۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82450400
T T
۰ نفر
ملاقات سفير جمهوري اسلامي ايران در هاوانا با رييس مجلس كوبا

ايرنا- مادريد- «كامبيز شيخ حسني» سفير جمهوري اسلامي ايران در هاوانا روز پنجشنبه به وقت محلي طي نشستي در مجلس كوبا، با آقاي «استبان لاسو هرناندز»؛ رييس و خانم «يولاندا فرر گومز» رييس كميسيون روابط بين الملل مجلس اين كشور ملاقات و در خصوص همكاري هاي دوجانبه گفتگو كرد.

به گزارش ايرنا ، در اين گفتگو كه در فضايي صميمانه برگزار شد،آقاي لاسو ضمن ابراز خرسندي از ملاقات مذكور از ابراز همدردي ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران درخصوص درگذشت «فيدل كاسترو» رهبر فقيد انقلاب كوبا قدرداني و حضور معاون رييس جمهور ايران در مراسم درگذشت وي را نشانه برادري دو ملت عنوان نمود.
وي در ادامه كاسترو را يك مبارز خستگي ناپذير در راه رفع ستم و تحقق صلح در جهان توصيف كرد.
رييس پارلمان كوبا با تعبير نظام كنوني بين الملل به نظامي مملو از بحران هاي مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي، با اشاره به مشتركات دو كشور راه برون رفت از اين وضعيت را همبستگي ميان كشورهاي همفكر اعلام و تقويت هرچه بيشتر روابط پارلماني را در اين مورد موثر و مهم ارزيابي كرد.
در اين رابطه ، رييس مجلس كوبا با ابراز مراتب احترام دولت و ملت كوبا براي كشور دوست و برادر جمهوري اسلامي ايران، بر ضرورت گسترش همكاري ها، خصوصاً در حوزه پارلماني تاكيد كرد .
وي با اشاره به تحولات اخير در كشورش در زمينه هاي اقتصادي و بروز رساني مدل اقتصادي در كوبا از تجربيات جمهوري اسلامي ايران در اين باره و سرمايه گذاري در منطقه ويژه اقتصادي ماريل استقبال نمود.
در ادامه ايشان با اشاره به سفر چهار سال پيش خود به ايران، اين سفر و ميهمان نوازي ايرانيان را فراموش ناشدني دانست.
سفير جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار با اشاره به گذشت دو سال از ماموريت خود در هاوانا و اداي احترام به ملت و دولت كوبا، گفت: روابط سياسي و همكاري هاي بين المللي دو كشور در سطح خوبي در حال پيگيري بوده است.
شيخ حسني ادامه داد :پس از امضا توافقنامه هسته اي ميان جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 و متعاقب رفع تحريمهاي ظالمانه هسته اي عليه كشورمان و توافقات انجام شده در سفر هاي اخير رييس جمهوري اسلامي ايران و وزير امور خارجه كشورمان به كوبا و برگزاري شانزدهمين كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي دو كشور از 25 لغايت 27 بهمن 95در هاوانا كه طي آن 12 سند همكاري ميان دو كشور در حوزه هاي مختلف امضا گرديد، در تلاش هستيم تا سطح روابط تجاري و اقتصادي ايران و كوبا را نيز به سطح روابط سياسي دو كشور ارتقا دهيم و در اين رابطه بدون شك مجالس دو كشور از جايگاه رفيعي برخوردار هستند.
وي سطح روابط ميان مجالس دو كشور را مطلوب ارزيابي و به برنامه ريزي انجام شده جهت سفر گروه دوستي پارلماني ايران و كوبا مجلس شوراي اسلامي به كوبا اشاره كرد.
اروپام *5*491**
انتشار دهنده: محمدرضا عرفانيان

سرخط اخبار جهان