهار اين بيماري نفش موثر داشته باشند.
كميجان از توابع استان مركزي و داراي 39 هزار نفر جمعيت است كه در 101 كيلومتري اراك واقع شده است.
7114/6013/خبرنگار: شيما كريمي***انتشاردهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها