۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۱:۱۴
کد خبر: 82503736
T T
۰ نفر
راهگذر درياي سياه-خليج فارس فرصت توسعه ارمنستان اعلام شد

مسكو - ايرنا - وازگن سفريان رئيس اتحاديه توليد كنندگان ارمنستان گفت كه راهگذر حمل و نقلي پيشنهادي ايران براي اينكه خليج فارس و درياي سياه به هم متصل شود، مي تواند راهي بسيار موثر براي توسعه اقتصاد كشور ما باشد و بايد بايد تمام تلاش خود را در اين راستا انجام دهيم.

به گزارش ايرنا، سايت خبري نيوز اي ام ارمنستان روز يكشنبه به نقل از سخنان سفريان نوشت: اكنون ايران تلاش مي كند با اتحاديه اقتصادي اوراسيا راههاي همكاري را هموار كند، از طرف ديگر ارمنستان در حال فعال سازي منطقه آزاد تجاري مغري است و به اين ترتيب، مي توان بستر مناسب همكاري ميان تهران- ايروان و اين اتحاديه را فراهم كرد.
بنا به اعلام اين رسانه، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران پيشنهاد ايجاد گذرگاه حمل و نقلي خليج فارس- درياي سياه را ارائه كرده و خاطرنشان شده است راهگذر مورد نظر براي همكاري اين كشور، ارمنستان، گرجستان و جمهوري آذربايجان حائز اهميت است.
وارطان بوستانجيان اقتصاددان نيز اعلام كرده كه بنا به شرايط بوجود آمده، موقعيت براي ارمنستان اميدوار كننده شده است و در مسير متصل كننده ايران به روسيه قرار خواهد گرفت.
همچنين به نوشته سايت خبري 168 ژام ارمنستان، موسس كشيشيان تحليلگر ايراني ارمني و سردبير هفته نامه آراكس در مورد واقع بينانه بودن برنامه كريدور ارتباطي خليج فارس-درياي سياه اظهار كرد: هر پروژه اي كه در آن منافع مشخصي وجود دارد واقع بينانه است. منافع ايران و ارمنستان در بستر راهيابي به سمت اروپا مشخص است. در اين طرح سود وجود دارد و بايد براي دستيابي به بازارهاي اروپا و اتحاديه اقتصادي اورآسيا اراده كرد.
با ارزيابي كشيشيان، مسئولين ارمنستان در رابطه با اين موضوع و ساير مسائل راهبردي بايد سياست داخلي و خارجي مستقلي اجرا كنند.
وي با بيان نفوذ مسكو در اين پروژه گفت: طبيعي است روسيه يك ابر قدرت است، در منطقه نفوذ دارد و منافع خود را دنبال مي كند، به ويژه اينكه بخشي از واحدهاي اقتصادي ارمنستان در انحصار روسيه قرار دارد.
وي ادامه داده است: در اين بستر، ارمنستان بايد يك سياست ميانگين شكل دهد كه اقتدار يابد و هم اينكه احترام بيشتر روسيه، آمريكا و ايران را كسب كند.
كارشناس روس در بخش ديگري از اظهارات خود گفت كه تاثير پروژه راهگذر ارتباطي خليج فارس-درياي سياه نه تنها بر روابط ايران و ارمنستان بلكه بر مناسبات ايروان و مسكو هم مثبت خواهد بود.
درياي سياه يكي از راهبردي ترين پهنه هاي آبي جهان است كه از تنگه بسفر و درياي مرمره با درياي مديترانه و از تنگه كرچ با درياي آزوف پيوستگي دارد و در كناره اين پهنه آبي كشورهاي روسيه، تركيه، روماني، بلغارستان، اوكراين، و گرجستان قرار دارند.
ارمنستان با حدود 30 هزار كيلومتر مربع مساحت و سه ميليون نفر جمعيت در منطقه قفقاز كه پس از فروپاشي شوروي در سال 1991 استقلال يافت، با موقعيت راهبردي ويژه، از غرب با تركيه، شمال گرجستان، شرق جمهوري آذربايجان (جمهوري قره‌باغ) و در جنوب ايران و جمهوري خودمختار نخجوان (جزئي از جمهوري آذربايجان) هم مرز است.
اروپام 1516** انتشار دهنده: هادي مولوي نيا

سرخط اخبار جهان