۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۳:۱۵
کد خبر: 82450288
T T
۰ نفر
وزیردادگستری امریكا به كناره گیری از تحقیقات مربوط به روسیه وادار شد

نیویورك- ایرنا - 'جف سشنز' وزیر دادگستری امریكا در پی افشای تماس پنهانی وی با سفیر روسیه در آمریكا و انكار چنین تماس هایی در نشست رای اعتماد سنای این كشور ، با صدور بیانیه ای كناره گیری خود از شركت در هرگونه تحقیقات مربوط به موضوع روسیه را اعلام كرد.

روزنامه 'واشنگتن پست' روز چهارشنبه فاش كرد كه 'جف سشنز' وزیر دادگستری كه در طول رقابت های انتخابات ریاست جمهوری امریكا سمت مشاور انتخاباتی دونالد ترامپ را به عهده داشت در این دوران ، دو بار با 'سرگی كیسلیاك' سفیر روسیه در آمریكا تماس داشته است.
این افشاگری ، واكنش های شدیدی را در میان قانونگذاران هر دو حزب جمهوریخواه و دموكرات آمریكا برانگیخت.
قانونگذاران دموكرات از جمله رهبران این حزب در مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریكا ، سشنز را به دروغ گویی و ارایه اطلاعات غلط در نشست رای اعتماد متهم كردند و خواستار استعفا وی شدند.
حتی بسیاری از قانونگذاران جمهوریخواه نیز از وزیر دادگستری ترامپ خواستند از آن جا كه اكنون خود او موضوع تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات كشورشان شده از هرگونه حضور در كمیته ای كه تحقیقات در مورد این موضوع را به عهده دارد كناره گیری كند.
سشنز كه در نشست رای اعتماد مجلس سنا با قاطعیت گفته بود هیچ گونه ارتباطی با مقامات روسی در این دوران برقرار نكرده بعد از افشاگری روزنامه 'واشنگتن پست' همچنان به انكار این مساله ادامه داد و گفت كه هیچ گونه تماس و گفت وگویی با سفیر روسیه را كه به موضوع خاصی مربوط باشد'بیاد نمی آورد'.
وزیر دادگستری ترامپ همچنان به انكار چنین اتهاماتی ادامه داد و 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا نیز در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این رابطه ضمن ابراز بی خبری از چنین تماس هایی گفت: معتقد است كه اظهارات سشنز در نشست رای اعتماد صادقانه بوده و به نظر او ضرورتی ندارد كه او از سمت خود در این تحقیفات كناره گیری كند.
اما سرانجام بعدازظهر پنجشنبه سشنز با قرائت بیانیه ای اعلام كرد كه بعد از مشورت های حقوقی و بررسی های لازم تصمیم گرفته است تا از دخالت در هرگونه تحقیقاتی كه به روسیه و دخالت این كشور در انتخابات آمریكا مربوط باشد ، كناره گیری كند.
با این همه سشنز كه حالا به برقراری تماس هایی از دفتر خود در سنای آمریكا با سفیر روسیه اعتراف كرده این كناره گیری را دلیل بر درستی اتهامات وارده بر خود ندانست.
تردیدی نیست درصورت اثبات این اتهامات از سوی كمیته های تحقیقاتی كنگره، سشنز در شرایط دشواری قرار خواهد گرفت و هیچ بعید نیست كه فشارهای كنگره او را وادار به كناره گیری از سمت خود به عنوان وزیر دادگستری آمریكا بكند.
در چنین صورتی سشنز دومین حامی و یار نزدیك دونالد ترامپ بعد از 'مایك فلین' مشاور امنیت ملی او خواهد بود كه در رابطه با جنجال های مربوط به روسیه از دایره اطرافیان ترامپ خارج خواهد شد.
شبك**4-541**1392**انتشار دهنده : ابوالفضل بابایی

سرخط اخبار جهان