۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۲۵
کد خبر: 82454272
T T
۰ نفر

سوئيت، منزل اجاره اي، چند نفريد؟

۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۲۵
کد خبر: 82454272
سوئيت، منزل اجاره اي، چند نفريد؟

همدان- ايرنا- چند قدمي شهر كه ميرسي گوشه هاي خيابان را در قرق تابلو به دست هايي مي بيني كه مي خواهند هر طور شده نظر مسافران را جلب كنند، در مقابل آنها ترمز ميكني، دور تا دور ماشين ات را مي گيرند و در رقابت با هم، تبليغ خانه هايشان را با يك سوال مشترك آغاز مي كنند؛ 'چند نفريد؟'

چند لحظه اي را با اين افراد ناشناس كه بدون هيچ مجوز و شناسه اي با در دست داشتن تابلوي مقوايي 'سوئيت و منزل اجاره اي'، منتظر پلاك هاي غريبه هستند مي گذراني، با آنها هم كلام شوي و در اين ميان توصيفات جالبي از سوئيت ها و منازل اجاره اي مي شنوي.
يكي مي گويد'خانه سه خوابه با چشم انداز عالي و قيمت مناسب' ديگري مي گويد 'خانه در مركز شهر در چند قدمي بازار' آن يكي مي گوي د'سوئيت تميز با فول امكانات' ديگري مي گويد ' سوئيت با پنجره رو به قله الوند' و در آن ميان پسري لاغر اندام و كم سن و سال مي گويد ' خانه با وايفاي رايگان'.
در ميان هياهوي اين افراد گم مي شوي و نمي تواني تصميم درستي بگيري، شروع به چانه زدن بر روي قيمت ها مي كني اما ته دلت هيچ اطميناني به درستي ادعاهاي آنان نداري.
به چشم هايشان نگاه مي كني تا شايد بتواني صداقت حرف هايشان را در ميان نگاه هايشان بسنجي و در آخر يكي را كه زيباتر و جذاب تر حرف مي زند انتخاب مي كني، به دنبالش به راه مي افتي اما مي داني كه هيچ عقل سليمي اين نوع انتخاب را برنمي تابد و اينجاست كه به اهميت ساماندهي خانه مسافرها پي مي بري.
حميد كريمي مسافري است كه به همراه خانواده قصد سفر به همدان كرده و مي خواهد چند شبي را در يك خانه اجاره اي با قيمتي مناسب در همدان بگذراند و در كنار خانواده از زيبايي ها و جاذبه هاي ديدني اين شهر لذت ببرد.
او كه در ميان تبليغات تابلو به دست هاي اجاره اي گيج و درمانده شده است مي گويد: وجود كارتن به دست ها در ورودي هاي شهر همدان نشان مي دهد اين شهر يك منطقه توريستي است و حال و هواي گردشگري در آن زنده است.
وي ادامه داد: كارتن به دست ها مبلغ گردشگري هستند و تصور اينكه وارد همدان شوي و هيچ كارتن به دستي نبيني تصور زيبايي نيست چرا كه مسافراني كه توان مالي اقامت در هتل را ندارند را سرگردان مي كند اما اگر اين كارتن به دست ها ساماندهي شوند مسافران نيز با رغبت و آرامش بيشتري به اين شهر سفر مي كنند.
وي نابساماني كارتن به دست ها را مولود نابساماني خانه مسافرها مي داند و مي گويد: اگر خانه مسافرها ساماندهي شوند موضوع كارتن به دست ها هم سامان مي يابد و ديگر نمي توانند خلاف قانون عمل كنند.
وي بهداشت محيط، امنيت و آسايش و قيمت مناسب را سه اولويت اصلي خود براي انتخاب خانه مسافرها مي داند و مي گويد: اگر بتوان از مراجع قانوني اجاره خانه مسافرها را پي گيري كرد دغدغه و دل نگراني هاي مسافران و گردشگران از بين مي رود.
در اين راستا آخرين اقدامات براي ساماندهي خانه مسافرها را از ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان به عنوان متولي اصلي اين امر جويا شديم.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان در گفت و گو با ايرنا گفت: بر اساس آيين نامه ايجاد اصلاح درجه بندي نرخ گذاري تاسيسات گردشگري مصوب سال 1394،خانه مسافرها جزو يكي از تاسيسات گردشگري مصوب شده اند و همچون همه تجهيزات گردشگري همچون سفره خانه هاي سنتي و مهمانپذيرها داراي ضوابط هستند.
علي خاكسار افزود: امسال براي ساماندهي و وحدت رويه در شهرهاي گردشگري سراسر كشور، يك سامانه كشوري خانه مسافر ايجاد شده و براي 23 استاني كه خانه مسافرها در آنها فعال هستند مجري استاني انتخاب شده است كه همدان يكي از اين 23 استان است.
وي ادامه داد: موسسه فرهنگي گردشگري مهر ماندگار با مجوز اداره كل ميراث فرهنگي مجري استاني اين سامانه در استان همدان است و كار ساماندهي خانه مسافرها را بر عهده دارد.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان با تاكيد بر همكاري تمامي دستگاه ها با اين موسسه براي ساماندهي خانه مسافرها گفت: هم اكنون حدود 80 متقاضي براي دريافت مجوز براي خانه هاي اجاره اي خود مراجعه و تشكيل پرونده داده اند كه روند صدور مجوز اين خانه ها در دست بررسي است.
خاكسار ادامه داد: بعد از صدور مجوز براي متقاضيان، كيوسك اطلاع رساني خانه مسافرهاي مجاز همزمان با ايام نوروز در سه نقطه شهر همدان نصب مي شود و مسافران و گردشگران متقاضي سوئيت ها و خانه هاي اجاره اي مي توانند به اين كيوسك ها مراجعه و خانه دلخواه خود را انتخاب كنند و با همراهي يك بازارياب، به خانه مورد نظر مراجعه كرده و با امضاي قرارداد مربوطه ، در آن مستقر شوند.
وي اضافه كرد: همچنين مسافران مي توانند با جستجوي سامانه خانه مسافر در اينترنت وارد سامانه شده و استان مربوطه و شهر مقصد گردشگري خود را انتخاب كنند و مشخصات كامل خانه انتخابي خود را شامل عكس تمامي قسمت ها و نرخ مصوب آن را مشاهده و آن را رزرو كنند.
خاكسار تاكيد كرد: نيروي انتظامي و دادگستري استان همدان با كارتن به دست هايي كه غيرمجاز در اين حوزه فعاليت مي كنند برخورد قانوني خواهد داشت.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان نيز گفت: خانه مسافرها از لحاظ قانوني يك ظرفيت گردشگري هستند كه بخشي از بار اسكان گردشگران استان را به دوش مي كشند و از طرفي راهي براي توزيع درآمد گردشگري استان در ميان مردم هستند.
علي مالمير فعاليت اين خانه ها بدون داشتن چارچوبي مشخص و قانونمند را آسيبي به پيكره گردشگري استان دانست و گفت: اگر اين خانه ها در چارچوب عمل كند و بر نرخ گذاري و كيفيت ارائه خدمات آنها نظارت شود نقش موثري بر رونق گردشگري خواهند داشت.
وي ادامه داد: فعاليت بسياري از خانه مسافرهاي استان همدان غير قانوني است و بهره برداران و افراد سودجو تمايلي به نظارت هاي قانوني ندارند تا بتوانند با كيفيت پايين خدمات دهند لذا بايد فضا را براي كار غيرقانوني اين افراد تنگ و تار كرد و با آنان برخورد قانوني و قاطع شود تا به سمت حركت قانونمند رو آورند.
وي ادامه داد: ميراث فرهنگي بر صدور مجوز و نظارت در چارچوبي هدفمند تلاش مي كند و امسال بر تبليغ خانه مسافرهاي مجاز به گردشگران تاكيد دارد.
بيش از يك هزار و 800 اثر تاريخي، طبيعي و گردشگري در استان همدان وجود دارد كه حدود يك هزار اثر از اين آثار ثبت ملي شده است.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدين**انتشار دهنده:

سرخط اخبار استان‌ها