۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۲۹
کد خبر: 82493986
T T
۰ نفر

2 خبر كوتاه از بخش كشاورزي استان ايلام

۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۲۹
کد خبر: 82493986
2 خبر كوتاه از بخش كشاورزي استان ايلام

ايلام - ايرنا - معاون جهاد كشاورزي ايلام از به تعويق افتادن زمان برداشت گندم در مناطق گرمسيري اين استان به دليل بارش باران خبر داد.

مجتبي شيرخاني روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: همه ساله برداشت گندم در مناطق گرمسيري از ابتداي فروردين ماه آغاز مي شد كه امسال بدليل بارش باران اين زمان تا اوايل ارديبهشت ماه به تعويق افتاده است.
وي از تجهيز دفاتر و مراكز خريد و سيلوها و كنترل فني كمباين ها و باسكول ها خبر داد و افزود: با ارتقاي ظرفيت سيلوهاي استان، آمادگي كامل براي ذخيره گندم هاي توليدي را داريم.
شيرخاني تاكيد كرد: از ابتداي سال گذشته اقدامات لازم براي توسعه دو سيلو در استان انجام گرفته و 2 سيلو نيز در منطقه دشت عباس و جليزي به سيلوهاي استان اضافه مي شود.
به گفته وي، همچنين همه اقدامات لازم براي خريد تضميني محصول كلزاي كشاورزان نيز در مراكز خريد فراهم شده و از اين بابت نيز مشكلي وجود ندارد.
وي گفت: بر اساس آمار موجود امسال سه هزار هكتار از اراضي استان به زير كشت كلزا رفته و در 125 هزار هكتار نيز گندم آبي و ديم و در 50 هزار هكتار نيز جو كشت شده كه پيش بيني مي شود به ترتيب شش هزار تن كلزا، 200 هزار تن گندم و 50 هزار تن جو در استان از كشاورزان خريداري و تحويل مراكز خريد شود.
وي قيمت خريد تضميني هر كيلوگرم گندم ناني را 13 هزار، گندم دروم را 13هزار و 300 ريال، كلزا 27 هزار و 830 ريال اعلام كرد و يادآور شد: هماهنگي لازم با بانك كشاورزي براي پرداخت بهاي گندم خريداري شده از كشاورزان انجام گرفته است.

** پيش بيني مي شود 100 هزار تن گندم از مزارع شهرستان دهلران برداشت شود
معاون عمراني فرماندار دهلران از پيش بيني برداشت 100 هزار تن گندم از اراضي زير كشت اين محصول خبر داد.
به گزارش ايرنا، محمد غلامي روز شنبه در نشست كميته برداشت محصول اين شهرستان اظهار كرد: پيش بيني مي شود از 30هزار هكتار سطح زير كشت گندم آبي در اين شهرستان اين ميزان گندم برداشت شود.
وي بر ضرورت اتخاذ تمهيدات لازم براي برداشت در اين شهرستان تاكيد كرد و افزود: مراكز خريد ضمن كاليبره كردن در خصوص تسهيل در امر خريد تدابير لازم را در دستور كار قرار دهند.
معاون فرماندار دهلران تامين سوخت مورد نياز اداوات كشاورزي را يادآور شد و گفت: توجه به جاده هاي بين مزارع و همكاري پليس راه در امر تردد از ديگر موضوعاتي است كه اميدواريم به دقت مد نظر قرار گيرند.
غلامي بر لزوم برنامه‌ ريزي در زمينه برداشت و خريد توسط مراكز خريد محصولات كشاورزي شهرستان تاكيد كرد.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان دهلران نيز از آمادگي مركز خريد براي تحويل گرفتن گندم كشاورزان خبر داد.
تورج كرمي اظهار كرد: 2 هزار و 400 هكتار از زمين‌هاي شهرستان به كشت كلزا اختصاص دارد كه پيش‌بيني مي‌شود در پايان فصل برداشت چهار هزار تن دانه روغني برداشت شود.
وي همچنين پيش‌بيني كرد كه از سطح 46 هكتاري زيركشت پياز و 29 هكتاري زير كشت گوجه فرنگي به ترتيب يك هزار هزار و 800 تن پياز و 700 تن گوجه فرنگي برداشت شود.
كرمي گفت: كار برداشت غلات در اين شهرستان گرمسير از اوايل ارديبهشت آغاز مي‌شود و تمهيدهاي لازم براي تحويل محصول به سيلوها و خريد تضميني گندم از كشاورزان دهلراني انديشيده شده است.
دهلران با 100 هزار هكتار اراضي كشاورزي سالانه نيمي از محصولات كشاورزي استان را توليد مي كند.
به گزارش ايرنا، سال گذشته 265 هزار تن گندم در استان ايلام توسط مراكز خريد، خريداري شد كه امسال پيش بيني شده حدود 210 هزار تن گندم در اين استان توليد و خريداري شود.
استان ايلام داراي 340 هزار هكتار اراضي ابي و ديم است.
خبرنگاران: ناهيد ابراهيمي - علي رضازاده ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
7177/7175/9102

سرخط اخبار استان‌ها