۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82464020
T T
۰ نفر
نامه اخیر40 پژوهشگر اقتصادی به دولت  فاقد راهكارهای عملی است

تهران - ایرنا - دبیر كل كانون بانك های خصوصی و موسسه های اعتباری معتقد است ، نامه اخیر 40 پژوهشگر اقتصادی به دكتر روحانی فاقد راهكارهای عملی است و در آن به ریشه مشكلات اقتصادی كشور توجهی نشده است .

«محمدرضا جمشیدی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره انتشار نامه تعدادی از پژوهشگران اقتصادی به رئیس جمهوری و ابراز نگرانی آنان درباره آینده اقتصاد كشور اظهار داشت: اینكه در كشور در حوزه های اقتصادی مشكل وجوددارد، امر پوشیده ای نیست اما دلیل بروز آن منحصر به این دولت نبوده و باید بی طرفانه و با واقع بینی مسایل را بررسی كرد.
وی افزود: كسی مدعی نبود مشكل در نظام اقتصادی كشور وجود ندارد ،اما باید در ارزیابی ها، توان دولت را نیز مد نظر قرار داشت.
وی با اشاره به رشد اقتصادی 9 ماهه كشور كه بانك مركزی آن را 11.9 درصد با احتساب نفت و 1.9 درصد بدون نفت اعلام كرده است، گفت: دولت در سه سال گذشته با توجه به ابزارها و امكاناتی كه در اختیار داشته تلاش كرده است تا حدی اوضاع را سامان دهد كه قابل قدردانی است.
این فعال بانكی اظهار داشت: به نظر می رسد دولت در حوزه های زیربنایی اقتصاد كارهای بزرگی انجام داده است.
وی یكی از مشكلات اصلی اقتصاد كشور را هزینه بالای تجارت خارجی دانست كه به دلیل آنكه هنوز ارتباطات بانكی به طور كامل شرایط پیش از تحریم ها بازنگشته، ورود كالاهای واسطه ای را برای بنگاه های تولیدی هزینه بر می كند كه اثر مستقیم آن بر افزایش قیمت تمام شده محصول و غیررقابتی شدن آن با نمونه های مشابه خارجی است.
جمشیدی، همچنین یادآور شد كه هنوز واحدهای تولیدی از تمام ظرفیت خود استفاده نمی كنند كه این امر بر حوزه اشتغال كه یكی از اركان اصلی اقتصاد است، اثر می گذارد.
دبیر كل كانون بانك های خصوصی و موسسه های اعتباری درباره شرایط نظام بانكی نیز توضیح داد: بخشی از مشكل زیان دهی بانك ها به خاطر سیاست ها و تكالیفی است كه نهادهایی چون مجلس شورای اسلامی و شورای پول و اعتبار بر دوش نظام بانكی می گذارند.
وی یادآور شد: اتكای نظام تامین مالی كشور به بانك ها و این تصور نادرست كه بانك ها بزرگترین منبع پولی در كشور هستند كه باید همه مشكلات را حل كنند، سبب شده تا هجمه های بسیاری به نظام بانكی وارد شود.
به گزارش ایرنا ، 22 اسفند ماه نامه سرگشاده ای با امضای 40 پژوهشگر اقتصادی از جمله چهره های شناخته شده ای مانند احمد توكلی ، الیاس نادران ، مجتبی توانگر و سید مهدی زریباف منتشر شد .
در بخشی از این نامه آمده است : جناب آقای روحانی! طرفداران و مروجان مكتب لیبرال سرمایه داری كه در دولت و اطرافیان شما حضور پررنگ دارند، طی 30 سال گذشته همواره نظرات و توصیه‌های خودرا به اقتصاد ایران تحمیل كرده‌اند و تقریباً هیچ‌گاه، مسئولیت نتایج توصیه‌های خود را نپذیرفته‌اند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2025*1579*خبرنگار: لیلا جودی** انتشار:مرضیه فاتحی

سرخط اخبار اقتصاد