عضو جمنا: اصولگرایان به انتخابات 1400 فكر كنند/ عضو اصلاح طلبان: روحانی به منافع مردم بیش از گروه ها بها می دهد

تهران- ایرنا- خبرگزاری جمهوری اسلامی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با دعوت از دبیران كل احزاب و تشكل های فعال در عرصه سیاسی از طیف ها و جناح های مختلف، دیدگاه های آنان را در ارتباط با موضوعات مختلف انتخاباتی بررسی می كند.

در دومین میزگرد از این نوع دو نفر از مسوولان تشكل ها و گروه های سیاسی فعال در صحنه انتخابات با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدگاه های خود را در خصوص آرایش سیاسی كشور در آستانه انتخابات تشریح كردند.
در این میزگرد حسین كنعانی مقدم دبیر كل حزب سبز ایران و عضو كمیته مركزی جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) و سید شهاب طباطبایی عضو شورای مركزی حزب ندای ایرانیان و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با اشاره به طیف بندی های موجود در این دوره از انتخابات نقطه نظرات خود را در خصوص جزییات آن بیان كردند.
اولین میزگرد با حضور جمعی از فعالان دانشجویی با موضوع تركیب مطلوب شورای شهر تهران در آخرین روزهای اسفند ماه سال 1395 برگزار شد.
مشروح این میزگرد كه قبلا خلاصه آن مخابره شده بود به شرح زیر است :

حسین كنعانی مقدم دبیر كل حزب سبز ایران گفت: با توجه به ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهار طیف در این انتخابات قابل تشخیص است . طیف اصولگرایان و طیف راست، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان كه جریان حامی آقای روحانی هستند و افراد مستقل هستیم. طیف چهارمی نیز هستنند با روش ترامپیسم یا همان جریان انحرافی به دنبال ساختارشكنی در كشور و انتخابات هستند.
وی ادامه داد: تكلیف اصولگرایان و طیف حامی آقای روحانی مشخص است اما افرادی كه به نوعی مستقل در انتخابات ثبت نام كرده‌اند و با تابلوی استقلال وارد شده‌اند، برای من جای سوال دارند، آیا منظور آنها از استقلال، استقلال سیاسی از جناح های چپ و راست و عدم وابستگی جناحی، حزبی و گروهی است و می‌خواهند خود را منفك از گروه‌های سیاسی معرفی كنند.
كنعانی مقدم افزود: به نظر می‌رسد این ادعای استقلال، نوعی ژست سیاسی است. می‌خواهند بگویند وام‌ دار هیچ حزبی نیستند و احتمالا اگر هم انتخاب شدند، مسوولیتی در قبال احزاب و جناح ها ندارند در حالی كه عقبه و سابقه سیاسی این افراد مشخص است.
وی ادامه داد: این نشان می‌دهد كه احزاب در كشور جایگاه خود را پیدا نكرده‌اند، این یك نقطه ضعف در نظام سیاسی كشور است كه كسی بگوید من عضو هیچ حزبی نیستم و بعد كاندیدای انتخابات شود.
عضو كمیته مركزی جمنا گفت: البته در سال‌های بعد از انقلاب شاهد این بوده‌ایم كه به جای اینكه احزاب دولت‌ها را بسازند، برخی دولت‌ها حزب ساز بوده‌اند و این یك آفت و نقطه ضعف در كشور است.

** فرار از پاسخگویی با تابلوی استقلال از احزاب
وی افزود: احزاب كه دولت‌ها ساخته‌اند با رفتن آن دولت از بین می‌روند، البته احزاب و گروه‌هایی هم هستند كه در روزهای انتخابات ایجاد می‌شوند، برخی افراد می‌خواهند از طریق این گروه‌ها به جای اینكه دست مردم را بگیرند، پا روی دوش مردم بگذارند و به قدرت برسند. اینها به هیچ كس پاسخگو نیستند و خیلی زود مردم را هم فراموش می‌كنند.
كنعانی مقدم گفت: متاسفانه فعالیت حزبی در كشور، یك امتیاز مثبت تلقی نمی‌شود. مثلا اگر كسی بخواهد جایی استخدام شود، اگر در فرم استخدام از او بپرسند كه عضو كدام حزب هستی و اگر اعلام كند كه عضو فلان حزب است، برای او امتیاز منفی خواهد بود.
وی افزود: چون در كشور حزب وجود ندارد، هیچ كس مسوولیت رفتار و كار خودش را به عهده نمی‌گیرد و كارنامه دولت‌ها نیز در زمان فعالیت و بعد از اتمام دوره‌ شان ارزیابی نمی‌شود. در واقع هیچ كس جرات نمی‌كند كه به سراغ ارزیابی كارنامه‌های دولت‌ها برود.
وی گفت: تاكنون هیچ رییس جمهوری به دادگاه قانون اساسی فراخوانده نشده و اتهامات هیچ رییس جمهوری نیز تاكنون در هیچ دادگاه صالحه‌ای ثابت نشده است.
وی ادامه داد: البته برخی گروه‌ها هستند. مانند برخی تشكلات روحانیون كه فراتر از حزب كار می‌كنند و به طور طبیعی با توجه به قدرت و نفوذ روحانیت عده‌ای از مردم دور آنها هستند مانند مجموع روحانیون و روحانیت مبارز و خود این اینها نیز نمی خواهند كه به عنوان حزب شناخته شوند.

**70 درصد مردم در انتخابات شركت می‌كنند
وی ادامه داد: آنچه به طور مسلم درباره این دوره انتخابات ریاست جمهوری، می‌توان گفت این است كه حتما مشاركت مردم در این دوره افزایش می‌ یابد. من معتقدم كه بیش از 70 درصد افراد واجد شرایط در انتخابات شركت می‌كنند و بر خلاف افرادی كه می‌ گویند اگر مشاركت بالا برود، برنده می شویم من معتقدم اگر مشاركت بالا برود، مردم برنده هستند.

**انقلابی- غیر انقلابی نداریم
دبیر كل حزب اصولگرای سبز گفت: باید جلوی دوقطبی شدن انتخابات را بگیریم، دو قطبی‌های انقلابی- ضد انقلاب، صلح طلب و جنگ طلب و امثال آن خطرناك است و انسجام ملی را از بین می‌برد و مناظره را به منازعه تبدیل می‌كند، همان اتفاقی كه در سال 88 افتاد.

**نامزدهای انتخابات به جای نفی دیگران، از خودشان بگویند
كنعانی مقدم افزود: نامزدهای انتخابات از هر طیفی كه هستند باید اثباتی سخن بگویند و برنامه هایشان را اعلام كنند تا اینكه بخواهند فقط با نفی و زدن طرف مقابل و كارهای غیراخلاقی، دروغ، تهمت، ‌دروغ و به افتضاح كشیدن فضای كشور آرای مردم را جلب كنند.
وی گفت: مردم به دنبال دولتی كارآمد هستند و دیگر شخصیت‌های كاریزماتیك كه محبوب مردم باشند، در انتخابات كار نمی‌كند، هر دولتی كه می‌خواهد سر كار باید مطالبات مردم را مطرح و دنبال كند.

**نامزدها ، كابینه خود را قبل از انتخابات معرفی كنند
كنعانی مقدم افزود: به نظر من هر كس كه نامزد نهایی انتخابات شد باید قبل از انتخابات، علاوه بر اعلام برنامه‌های خود، كابینه خود را هم به مردم معرفی كند تا مشخص شود با چه آدم‌هایی می خواهد طرح ها و برنامه‌های خود را در صورت پیروزی اجرا كند.

**60درصد آرای مردم خاكستری است
وی گفت: به نظر من اصلاح طلبان و اصولگرایان در مجموع 30درصد آرای مردم را دارند، 60درصد، آرای خاكستری است كه روز به روز هم میزان این آرا رو به افزایش است و بیشتر نشان دهنده افزایش افراد ناراضی در كشور است.
كنعانی مقدم با اشاره به این كه این 60 درصد شامل دو گروه 30 درصدی مختلف است ، افزود: بسته به اینكه نامزد اصلاح طلبان و اعتدالگرایان یا اصولگرایان بتوانند حرف و مطالبه افراد ناراضی را مطرح و دنبال كنند، می ‌توانند 30 درصد از این آرای خاكستری را داشته باشند كه این درصد بیشتر در روزهای پایانی انتخابات و به دنبال مناظره ها و اعلام برنامه ها مشخص می شود چرا كه این گروه سازمانی رای نمی دهند و بیشتر به مطالبات خود از نامزدها توجه دارند. این حرف‌ها ممكن است بخشی هم ساختارشكنانه باشد و طرح موضوعاتی مانند مبارزه با فساد و زیر سوال بردن فساد دوره های گذشته می‌تواند جزیی از این استراتژی باشد كه در این ارتباط می توان 30 درصد نیز به این گروه اختصاص داد.
وی گفت: حدود 10 درصد مردم نیز افراد ناراضی هستند كه هیچ وقت رأی نمی‌دهند و افتخار می كنند كه شناسنامه آنان سفید است.
عضو كمیته مركزی جمنا ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری نامزد قومی نداریم اما با توجه به اینكه، انتخابات شوراها هم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و در شوراها نامزدهای قومی هم فعال هستند، چون افرادی كه در انتخابات شوراها شركت می‌ كنند در انتخابات ریاست جمهوری هم شركت می‌كنند، میزان مشاركت مردم در انتخابات ریاست جمهوری بالای 70 درصد خواهد بود.

** یك نفر از جمنا در انتخابات می‌ ماند
كنعانی مقدم گفت: در گروه ما، قرار بر این است كه جمنا (جبهه مردم نیروهای انقلاب اسلامی) هماهنگ كننده جبهه اصولگرایی باشد. اكنون چهار نامزد جمنا ثبت نام كرده‌اند اما قرار بر این است در نهایت یك نفر به عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری از طرف اصولگرایان باقی بماند و آن كسی خواهد كه بتواند هر چه بیشتر آرای خاكستری مردم را جلب كند.

**دولت دوم روحانی معتدل ‌تر خواهد بود
وی افزود: در مورد آقای روحانی باید گفت كه با توجه به حمایت طیف های بیشتری از گروه‌های سیاسی از ایشان در این دوره، مطالبات این گروه‌ها از وی در صورتی كه دوباره انتخاب شود، بیشتر خواهد بود و به نظر می‌رسد، اگر آقای روحانی بتواند دوباره انتخاب شود، دولت معتدل‌تری خواهد داشت و افرادی از جناح‌های مختلف در دولت دوم او حضور خواهند داشت.
عضو كمیته مركزی جبهه مردمی نیروهی انقلابی ادامه داد : در مورد طیف دولت نهم و دهم به نظر می رسد ، به احتمال زیاد نامزدهای این گروه رد صلاحیت می‌ شوند و اگر حتی تایید هم بشوند، مردم با رأی خود آنها را رد و حذف خواهند كرد و كارها و حرف‌های ساختارشكنانه آنان نیز راه به جایی نمی برد.
وی گفت: این گروه منحرفان می‌خواهند با خودزنی و عملیات انتحاری با كمربند انفجاری برخی ، فضایی برای تنفس خود در فضای سیاسی كشور به دست آورند، اما هیچ پایگاه مردمی ندارند.
دبیر كل حزب سبز ایران افزود: البته به نظر من برآمدن دولت نهم و دهم محصول عملكرد دولت اصلاحات بود، همان طور كه آمدن آقای روحانی محصول عملكرد دولت نهم و دهم بود چرا كه باید دولت ها را در طول هم ارزیابی كرد.

** رییس دولت نهم و دهم انتحار سیاسی كرد
وی ادامه داد: رییس دولت نهم و دهم با ثبت نام خود، انتحار سیاسی و با كمربند انفجاری برخی خود را منفجر كرده است. درست مثل كاری كه شاه كرد و رفت بر سر قبر كوروش و گفت، كوروش بخواب كه ما بیداریم، آنان نیز با این كار خود به ضدانقلاب گفتند، بخواب كه ما بیداریم.
كنعانی مقدم گفت: جریان انحرافی به دنبال كارهای ساختارشكنانه است و از این طریق می‌خواهد مقداری از آرای خاكستری را جذب كنند اما مردم به بلوغ سیاسی رسیده‌اند و هوشیار هستند. البته ممكن است این گروه بعد از انتخابات هم بگویند تقلب شده است و حركاتی راه اندازی كنند.
وی گفت: افرادی هم به میدان انتخابات آمده‌اند كه فقط دولت را بزنند و هیچ حرف و برنامه اثباتی ندارند و فقط می‌گویند دولت روحانی نباشد این افراد نیز راه به جایی نمی‌برند.

** دوره دولت جناحی گذشته است
كنعانی مقدم افزود: البته دوره حكومت داری جناحی در كشور گذشته است و دولت‌ها باید به سمت ائتلاف حركت كنند. اگر كسی مثلا سابقه و توان خوبی دارد كه مثلا وزیر نفت قدرتمندی باشد، هر دولتی كه سركار آمد، باید از او فارغ از اینكه از كدام جناح است، استفاده كند.
وی گفت: نباید این طور باشد كه بگویند چون فلان كس در جناح ما نیست، نباید باشد، الان در دنیا وقتی از حقوق شهروندی صحبت می‌كنند، صحبت از به رسمیت شناختن حق اقلیت است.
وی گفت: جمنا برای این تشكیل شد كه ائتلافی باشد از تمام گروه‌ها و احزاب اصولگرا تا بتوانند خواسته‌های مردم را در یك نفر متبلور كنند و وارد میدان انتخابات شوند، این یك ائتلاف انتخاباتی است نه یك ائتلاف سیاسی . در این ائتلاف البته احزاب سیاسی مختلفی در كنار هم قرار گرفته‌اند و از جمنا حمایت كرده‌اند از جمله حزب سبز كه خود من دبیركل آن هستم.
كنعانی مقدم درباره تكلیف جبهه اصولگرایی با عقبه و حمایتی كه از رییس دولت نهم و دهم هم گفت: تا زمانی كه وی با شعارها و الگوی اصولگرایی جلو می‌آمد از او حمایت می‌كردیم بعد كه انحراف پیدا كرد، دیگر حمایت نكردیم.
عضو كمیته مركزی جمنا افزود: اكنون در انتخابات ریاست جمهوری شاهد این هستیم كه اصلاح طلبان پشت روحانی مخفی شده‌اند، اما سوال من این است كه این گروه با چه شعاری می‌خواهند وارد فضای انتخابات شوند و چه مطالباتی را به عنوان مطالبات مردمی می‌ خواهند، مطرح كنند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا كه از نظر شما مطالبات مردم در این دوره از انتخابات چیست ، گفت: مطالبه مردم حفظ امنیت و اقتدار ملی، مقاومت در برابر استكبار و صهیونیسم، افزایش توان و قدرت نظامی، رفاه اجتماعی و بیمه و سلامت است و ما با در نظر داشتن این موارد به دنبال تداوم انقلاب اسلامی هستیم.

**عضو كمیته مركزی جمنا: روحانی برنده می ‌شود
وی افزود: بسیاری از این مطالبات در عملكرد دولت تدبیر و امید مشهود است. ما از برجام هم حمایت می‌ كنیم و با آن موافقیم. پیش بینی من این است كه انتخابات به یك دوئل دو طرفه تبدیل می‌شود و هر كس بتواند آرای خاكستری بیشتری جلب كند ، برنده می‌ شود.
كنعانی مقدم گفت: پیش بینی من این است كه انتخابات به دور دوم كشیده ‌شده و در نهایت روحانی برنده می‌شود. اصولگرایان نیز باید دولت سایه را تشكیل دهند و برای سال 1400 فكری كنند.

**پیشنهاد عضو جمنا به روحانی
وی افزود: پیشنهادی را هم كه من برای آقای روحانی مطرح كرده‌ام این است كه به فكر تولید و اشتعال باشد و برای رسیدن به این هدف باید سه كار انجام داد. اول اینكه تكلیف پنج میلیون اتباع خارجی كه در كشور كار می‌كنند را معلوم كند یا باید خارج شوند یا كارشان قانونی باشد و مالیات بدهند.
دبیر كل حزب سبز ایران ادامه داد: با هر 100 میلیون تومان یك شغل ایجاد می‌شود، باید این سرمایه گذاری انجام شود و در عین حال باید مالیات تولید حذف شود و به جای آن از بنكداران و دلالان مالیات گرفته شود.
وی ادامه داد: سومین اقدام مهم دولت روحانی در دور آینده نیز باید مبارزه با فساد باشد كه در راستای اقتصاد مقاومتی است.


** جریان های سیاسی نقاط مشترك زیادی دارند كه در آستانه انتخابات فراموش می شود
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات گفت: هر یك از جریان های سیاسی نقاط مشترك بسیاری دارند اما با نزدیك شدن به انتخابات آن را فراموش كرده و صرفا به نقاط افتراق می پردازند.
سید شهاب الدین طباطبایی ادامه داد:‌ هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا آرزو دارند انتخابات پرشور و موثری برگزار شود و فضای خارجی را تحت تاثیر قرار دهد.
وی افزود: همچنین دو جریان در این مساله اشتراك نظر دارند كه احتمال رد صلاحیت كسی كه هشت سال رییس جمهور بود، وجود دارد، زیرا خط قرمزها را رعایت نكرده است.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات با بیان اینكه هر دو جریان امیدوار هستند كه اصولگرایان به وحدت برسند، تصریح كرد: معتقدیم كه كشور به آرامش، پیشرفت، معیشت مردم و بهتر شدن وضعیت اقتصادی نیاز دارد و تمام این موارد جزو اولویت كاری هر دولتی است كه سكان اداره كشور را به دست می گیرد.

** مردم را با تبلیغات نادرست مایوس و ناامید نكنیم
طباطبایی بیان داشت: هر دو جریان باید تلاش كنند در یك ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری مردم نسبت به آنچه كه دارند، ناامید نشوند و اگر می خواهیم برای نامزدی كه حامی او هستیم، تبلیغ كنیم باید مدلی رفتار كنیم كه مردم مایوس و ناامید نشوند و احساس نكنند كه هر دولتی به سر كار آمده هیچ نقطه مثبتی نداشته است.
وی افزود: در این میان سوال مردم این خواهد بود كه دو جریان كه مشغول دعوای خودشان هستند پس ما برای چه در انتخاباتی شركت كنیم كه شما همه چیز را زیر سوال می برید و دوباره بعد از چهار سال بگویید به آن كسی كه رای دادید ناكارآمد بود و به وعده هایش عمل نكرد.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات یادآورشد: نجیب ترین و شریف ترین مردمی كه در دنیا بتوان سرغ گرفت ، مردم ایران است زیرا با این همه سیاه نمایی كه مجموعه جریان ها در زمان انتخابات انجام می دهند باز هم مردم پای صندوق های رای حاضر می شوند كه این هم از بركات انقلاب اسلامی است.

** رقابت اصلی بین نامزد جمنا و اصلاحات اعتدال است
طباطبایی اظهار داشت: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هیچ كاندیدای قومی مانند دوره های قبل وجود ندارد كه بتواند رای اقوام را داشته باشند . مهرعلی زاده در دوره قبل رای آذری ها را داشت و محسن رضایی نیز رای عرب ها و جنوب كشور را بیشتر داشت و این دوره تنها دوره ای است كه كسی رای قومی خاصی برایش متصور نیست.
وی یادآورشد: اگر جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) به جمع بندی برسند در نهایت رقابت بین نامزد اصلی جمنا و نامزد اصلاحات اعتدال خواهد بود.

** نامزدها فضای انتخابات را به سمت اعلام برنامه های خود ببرند
عضو شورای مركزی حزب ندای ایرانیان بیان داشت: بهتر است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و جریان های حامی آنها ایجابی صحبت كنند و به جای اینكه به تخریب نامزدهای دیگر بپردازند، فضا را به سمت اعلام برنامه های خود ببرند.
طباطبایی ادامه داد: اكنون عمده فعالیت جمنا و هدفی كه دنبال می كند، تحریف عملكرد دولت مستقر است كه نامزد رقیب محسوب می شود و این آفت است و صرفا باعث بدبینی مردم خواهد شد.
وی بیان داشت:‌ اكنون با رصد مطالبی كه در برخی خبرگزاری ها و رسانه های حامی جمنا و اصولگرایی در می یابیم میزان تهاجم به دولت در حوزه های مختلف بسیار زیاد است و من حسرت می خورم كه این افراد در آن هشت سال آیا هیچ ناكارآمدی ندیده اند و اكنون این همه حساس و دقیق شده اند.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات ادامه داد: اما از یك جهت خرسندم و آن اینكه حرف هایی كه از ابتدای دولت نهم و دهم توسط اصلاح طلبان گفته می شد ، بعد از هشت سال اصولگرایان تكرار می كنند.
طباطبایی اظهار داشت: 28 مرداد 84، رییس دولت اصلاحات پیش بینی كرد جریان واپس گرای داخلی كه شروع به كار كرده روزی معضل و مشكل برای نظام می شود و این واقعیت به حقیقت پیوست . مساله ای كه اصولگرایان پس از چند سال به آن رسیدند و به همین دلیل لازم است تا افرادی كه متحول شده اند به این مساله بیشتر توجه كنند.
وی با بیان اینكه لازم است حال كه معیشت و رفاه مردم برای آنان (اصولگرایان) اهمیت پیدا كرده ، دست از تخریب بردارند، افزود: در هشت سال دولت نهم و دهم فرصتی برای فعالیت اصلاح طلبان نبود اما اكنون در پشت سر روحانی فرصتی فراهم شده كه البته این هم افتخاری برای اصلاح طلبان محسوب می شود.

*‌*اصلاح طلبان در هیچ یك از ناكارآمدی های دولت نهم و دهم شریك نیستند
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات ادامه داد: اصلاح طلبان در هیچ یك از ناكارآمدی های هشت سال دولت نهم و دهم شریك نیستند و می توانند سرشان را بالا نگه دارند و این همه مزیت دیگری است كه جبهه اعتدال و اصلاحات می تواند برای جمع آوری آرا بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری روی آن مانور بدهد.


** پاس های اصولگرایان باعث شد رسانه های خارجی آبشار بزنند
طباطبایی عنوان كرد : رادیوهای بیگانه و رسانه های خارجی دلشان برای كسی نسوخته و برای آنها بین خاتمی ها فرقی ندارد و پاس هایی كه اصولگرایان دادند تا آنها آبشار بزنند بسیار بیشتر از پاس كاری هایی بوده كه اصلاح طلبان داشته اند.

** در تحلیل جریانات سیاسی مردم فراموش می شوند
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات گفت: مجموع نیروهای داخل انقلاب در مناظره ها و تحلیل جریان های سیاسی همواره مردم را فراموش می كنند و همین مساله باعث می شود كه آرای خاكستری به سمت فردی كه حرف های ساختارشكنانه می زند، سرازیر شود.
طباطبایی عنوان كرد:‌ اصولگرایان و اصلاح طلبان شرایطی فراهم كرده اند كه هر كس ساختار شكنانه وارد شود رای بیشتری به سراغش می رود و هر دوره به یك روش به این مساله دامن زده می شود.

*‌* دولت یازدهم كشور را از سراشیبی بیرون كشید
وی اظهار داشت: اصلاحات و اعتدال معتقد است روندی كه در سال های قبل از دولت یازدهم شروع شده بود با ورود این دولت كشور را از سراشیبی كه هر روز با سرعت بیشتری فرو می رفت، بیرون كشید.
عضو شورای مركزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینكه بیشترین اتفاقات مثبتی كه بعد از سال 92 افتاد، جمع آوری شده است، ادامه داد: برای اولین بار در مدت چهار سال دولت یازدهم 1.7 (یك ممیز هفت) میلیارد دلار دارایی بلوكه ایران آزاد شد و اگر دو سال دیگر روند طراز غذایی كشور ادامه یابد، صفر می شود این در حالی است كه وقتی دولت تحویل روحانی شد حدود 60 میلیون دلار زیر طراز غذایی بودیم و همچنین در صادرات نفت نیز اكنون چهار میلیون بشكه نفت تولید و صادرات دو برابر شده است.
طباطبایی بیان داشت: به عقیده من مردم نیز با اصلاح طلبان هم نظر بوده و حاضر نیستند به شرایط سال 92 برگردند و اكنون شرایط به گونه ای شده كه همه آرزو دارند به سال 84 بازگشته و وضعیت اقتصادی آن سال را تجربه كنند.

** مطالبات مردم از دید جناح اصلاح طلب
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات گفت: واردات و صادرات مواد غذایی در سال 84 برابر شد و از سال 84 تا 90 این خودكفایی فقط در غذا بوده و با 9 میلیارد دلار كسری مواجه شده است.
طباطبایی با بیان اینكه دولت روحانی نیز توانست شش میلیارد دلار از این مبلغ را بپوشاند، اظهار داشت: این آمار بیانگر آن است كه دولت یازدهم مطالبات مردم را درك كرده و در راستای حل مشكلات و تامین مطالبات به جلو حركت كرده است.
وی بیان داشت: در گذشته اتكا به درآمد نفتی بسیار زیاد بود كه این روند در دولت یازدهم كمتر شد و این دولت دریافت كه اگر مطالبات مردم را دنبال كرده، رشد اقتصادی را بالا برده و تورم را كنترل كند، راه های دیگری باید در پیش بگیرد.

** تبلیغ رسانه وابسته به حاكمیت برای نامزد خاص ضد تبلیغ است
وی تاكید كرد: اولین ارگانی كه روی نامزد حاكمیت مانور داده و تبلیغ می كند، صدا و سیما است این در حالی است كه سخنان روحانی به عنوان رییس جمهور كنونی صرفا به این دلیل كه نامزد انتخابات است، كمتر پخش می شود.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات اظهار داشت: اگر قرار است سخنان رییس جمهور وقت از سوی صدا و سیما مفصل پوشش داده نشود ، باید قانونی بگذارند كه رییس جمهور مستقر كه برای نظام كار می كند یك ماه به انتخابات مانده، تمام كارهای خود را تعطیل كند زیرا هر اقدامی كه انجام می دهد به عنوان تبلیغ انتخاباتی تلقی می شود.
طباطبایی خاطرنشان كرد: حجم تبلیغاتی كه از سوی رسانه های وابسته به برخی نهادها در حمایت از یك نامزد خاص انجام می شود در حقیقت ضد تبلیغ محسوب می شود زیرا مردم آن فرد را نامزد حاكمیتی می دانند حال آنكه در این شرایط ساختارشكنانه صدا و سیما باید مستقل و بی طرف عمل كند.
وی بیان داشت: جریان اصلاح طلبان تعداد كمی رسانه در اختیار دارد و تمام این بار را صدا و سیما و رسانه های وابسته حاكمیت به دوش می كشد.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات عنوان كرد: فضای باز رسانه ای در دولت یازدهم برای فعالیت همه جریان ها و طیف ها فراهم شده اما جذابیتی كه رسانه های اصلاح طلب دارد موجب شده مردم بیشتر به سمت این رسانه ها گرایش پیدا كنند.
وی بیان داشت: برخی روزنامه های با قدمت بالا هر یك با شیوه خاص خود اداره می شوند اما هیچ گاه كسی مانع فعالیت آنها نشده است از این رو افرادی كه معتقدند تابع ولایت بوده والگوی رهبری را در پیش دارند مانند ایشان در برخورد با مسایل مختلف سعه صدر داشته باشند.

** علل نبود احزاب ریشه دار در كشور تخریب است
طباطبایی در ادامه به دلایل نبود احزاب ریشه دار در كشور اشاره كرد و گفت: خانه احزاب محصول دولت اصلاحات است كه در هشت سال دولت یازدهم لطمه بزرگی به آن وارد شد.
وی افزود: اولین حزب ریشه دار در این انتخابات موتلفه اسلامی است كه اصولگرایان این حزب را هم تحمل نمی كنند. اگر بخواهیم فعالیت حزبی را تقویت كنیم این حزب از نظر تشكیلات و نیرو معادل مجموعه احزابی است كه در جمنا فعالیت دارند.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات ادامه داد: از آنجا كه اصولگرایان به این نظر رسیده اند كه نمی توانند حریف روحانی در انتخابات شوند، مجموعه جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) را تشكیل دادند این در حالی است كه حزب موتلفه اسلامی به عنوان بزرگ ترین، ریشه دارترین و قدیمی ترین حزب كشور مورد بی توجهی قرار می گیرد.
طباطبایی افزود: یكی از دلایل پا نگرفتن احزاب این است كه قبلا احزاب بر اساس كادرسازی و كار تشكیلاتی امتیاز بندی شده و یارانه دریافت می كردند اما به یك باره این روند متوقف كه نه بلكه متلاشی و تخریب شد.
میزگرد**1883*3063* خبرنگاران: مریم جلوداران و افشین شاعری *انتشار: داود پورصحت*
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست