۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۵۸
کد خبر: 82485324
T T
۰ نفر

نوروزي پرسفر و كم سانحه در آذربايجان غربي

۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۵۸
کد خبر: 82485324
نوروزي پرسفر و كم سانحه در آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- طرح نوروزي سال 96 كه سه هفته به طول انجاميد با بسيج همه امكانات و ارگان هاي مسئول در آذربايجان غربي در حالي به پايان رسيد كه خبرهاي خوب ترددهاي چند ميليوني و كاهش تلفات و تصادفات جاده اي در طول مدت اجراي اين طرح جالب توجه بود.

به گزارش ايرنا، تعطيلات نوروز يكي از مهمترين بازه هاي زماني سفر براي ميليونها ايراني است و خانواده ها با استفاده از تعطيلات حدود 2 هفته اي مدارس و دانشگاه ها در اين ايام، ترجيح مي دهند تا بار سفر ببندند.
تازه كردن ديدار با خويشاوندان، بازديد از جاذبه هاي گردشگري و سپري كردن روزهاي شاد و بي دغدغه از جمله اهداف سفرهاي نوروزي است ولي برخي از آنها به علت هاي مختلف از جمله كم احتياطي در رانندگي و بي توجهي به هشدارهاي ايمني، نمي توانند از سفر خود لذت ببرند و گاهي نيز دچار مصيبت مي شوند.
نوروز امسال در آذربايجان غربي با بسيج همه امكانات، نوروزي خوب و توام با شادماني بود و به جز خانواده 16 جان باخته حوادث جاده اي در اين استان، خبرهاي خوبي از سفرهاي نوروزي به گوش مي رسيد.
پليس، اورژانس، راهداري، ميراث فرهنگي و گردشگري و ديگر نهادهاي مسئول با همراهي هم امسال را بسيار خوب شروع كردند كه تداوم فعاليت هاي اين نهادها و همراهي مردم با آنها در طول سال مي تواند نويدبخش سالي كم حادثه و پربار براي مردم باشد زيرا اين امر در سفرهاي نوروزي به خوبي نمود داشت.

** كاهش هفت درصدي تصادفات و 33 درصدي سوانح رانندگي فوتي در آذربايجان غربي
فرمانده پليس راه آذربايجان غربي گفت: در نوروز امسال همه آمارها از كاهش شاخصه هاي تصادفات رانندگي در استان حكايت داشت و در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته شاهد كاهش 33 درصدي تصادفات فوتي و 27 درصدي جان باختگان سوانح رانندگي، 6 درصدي تصادفات جرحي و 14 درصدي مصدومان حوادث رانندگي بوديم.
سرهنگ عباس فرماني افزود: در مدت 20 روزه اجراي طرح نوروزي امسال 16 نفر در 12 سانحه رانندگي جاده اي جان خود را از دست دادند در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته 22 نفر جانباخته در 18 حادثه رانندگي بود.
وي اظهار كرد: همچنين در مدت اجراي طرح نوروزي امسال 221 تصادف جرحي روي داد و بر اساس آن 427 نفر مجروح شدند در حالي كه در نوروز سال گذشته 494 نفر در 234 تصادف جرحي، مصدوم شده بودند.
فرمانده پليس راه آذربايجان غربي از وقوع 328 تصادف فوتي، جرحي و خسارتي در مدت اجراي طرح نوروزي امسال در استان خبر داد و گفت: اين رقم در مدت مشابه سال گذشته 353 تصادف بود.
سرهنگ فرماني با قدرداني از تلاش كاركنان پليس راه و همراهي رانندگان و مسافران نوروزي براي كاهش تصادفات و تلفات سوانح رانندگي در اين مدت افزود: اميدواريم اين روند تا پايان سال نيز ادامه يابد و شاهد كاهش بيش از پيش جان باختگان حوادث رانندگي در استان باشيم.

** تردد حدود پنج ميليون موردي در ايام نوروز در جاده هاي آذربايجان غربي
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي نيز گفت: نزديك به پنج ميليون تردد در نوروز امسال در جاده هاي استان ثبت شد كه در نوع خود يك ركورد محسوب مي شود.
عبدالحسين علي اكبري افزود: اين تردد ها با استفاده از 40 دستگاه دوربين نظارت تصويري و 66 دستگاه ترددشمار ثبت شده است.
وي با اشاره به اينكه سرعت غيرمجاز و سبقت غيرمجاز بيشترين تخلفات ترددهاي نوروزي را در آذربايجان غربي به خود اختصاص داده است، اضافه كرد: همچون سال هاي گذشته محور اروميه - سلماس پرترددترين جاده استان در نوروز سال جاري بود.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي از فعاليت سه هزار و 500 دستگاه وسيله نقليه عمومي در ايام نوروز در استان خبر داد و اظهار كرد: در اين مدت 300 هزار مسافر توسط ناوگان عمومي جابجا شدند.
علي اكبري گفت: در ايام نوروز امسال همچنين 257 هزار مسافر از پايانه هاي مرزي پنجگانه آذربايجان غربي تردد كردند كه سهم بيشتر آن را مسافران ورودي تشكيل مي دهند.

** بستري شدن 551 مصدوم سوانح رانندگي نوروزي در آذربايجان غربي
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني آذربايجان غربي نيز در خصوص اقدامات اين مركز در نوروز امسال گفت: 632 نفر از ابتداي اجراي طرح نوروزي در سوانح رانندگي جاده اي و شهري استان مصدوم و توسط اورژانس به مراكز درماني منتقل شدند كه از اين تعداد، پزشكان 551 نفر را بستري كردند.
باقر بهرامي با اشاره به مداواي سرپايي 81 نفر ديگر در اين مدت، افزود: از كل مصدومان سوانح رانندگي 314 نفر مربوط به تصادف هاي شهري و 318 نفر مربوط به تصادف هاي جاده اي بوده اند.
وي ادامه داد: در مدت اجراي طرح نوروزي امسال سه هزار و 2 ماموريت توسط كاركنان اورژانس در آذربايجان غربي انجام شد كه از اين تعداد 515 ماموريت به تصادف هاي شهري و جاده اي اختصاص داشت و از اين تعداد 274 ماموريت شهري و 241 ماموريت جاده اي بود.
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني آذربايجان غربي گفت: تعداد ماموريت هاي تصادفي جاده اي در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد بيشتر ولي تعداد ماموريت هاي تصادفي شهري در اين مدت 11 درصد كمتر شده است.
بهرامي با قدرداني از همراهي رسانه ها در ايام نوروز اظهار كرد: اميدواريم با همراهي رانندگان، سرنشينان خودرو و پرهيز از عجله و شتاب در سفر شاهد كاهش روزافزون تعداد ماموريت ها، مصدومان و بستري شدگان حوادث رانندگي در استان باشيم.

** مراجعه 284 هزار مسافر به پست‌هاي سلامت هلال احمر آذربايجان غربي
مديرعامل جمعيت هلال‌احمر آذربايجان غربي نيز در خصوص اقدامات اين جمعيت در نوروز 96 به خبرنگار ايرنا گفت: پس از گذشت 19 روز از آغاز طرح‌هاي نوروزي جمعيت هلال‌احمر، 284 هزار و 40 مسافر از پست‌هاي ثابت و سيار راهنمايي مسافران نوروزي خدمات دريافت كردند.
حسن محمودي اصل زاده با اشاره به اينكه 263 هزار و 506 نفر به پست هاي ثابت و 205 هزار و 34 نفر به پست هاي سيار مراجعه كرده اند، ادامه داد: در اين مدت 16 هزار و 95 نفر به خيمه گاه هاي نماز استان مراجعه كرده اند.
وي اضافه كرد: 19 هزار و 560 نفر از خدمات ايستگاه‌هاي سلامت و 19 هزار و 73 كودك از خدمات فضاهاي دوستدار كودك در سراسر استان بهره‌مند شده‌اند.
مديرعامل جمعيت هلال‌احمر آذربايجان غربي بيان كرد: عرضه 114 هزار و 955 مورد نقشه راهنماي گردشگري، 103 هزار و 523 عدد بروشور آگاه‌سازي و اطلاع‌رساني و نيز 58 هزار و 795 مورد ساير محصولات فرهنگي به مسافران از جمله خدمات ارائه‌ شده به مسافران نوروزي در پست‌هاي راهنماي نوروزي سراسر استان است.
محمودي ادامه داد: در اين مدت 277 هزار و 273 قلم جنس از جمله نقشه گردشگري، بروشور و ساير محصولات در ببين مسافران پخش شده است.
وي افزود: در طرح ملي ايمني و سلامت مسافران نوروزي 20 پست ايمني و سلامت 12 ساعته، سه پست ايمني و سلامت 24 ساعته، 19خيمه نماز، 19 ايستگاه سلامت و 18 فضاي دوستدار كودك در آذربايجان غربي براي ارائه خدمات به مسافران نوروزي راه اندازي شده بود.
وي گفت: امدادرساني به حدود 3 هزار حادثه‌ديده در بيش از 110 مورد حادثه از جمله حوادث جاده‌اي در طول 19 روز گذشته از جمله اقدامات جمعيت هلال‌احمر در پوشش امداد و نجات حوادث جاده‌اي در محورهاي مواصلاتي سطح استان است.
به گزارش ايرنا، مسئولان اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با گذشت چند روز از پايان طرح نوروزي، آمار كاملي از وضعيت گردشگري آذربايجان غربي ارائه نكرده اند و آمار دقيقي از وضعيت مسافران وارد شده به استان، استفاده از اماكن اقامتي و بازديد از اماكن تاريخي و جاذبه هاي گردشگري در دست نيست.
اين در حالي است كه مسئوليت اصلي ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي به عهده اين اداره كل است.
2093/3072 ** گزارش از: صابر چهرقاني ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي
۰ نفر