تاكید بر همكاری مشترك استان های مرزی ایران و تركیه در زمینه اقتصادی و گردشگری

آنكارا- ایرنا- شركت كنندگان در سومین دور نشست همكاری های بین بخشی ایران و تركیه با سخنرانی در 6 نشست تخصصی، بر ضرورت همكاری مشترك استان های مرزی دو كشور در زمینه اقتصادی و گردشگری تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، این نشست مشترك دو روزه كه با همكاری آژانس توسعه شرق آناتولی تركیه، موسسه مطالعات استراتژیك آسیایی(تاسام) و دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و با مشاركت مدیران و فعالان اقتصادی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل از ایران و استان وان از تركیه در شهر وان برگزار می شود، شركت كنندگان با برگزاری 6 نشست تخصصی جانبی به معرفی توانمندی های استان خود پرداختند.
در پنل تخصصی اقتصادی این همایش كه در زمینه تجارت مرزی و خدمات بازرگانی برگزار شد، سخنران ها و شركت كنندگان مسائل و مشكلات تجارت مرزی دو كشور را بررسی كرده و به معرفی و آسیب شناسی ظرفیت های گمركی و بازرگانی مرزی ایران و تركیه پرداختند.
در این نشست، همچنین توانمندی ها و موانع تجاری دو كشور در زمینه حمل و نقل، موافقت نامه های تجاری، معضل قاچاق، پنجره واحد گمركی و مشكلات كنسولی بررسی شد.
همچنین شركت كنندگان با اشاره به عقب ماندگی استان های مرزی دو كشور از توسعه متوازن، همكاری متقابل را موجب رونق و توسعه بیشتر استان ها عنوان كردند.
در این گردهمایی تخصصی همچنین بر استفاده از خدمات ارائه شده به بازرگانان در خصوص موافقت نامه تجارت ترجیحی و افزایش آن در آینده نزدیك به 385 قلم كالا تاكید كردند.
در پنل تخصصی دیگر این همایش بین بخشی، مدیران و فعالان حوزه گردشگری ایران و تركیه ضمن معرفی ظرفیت های گردشگری استان خود به حاضران، خواستار بهره گیری از ظرفیت های گردشگری متقابل شدند.
مدیران گردشگری ایران با اشاره به یك سویه بودن جریان سفر گردشگران ایران به استان وان به خصوص سفر حدود 100 هزار نفر در ایام عید نوروز امسال، خواستار بهره گیری و استفاده گردشگران تركیه از ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری استان های مرزی ایران شدند.
در پنل تخصصی دیگر این همایش بین بخشی كه تحت عنوان 'سرمایه گذاری و تفاهم در زمینه انرژی و توسعه زیرساخت ها' برگزار شد، كارشناسان و مدیران فعال در بخش سرمایه گذاری استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به معرفی توانمندی های سرمایه گذاری ایران پرداخته و با اشاره به حمایت دولت ایران از سرمایه گذاران بعد از اجرای برجام، وجود شهرك های صنعتی متعدد و نیز انرژی و نیروی كار ارزان را از جمله مزیت های سرمایه گذاری در ایران عنوان كردند.
در این نشست، كارشناسان طرف تركیه نیز به بیان موانع و دغدغه های سرمایه گذاری و بررسی ظرفیت های سرمایه گذاری ایران و تركیه پرداختند.
در یك پنل تخصصی دیگر این گردهمایی استان های مرزی ایران و تركیه تحت عنوان دیپلماسی اجتماعی، زبان و آموزش، مدیران و مسئولان نهادهای آموزشی و دانشگاهی به بیان دیدگاه و معرفی توانمندی استانهای خود پرداخته و بر ضرورت مبادله تجربیات و دستاوردهای علمی تاكید كردند.
در این نشست ضمن معرفی اشتراكات فرهنگی و اجتماعی بین دو كشور ایران و تركیه، وجوه فرهنگ، تاریخ، ادبیات و گذشته مشابه و نیز مراودات قوی فرهنگی در قرون گذشته از جمله در سالهای بعد از اسلام در فلات آناتولی و ایران معرفی شده، بر مبادلات فرهنگی و معرفی و تقویت بیشتر همه وجوه فرهنگی مشترك تاكید شد.
در پنل 'اقتصاد و روابط دوجانبه بین ایران و تركیه' نیز ظرفیت های اقتصادی و نفوذ سیاسی و اقتصادی دو كشور مهم منطقه خاورمیانه معرفی شده و همكاری در عین رقابت سالم از جمله روشهای منطقی مراودات اقتصادی بین ایران و تركیه عنوان شد.
در این گردهمایی، شركت كنندگان با اشاره به هدفگذاری افزایش حجم مبادلات دو كشور تا سقف 30 میلیارد دلار، این هدف گذاری قابل دستیابی عنوان كرده و با توجه به گام های مهم دو كشور برای افزایش سطح مناسبات، بر استفاده از ظرفیت های همدیگر برای توسعه همه جانبه تاكید كردند.
به گزارش ایرنا، سومین نشست همكاری های بین بخشی ایران و تركیه از دیروز سه شنبه در شهر وان تركیه و تحت عنوان 'پروژه ابتكار شرق آناتولی و فرصت هایی برای تجارت 30 تا 50 میلیارد دلار' در هتل هیلتون در حال برگزاری است.
این نشست مشترك دو روزه با همكاری آژانس توسعه شرق آناتولی تركیه، موسسه مطالعات استراتژیك آسیایی(تاسام) و دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و با مشاركت مدیران و فعالان اقتصادی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل از ایران و استان وان از تركیه در شهر وان برگزار می شود.
نخستین نشست مشترك همكاری های ایران و تركیه در سال 2014 در شهر وان و دومین دور این نشست نیز در 26 و 27 دسامبر سال 2015 میلادی در تهران برگزار شد.
در این نشست دو روزه، تعمیق روابط اقتصادی متقابل با حضور سیاست گزاران، سازمان های مردم نهاد، كارآفرینان، بازرگانان و رسانه های دو كشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بررسی فرصتهای ارتقای حجم مبادلات تجاری دو كشور به سطح 30 میلیارد دلار پیش بینی شده و گسترش مراودات بین سیاست گزاران و فعالان عرصه اقتصادی نیز از جمله اهداف جنبی این نشست تعیین شده است.
در این نشست، پنل های تخصصی تحت عنوان 'تجارت خارجی و خدمات بازرگانی'، 'گسترش گردشگری و نقش استان های مرزی'، 'نقش رسانه های ایران و تركیه در توسعه و آینده گردشگری دو كشور'، 'سرمایه گذاری و تفاهم در زمینه انرژی و توسعه زیر ساخت ها'، 'دیپلماسی اجتماعی، زبان و آموزش، اقتصاد و روابط دو جانبه' نیز برگزار می شود.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان