۹ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۱۸
کد خبر: 82476749
T T
۰ نفر

آرامش بهاري مسافران در جوار بقاع متبركه همدان

۹ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۱۸
کد خبر: 82476749
آرامش بهاري مسافران در جوار بقاع متبركه همدان

همدان-ايرنا-طرح ملي آرامش بهاري در نوروز امسال نيز همچون سال هاي قبل از سوي سازمان اوقاف و امور خيريه در حال اجرا است تا در فصل رويش دوباره زمين علاوه بر حفظ آسايش زائران، فرصتي را براي بهره برداري معنوي مسافران نوروزي از فضاي امامزاده‌ها و بقاع متبركه ايجاد كند.

آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبركه از جمله اماكن مذهبي هستند كه مي توانند فضاي روحي و رواني جامعه را به سمت صحيح هدايت كنند و اجراي طرح آرامش بهاري به همراه برنامه هاي فرهنگي و هنري در سطح اين اماكن به حضور اقشار مختلف به خصوص قشر جوانان و نوجوان در اين فضاها و تبديل بقاع متبركه به قطب‌ هاي فرهنگي كمك مي كند.
يكي از برنامه هاي ويژه طرح آرامش بهاري برپايي خيمه هاي معرفت با حضور مبلغان علوم ديني در سطح بقاع متبركه است كه در قالب اين طرح ايستگاه هاي مختلف از جمله ايستگاه 'مشاوره وقف' با هدف ترويج سنت وقف و تبليغ وقف هاي مشاركتي در جهت تبيين اين مساله براي عموم مردم برپا مي شود.
تبليغات محيطي در زمينه تقويت فرهنگ عفاف و حجاب ، برگزاري منظم و مطلوب نماز جماعت و پاسخگويي به مسايل شرعي در سطح آستان امامزادگان و اماكن مذهبي نيز از ديگر برنامه هاي طرح آرامش بهاري در بقاع متبركه است.
در استان همدان نيز همچون ساير نقاط كشور 49 بقعه متبركه در ايام نوروز سال 1396 مجري طرح آرامش بهاري هستند و غرفه هاي مشاوره خانواده و ازدواج، مشاوره وقف، ايستگاه سلامت، غرفه كودك و نوجوان و غرفه پرسش و پاسخ مسائل شرعي در قالب خيمه‌هاي معرفت در اين بقاع متبركه برپا شده اند.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان همدان در اين خصوص گفت: طرح آرامش بهاري خيمه هاي معرفت از لحظه تحويل سال در بقعه هاي متبركه شاخص شهرستان همدان شامل امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده حسين(ع)، امامزاده يحيي(ع)، امامزاده محسن(ع)، امامزاده خضر(ع)، امامزاده فرزند علي(ع) و زبيده خاتون برپا شده است.
حجت الاسلام سيد علي حسيني تصريح كرد: برنامه‌هاي متنوعي از جمله اسكان موقت زائران، برپايي ايستگاه صلواتي و برپايي خيمه‌هاي معرفت از جمله برنامه‌هاي شاخص اين طرح هستند.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان همدان با بيان اينكه اسكان موقت مسافران و زائران نوروزي يكي ديگر از برنامه‌هاي طرح آرامش بهاري در ايام نوروزي است گفت: اسكان موقت در بقعه متبركه خانم گرجي و امامزاده اهل‌بن‌علي صورت مي‌گيرد.
وي اظهار كرد: آستان مقدس امامزادگان محل آرامش مردم و مسافران نوروزي است و از ابتداي نوروز سالجاري تاكنون بيش از 30 هزار نفر از بقاع متبركه شهرستان همدان مجري طرح آرامش بهاري بازديد داشته‌اند.
حجت الاسلام حسيني با بيان اينكه به طور متوسط روزانه بيش از سه هزار نفر از امامزاده عبدالله(ع) همدان بازديد مي كنند تصريح كرد: در طرح آرامش بهاري هشت غرفه در آستان امامزاده عبدالله(ع) همدان برپا شده است و امسال در اين طرح غرفه سلامت نيز با حضور پزشك متخصص در اين بقعه متبركه داير است .
وي با بيان اينكه روزانه 500 نفر به طور رايگان در غرفه سلامت بقعه امامزاده عبدالله(ع) ويزيت مي شوند اظهار كرد: در اين پايگاه امور سرپايي، فوريت هاي پزشكي و ويزيت رايگان مسافران و زائران امامزاده عبدالله(ع) انجام مي شود و در صورت نياز بيماران براي طي مراحل درمان به درمانگاه موقوفه بهاء الملك شهر همدان معرفي مي شوند.
حجت الاسلام حسيني با بيان اينكه در آستان مقدس امامزاده عبد الله(ع)، امامزاده فرزندعلي(ع) و شاهزاده حسين(ع) همدان ، غرفه مشاوره خانواده نيز فعال است گفت: مبلغان اعزامي از شهر مقدس قم در راستاي مشاوره و پاسخگويي به مسائل شرعي در اين سه بقعه متبركه در شهرستان همدان مستقر شده اند.
وي اظهار كرد:در طرح آرامش بهاري غرفه اي نيز با عنوان 'قرآن بخوانيد و جايزه بگيريد' با هدف ايجاد انگيزه در بين كودكان و نوجوانان برپا شده است كه كودكان و نوجوانان از اين غرفه استقبال خوبي داشته اند.
رئيس اوقاف و امور خيريه شهرستان همدان اظهار كرد:روزانه 700 كودك و نوجوان در غرفه 'قرآن بخوانيد و جايزه بگيريد' شركت و پس از كشيدن نقاشي در خصوص موضوعات ديني و قرآني و قرائت قرآن، جايزه دريافت مي كنند.
حجت الاسلام حسيني افزود:بقعه امامزاده محسن(ع) نيز به دليل موقعيت خوب و خوش آب و هواي جغرافيايي مورد استقبال كم نظير مسافران نوروزي قرار گرفته است و روزانه بيش از يك هزار نفر از اين بقعه متبركه بازديد و از برنامه‌هاي طرح آرامش بهاري آن استفاده مي‌كنند.
معاون فرهنگي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان همدان نيز به خبرنگار گفت: طرح آرامش بهاري در 49 بقعه شاخص استان همدان در حال اجرا است و غرفه هاي 'كودك و نوجوان' و 'مشاوره خانواده و ازدواج' در قالب خيمه هاي معرفت در اين طرح با استقبال گسترده گردشگران نوروزي مواجه شده است.
حجت الاسلام حسن رضوي در گفت و گو با ايرنا افزود:غرفه هاي مشاوره خانواده و ازدواج،وقف، سلامت، كودك و نوجوان و غرفه پرسش و پاسخ مذهبي در قالب خيمه‌هاي معرفت در طرح آرامش بهاري فعال هستند و اقامه نماز جماعت، سخنراني مذهبي و بيان مسائل شرعي از جمله برنامه هاي بقاع متبركه در ايام نوروز در طرح آرامش بهاري است.
وي گفت: مشاوره هاي خانواده و ازدواج در خيمه هاي معرفت توسط كارشناسان زبده به مراجعه كنندگان ارائه مي شود كه با استقبال مطلوبي روبرو بوده است.
معاون فرهنگي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان همدان اظهار كرد: استان همدان داراي 238 بقعه متبركه و مكان زيارتي است كه از اين تعداد 49 بقعه، شاخص هاي ميزباني و اجراي طرح آرامش بهاري را دارا بودند و تا پنجمين روز از فروردين ماه جاري بيش از 80 هزار نفر از بقاع متبركه مجري طرح آرامش بهاري استان بازديد كردند.
حجت الاسلام رضوي اظهار كرد: 55 مبلغ ديني در طرح آرامش بهاري حضور دارند كه 38 تن از اين مبلغان از حوزه علميه قم به بقاع متبركه استان اعزام شدند و مابقي از مبلغان بومي استان همدان هستند.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان همدان نيز با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب بر تبديل بقاع متبركه به قطب فرهنگي گفت: بقاع متبركه و امامزادگان محلي براي آرامش مردم هستند و مي‌توان با اجراي برنامه‌هاي متنوع فرهنگي در بقاع ، مردم و به ويژه جوانان را به انس بيشتر با فضاي معنوي امامزادگان ترغيب كرد.
حجت الاسلام محمد كاروند افزود: سه هزار بسته سبد كالايي حمايتي شامل مايحتاج ضروري نيازمندان با ارزشي بالغ بر سه ميلياردو 600 ميليون ريال همزمان با اجراي طرح آرامش بهاري و به مناسبت آغاز سال جديد و در راستاي اجراي طرح دست‌هاي مهرباني از محل درآمد موقوفات استان در بين نيازمندان و مستمندان استان همدان توزيع شد.
وي ادامه داد: هدف از اجراي اين طرح با توجه به نيات واقفان در زمينه كمك به مستندان، فقرا، ايتام و زنان سرپرست خانوار است كه در ايام آغاز سال جديد در سطح استان به مرحله اجرا در آمده است .
طرح آرامش بهاري از 28 اسفندماه سال گذشته در 49 بقعه متبركه شاخص استان همدان آغاز شد و تا 15 فروردين ماه جاري ادامه دارد.
1181/2087
خبرنگار:الهام تدين**انتشار:زهرا پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها